Grävmaskiner

Traktor med vinsj, kran og hogstaggregat eller gravemaskin

19 inlägg 27199 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Traktor med vinsj, kran og hogstaggregat eller gravemask

Oddeiste  
#414202
stegmaster skrev:Vet ikke om du vil diskutere det her på forumet, men jeg lurer på hvordan du kan få dette til å gå rundt økonomisk??
Hva betales det for m3 (fastkubikk) hos deg??
Og hvor mye må du betale skogeier for virket??
I snitt manuellhugger vel ikke 1 mann mer en ca 5m3(fm3) på en dag inkl. framkjøring.
Så det er jo mindre enn 1 m3 i timen, men om vi tar i litt og sier 1m3 i timen og denne betales med 350kr.
Altså 350kr som skal dekke din lønn, driftsutgifter og betaling til skogeier. :surp:
Det kan ikke bli mye timelønn av dette, om noe overhodet??
Med mer maskiner øker selvsagt produksjonen, men også utgiftene, så det blir å finne en balanse her om dette skal fungere, tror jeg.

Selv har jeg regnet meg fram til at jeg må ha ca 600kr pr m3(fm3), om det skal dekke utgifter til traktor med tømmervogn, motorsag, og en anstendig lønn til meg selv. Ca 250-300kr i lønn før skatt + den samme summen for utgifter til traktor/tømmervogn/motorsag.
Og da er virket mer eller mindre gratis. (altså jeg betaler ikke noe til skogseier for å hugge)
Normalt er vel ca 600kr i timen for 1 mann med traktor med tømmervogn om jeg ikke husker helt feil, om du sjekker prisoversikten til " Bedre Gardsdrift".


Jeg har ikke fått eksakt svar prisen ennå, men har hørt flere som sier 25-30000 for et tømmerbil lass. 25000/40m3=625kr pr m3 inkl frakt. Har fått inntrykk på forskjellige fora at prisen er bedre her oppe enn sør i landet.
Hvis det er i nærheten av slike priser er marginene større.

Hvis jeg sitter igjen med 200kr timen er jeg fornøyd. Men da bør det være noe til overs for videre investeringer/vedlikehold.

Og jeg vil gjerne diskutere om det går rundt økonomisk, for det er jo den viktigste biten :smile:

Hva er fornuftig betaling til skogeier?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Traktor med vinsj, kran og hogstaggregat eller gravemask

stegmaster  
#414211
Oddeiste skrev:Hva er fornuftig betaling til skogeier?

Ja det er nok bedre priser hos dere i Nord.

Det som vel er relevant å betale skogeier, er vel hva han ville fått om store skogsmaskiner hadde avvirket skogen.
Har ingen oversikt hva en skogseier sitter igjen med etter skogsmaskiner har avvirket, men det må jo være mulig å få greie på.

Användarvisningsbild

Re: Traktor med vinsj, kran og hogstaggregat eller gravemask

Huggar Herman  
#414670 @stegmaster Det finns säkert en tråd om dina ekipage någonstans, men just nu var jag för lat att leta så jag frågar direkt i tråden.
Vad har du för storlek och modell på grävaren?
Hur upplever du framkomligheten i skogen med den? (Utan att gräva innan.)
Hur grovt är det praktiskt möjligt att köra med aggregatet?

Användarvisningsbild

Re: Traktor med vinsj, kran og hogstaggregat eller gravemask

stegmaster  
#414672 Finns ingen tråd tror jag, bara lite bilder i andras tråder.

Maskinen er en Hanix H55DR, altså en 5,5t maskin, som gått med gummiband, som numera er bytt til stål.
Och stegmataren er en Naarva 2000-25 som den hetta då jag köpte den, numera heter den s25.
Nja, oftast så gräver jag för att terränget luter ganska rejält, om det vore relativt plant så gräver jag inte.
Fördelen när man klipper er att det blir rett låga stubbar, men försöker inte larva direkt över dom oavsett.
Håller man bara lite koll när man larvar, så man inte kör över stubbar, utan får dom under/ eller på sidan maskinen, så brukar det funka helt ok.
Största faran för bandkrängning er när man ska svänga, brukar man jibb så man kan lyfta upp maskinen, och sen håller lite koll, så brukar det stort sett gå bra.
Vil minnas jag haft 3-4 bandkrängningar sen jag köpte Naarva`n i år 2005.
Men notera att jag kör inte så där jättemange timer varje år.
Skulle man kört varje dag, eller heltid, hadde det nog varit en annan femma.
Största du klarer er 30cm, om du klipper från 2 håll, men virke med diameter upp til 25cm funkar best.
Vet inte om du kollat min film som jag har på youtube, så länker til den igen.
Första trädet jag tar her er ca 30cm grovt och drygt 20m langt. Går lite trögt i början då oljan i maskinen er kall.


Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).