sön 29 sep 2024, 20:38#857373
1727638674_r01n_00.png
Jyrrkis inlägg är intressant, Kalmar län jmfr Norrbottens län har många likheter, mer än jag trodde faktiskt.
Möjligen kan jag vara lite besviken över bristerna lokalt, på ett kommunalt plan för Pajala, Gällivare och Kiruna
kommuner och det spiller över på min något irriterade ton när man ser hur mkt vi bidrar med till statskassan
men det är väl naturligt att man känner till det lokala mer än det långt borta.
En mkt tydlig indikation är ju Malmbanan som är i så uselt skick och ännu bara enkelspårig när man så länge
önskat dubbelspår, en investering som betalar igen sig väldigt fort men den måste göras först.
Fakta om Norrbottens län är att det är tio ggr större än Kalmar län, har cirka dubbelt mer vägar
och ett strävare klimat som påverkar infrastrukturen mkt. Så om man satsar 10 ggr mer i Norrbottens län än i Kalmar län
så är det något för lite för att det ska vara jämbördigt, man kanske ska upp till 15ggr mer för att det ska bli lika.
Om man undrar hur länen står sig i produktion så är den bifogade bilden ganska tydlig.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort,
Välkommen! Skapa konto
Caterpillar 312B/Moretens/Kesla40LFe/Wood-Mizer LT15/Chevrolet/New Holland T5030 Ford 7610/Patruuna/Fransgård/Polaris/Stihl/Palax/Kemppi. Ha alltid en pulversläckare i närheten.