stegmaster skrev:Vet ikke om du vil diskutere det her på forumet, men jeg lurer på hvordan du kan få dette til å gå rundt økonomisk??
Hva betales det for m3 (fastkubikk) hos deg??
Og hvor mye må du betale skogeier for virket??
I snitt manuellhugger vel ikke 1 mann mer en ca 5m3(fm3) på en dag inkl. framkjøring.
Så det er jo mindre enn 1 m3 i timen, men om vi tar i litt og sier 1m3 i timen og denne betales med 350kr.
Altså 350kr som skal dekke din lønn, driftsutgifter og betaling til skogeier.![]()
Det kan ikke bli mye timelønn av dette, om noe overhodet??
Med mer maskiner øker selvsagt produksjonen, men også utgiftene, så det blir å finne en balanse her om dette skal fungere, tror jeg.
Selv har jeg regnet meg fram til at jeg må ha ca 600kr pr m3(fm3), om det skal dekke utgifter til traktor med tømmervogn, motorsag, og en anstendig lønn til meg selv. Ca 250-300kr i lønn før skatt + den samme summen for utgifter til traktor/tømmervogn/motorsag.
Og da er virket mer eller mindre gratis. (altså jeg betaler ikke noe til skogseier for å hugge)
Normalt er vel ca 600kr i timen for 1 mann med traktor med tømmervogn om jeg ikke husker helt feil, om du sjekker prisoversikten til " Bedre Gardsdrift".
Jeg har ikke fått eksakt svar prisen ennå, men har hørt flere som sier 25-30000 for et tømmerbil lass. 25000/40m3=625kr pr m3 inkl frakt. Har fått inntrykk på forskjellige fora at prisen er bedre her oppe enn sør i landet.
Hvis det er i nærheten av slike priser er marginene større.
Hvis jeg sitter igjen med 200kr timen er jeg fornøyd. Men da bør det være noe til overs for videre investeringer/vedlikehold.
Og jeg vil gjerne diskutere om det går rundt økonomisk, for det er jo den viktigste biten
![Glad :smile:](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Hva er fornuftig betaling til skogeier?