Fredrik Reuter skrev:Hej,
Såvida du inte vill hänga på låset och hela tiden ha det senaste så räcker en äldre drönare riktigt långt.
Man kommer alltså riktigt långt med en beg drönare som har ett par år på nacken. Det kan också vara ett bra sätt att testa.
En annan positiv sak med äldre generationer är att de inte uppdateras lika ofta. Jag kör nu en 3 år gammal Mavic och det är först det senaste året som de lugnat ner sig med uppdateringar. Jag har varit nära att flera gånger kasta drönareländet i vattnet då jag missat att kolla uppdateringar hemma och sedan står ute i skogen och drönaren antingen vägrar lyfta eller blir stående och hovrar i 20 min för att man tappat kontakten med den.
En annan passus med små drönare likt Mavic och Parrot Anafi med flera är att de är känsliga för vindar.
Jag har ett par större drönare som jag testat med genom åren och det är skillnad som natt och dag, det känns som att Mavic får det tufft redan vid ~10 m/s och det blir det snabbt i all turbulens i trädkronorna.
Här kan jag tänka mig att Phantom är bättre, trots att det är en "äldre" drönare.
En sista sak att ha i åtanke (ja, jag vet, det är inte många som bryr sig) är integriteten för alla data som du genererar med din drönare. Här är DJI tyvärr inte kända för att fokusera värst mycket och det är först den senaste tiden som de börjat ta fram "lösningar" för att inte dela flygdata till Kina. Tyvärr lanserades dessa lösningar först när USA:s reglemente förbjöd bland annat drönare från DJI.
Men det kanske inte är något problem? Kanske får du gratis skogsbruksplan från Kina inom något år? 🙃
Camaro1969 skrev:är det nå abonnemangsliknande, dessa uppdateringar? eller är de kostnadsfria?
anersimyra skrev:Skumt..🤔 i dag uppdaterade jag min vattendrönare, i samma veva så raderade jag ett antal bilder som låg i drönarens internminne. När jag markerade bilderna så dök det upp text på kinesiska tvärs över bilden. Undrar om kinesiska staten nu fått abborrar och sjögräs i sitt bildarkiv..🐟🐟🐟🌿🌿😃
Zixten skrev:Ja det var ju ett bra paket verkar det som....
Jämförde lite... ( DJI Mavic Pro Platinum först sen DJI Mavic 2 Pro med Hasselblad-kamera)
Räckvidd 7 - 8 km
Max hastighet 65 - 72 km/h
kortläsare upp till 64gb - 128 gb
Sensorupplösning 12,71 - 20 megapixel
bildrutehastighet 24 - 120 bilder / sekund
körtid upp till 27 M - 31M
Min temp vid drift: 0 °C - -10 °C
Det var nog dom "stora" skillnaderna jag kunde hitta, inga stora skillnader i praktiken kanske så den billiga kanske är ett bra nybörjaralternativ.
Räckvidden: märkte att den snabbt tappade kontakt om man fick för mycket mellan, (skog berg och annan skit) var nog inte längre bort än 1 km någon gång, men den klagade på dålig signal flera gånger...
Kommer väl inte direkt flyga så långt som 7 km, men kan man flyga längre bort med hinder med DJI Mavic 2 Pro drönaren?
Min temp. kan ju vara kul att flyga även på vintern, är det uteslutet med DJI Mavic Pro Platinum??
Angående surfplatta, jag kör med Android, har en samsungplatta, kan man ha vilket platta som helst, eller är det höga krav på prestanda på plattorna?
delendam skrev:Det är en otrolig skillnad i fotokvalitet mellan Mavic Pro och Mavic 2 Pro (Hasselblad). Men redan med den "sämre" kameran så ser du skillnad på tall och gran. Den bättre kameran är värd pengarna om man är med inriktad på fotografering än hobbyfotografering eller skogsinventering.
Här är ett exempelmaterial fotograferat med Mavic Pro där jag inventerat skogsskador. Inga problem alls med bildkvaliten!
Dessutom är förra årets modell en lägre investering som man riskerar. Och på tal om risker så ett bra tips om man ska flyga mycket är att köpa DJI Care. Det är en tillverkarförsäkring som i princip ställer inga frågor om olyckan, utan reparerar/byte direkt. Till och med bortflugna drönare kan ersättas för en låg summa.
Och angående skillnad i räckvidd så är det radioräckvidden man pratar om. För det första så bryter man mot lagen när man flyger utom synhåll, vilket för de flesta har passerats med råge vid ungefär 300 meter. För det andra så kan den gamla modellen flygas utan större problem 2-3 km bort om man kommer ihåg den militära minnesregeln "Högt - Fritt - Blött" Och då det även är en digital riktad signal så är det bra att rikta/titta med radiokontrollen mot drönaren. Det är få personer som inte kan flyga över hela sina fastigheter eller komma närmare sina fastigheter inom dessa avståndsbegränsningar. De flesta ska inte ens behöva bryta mot lagen.