Ny Teknik och Elektronik

Drönare i din vardag?

101 inlägg 57933 visningar 26 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Drönare i din vardag?

Anton Holmström  
#577484 Det är en otrolig skillnad i fotokvalitet mellan Mavic Pro och Mavic 2 Pro (Hasselblad). Men redan med den "sämre" kameran så ser du skillnad på tall och gran. ;) Den bättre kameran är värd pengarna om man är med inriktad på fotografering än hobbyfotografering eller skogsinventering.

Bild

Här är ett exempelmaterial fotograferat med Mavic Pro där jag inventerat skogsskador. Inga problem alls med bildkvaliten!

Dessutom är förra årets modell en lägre investering som man riskerar. Och på tal om risker så ett bra tips om man ska flyga mycket är att köpa DJI Care. Det är en tillverkarförsäkring som i princip ställer inga frågor om olyckan, utan reparerar/byte direkt. Till och med bortflugna drönare kan ersättas för en låg summa.

Och angående skillnad i räckvidd så är det radioräckvidden man pratar om. För det första så bryter man mot lagen när man flyger utom synhåll, vilket för de flesta har passerats med råge vid ungefär 300 meter. För det andra så kan den gamla modellen flygas utan större problem 2-3 km bort om man kommer ihåg den militära minnesregeln "Högt - Fritt - Blött" Och då det även är en digital riktad signal så är det bra att rikta/titta med radiokontrollen mot drönaren. Det är få personer som inte kan flyga över hela sina fastigheter eller komma närmare sina fastigheter inom dessa avståndsbegränsningar. De flesta ska inte ens behöva bryta mot lagen.

Användarvisningsbild

Re: Drönare i din vardag?

Camaro1969  
#577487 även jag är sugen att skaffa en drönare för att se skogen uppifrån..

hur snabbt går utvecklingen? väntar man ett år så kanske man får betydligt mer för pengarna än nu?

Användarvisningsbild

Re: Drönare i din vardag?

Fredrik Reuter  
#577492 Hej,
Såvida du inte vill hänga på låset och hela tiden ha det senaste så räcker en äldre drönare riktigt långt.
Man kommer alltså riktigt långt med en beg drönare som har ett par år på nacken. Det kan också vara ett bra sätt att testa.

En annan positiv sak med äldre generationer är att de inte uppdateras lika ofta. Jag kör nu en 3 år gammal Mavic och det är först det senaste året som de lugnat ner sig med uppdateringar. Jag har varit nära att flera gånger kasta drönareländet i vattnet då jag missat att kolla uppdateringar hemma och sedan står ute i skogen och drönaren antingen vägrar lyfta eller blir stående och hovrar i 20 min för att man tappat kontakten med den.

En annan passus med små drönare likt Mavic och Parrot Anafi med flera är att de är känsliga för vindar.
Jag har ett par större drönare som jag testat med genom åren och det är skillnad som natt och dag, det känns som att Mavic får det tufft redan vid ~10 m/s och det blir det snabbt i all turbulens i trädkronorna.

Här kan jag tänka mig att Phantom är bättre, trots att det är en "äldre" drönare.

En sista sak att ha i åtanke (ja, jag vet, det är inte många som bryr sig) är integriteten för alla data som du genererar med din drönare. Här är DJI tyvärr inte kända för att fokusera värst mycket och det är först den senaste tiden som de börjat ta fram "lösningar" för att inte dela flygdata till Kina. Tyvärr lanserades dessa lösningar först när USA:s reglemente förbjöd bland annat drönare från DJI.

Men det kanske inte är något problem? Kanske får du gratis skogsbruksplan från Kina inom något år? 🙃

Användarvisningsbild

Re: Drönare i din vardag?

anersimyra  
#577501
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Såvida du inte vill hänga på låset och hela tiden ha det senaste så räcker en äldre drönare riktigt långt.
Man kommer alltså riktigt långt med en beg drönare som har ett par år på nacken. Det kan också vara ett bra sätt att testa.

En annan positiv sak med äldre generationer är att de inte uppdateras lika ofta. Jag kör nu en 3 år gammal Mavic och det är först det senaste året som de lugnat ner sig med uppdateringar. Jag har varit nära att flera gånger kasta drönareländet i vattnet då jag missat att kolla uppdateringar hemma och sedan står ute i skogen och drönaren antingen vägrar lyfta eller blir stående och hovrar i 20 min för att man tappat kontakten med den.

En annan passus med små drönare likt Mavic och Parrot Anafi med flera är att de är känsliga för vindar.
Jag har ett par större drönare som jag testat med genom åren och det är skillnad som natt och dag, det känns som att Mavic får det tufft redan vid ~10 m/s och det blir det snabbt i all turbulens i trädkronorna.

Här kan jag tänka mig att Phantom är bättre, trots att det är en "äldre" drönare.

En sista sak att ha i åtanke (ja, jag vet, det är inte många som bryr sig) är integriteten för alla data som du genererar med din drönare. Här är DJI tyvärr inte kända för att fokusera värst mycket och det är först den senaste tiden som de börjat ta fram "lösningar" för att inte dela flygdata till Kina. Tyvärr lanserades dessa lösningar först när USA:s reglemente förbjöd bland annat drönare från DJI.

Men det kanske inte är något problem? Kanske får du gratis skogsbruksplan från Kina inom något år? 🙃
Min nu drygt ett år gamla phantom 4 pro är inte uppdaterad sen jag köpte den. Vid start av appen syns dock ett meddelande om att där finns uppdateringar. Detta har jag hittills struntat i, och möjligen skiter jag i att uppdatera överhuvudtaget..🤔 nu har jag förstås inte kört särskilt många timmar, men dronen har hittills fungerat perfekt och aldrig ” vägrat ” att lyfta för att den inte uppdaterats.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Drönare i din vardag?

Camaro1969  
#577508 är det nå abonnemangsliknande, dessa uppdateringar? eller är de kostnadsfria?

Användarvisningsbild

Re: Drönare i din vardag?

anersimyra  
#577511
Camaro1969 skrev:är det nå abonnemangsliknande, dessa uppdateringar? eller är de kostnadsfria?
Uppdateringarna är inte kopplade till något abonnemang .. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Drönare i din vardag?

anersimyra  
#577653 Skumt..🤔 i dag uppdaterade jag min vattendrönare, i samma veva så raderade jag ett antal bilder som låg i drönarens internminne. När jag markerade bilderna så dök det upp text på kinesiska tvärs över bilden. Undrar om kinesiska staten nu fått abborrar och sjögräs i sitt bildarkiv..🐟🐟🐟🌿🌿😃

Användarvisningsbild

Re: Drönare i din vardag?

Camaro1969  
#577685
anersimyra skrev:Skumt..🤔 i dag uppdaterade jag min vattendrönare, i samma veva så raderade jag ett antal bilder som låg i drönarens internminne. När jag markerade bilderna så dök det upp text på kinesiska tvärs över bilden. Undrar om kinesiska staten nu fått abborrar och sjögräs i sitt bildarkiv..🐟🐟🐟🌿🌿😃



så kan det nog vara...

vi betalar för att hjälpa dem kartera sverige =) (och världen)

Användarvisningsbild

Re: Drönare i din vardag?

Aqualize  
#581460
Zixten skrev:Ja det var ju ett bra paket verkar det som....
Jämförde lite... ( DJI Mavic Pro Platinum först sen DJI Mavic 2 Pro med Hasselblad-kamera)
Räckvidd 7 - 8 km
Max hastighet 65 - 72 km/h
kortläsare upp till 64gb - 128 gb
Sensorupplösning 12,71 - 20 megapixel
bildrutehastighet 24 - 120 bilder / sekund
körtid upp till 27 M - 31M
Min temp vid drift: 0 °C - -10 °C

Det var nog dom "stora" skillnaderna jag kunde hitta, inga stora skillnader i praktiken kanske så den billiga kanske är ett bra nybörjaralternativ.

Räckvidden: märkte att den snabbt tappade kontakt om man fick för mycket mellan, (skog berg och annan skit) var nog inte längre bort än 1 km någon gång, men den klagade på dålig signal flera gånger...
Kommer väl inte direkt flyga så långt som 7 km, men kan man flyga längre bort med hinder med DJI Mavic 2 Pro drönaren?

Min temp. kan ju vara kul att flyga även på vintern, är det uteslutet med DJI Mavic Pro Platinum??

Angående surfplatta, jag kör med Android, har en samsungplatta, kan man ha vilket platta som helst, eller är det höga krav på prestanda på plattorna?

Räckvidden. Det är FCC siffrorna du hittat. Dvs. vad den är specificerad till i USA. I Europa, med CE-märkning, är det krav på lägre sändningseffekt. 4 respektive 5 km anger de. Detta styrs av drönarens GPS ("Jaha, jag är i Europa, då kör jag på den här effekten"). Även om man inte tänkt flyga långt så ger ju högre effekt stabilare överföring. Låser man upp detta (brukar vara katt-och-råtta mellan DJI och de som hittar sätt att gå runt det hela) blir det inte laglig, men amerikaner dör inte av pyttelite mer effekt så jag dömer ingen. En gång försökte jag men firmwaren jag hade var för ny. Sen har jag bara låtit det varit och flugit en då och tycker det fungerar bra.

Bildrutehastighet har du nog fått lite galet. Beror på upplösning vad den klarar. Möjligt att M1P inte gör 120 i någon (inte kollat) men den gör 60 på full hd och 30 på 4k. M2Z/M2P gör också bara 30 på 4k.

Temperatur: M1P batteri tror jag är angivet till -10 och drönaren 0. Följer grupper på facebook där folk flugit den i -25. Man måste ha batterierna varma när man startar vilket betyder i någon innerficka så kroppsvärmen får upp temperaturne på dem, sedan klickar man i och flyger.
Däremot en varning att flyga runt nollgradigt då den fuktiga luften fryser och skapar is på propellrar. Jag har nog flugit i -10 tror jag.

Användarvisningsbild

Re: Drönare i din vardag?

Aqualize  
#581461
delendam skrev:Det är en otrolig skillnad i fotokvalitet mellan Mavic Pro och Mavic 2 Pro (Hasselblad). Men redan med den "sämre" kameran så ser du skillnad på tall och gran. ;) Den bättre kameran är värd pengarna om man är med inriktad på fotografering än hobbyfotografering eller skogsinventering.

Bild

Här är ett exempelmaterial fotograferat med Mavic Pro där jag inventerat skogsskador. Inga problem alls med bildkvaliten!

Dessutom är förra årets modell en lägre investering som man riskerar. Och på tal om risker så ett bra tips om man ska flyga mycket är att köpa DJI Care. Det är en tillverkarförsäkring som i princip ställer inga frågor om olyckan, utan reparerar/byte direkt. Till och med bortflugna drönare kan ersättas för en låg summa.

Och angående skillnad i räckvidd så är det radioräckvidden man pratar om. För det första så bryter man mot lagen när man flyger utom synhåll, vilket för de flesta har passerats med råge vid ungefär 300 meter. För det andra så kan den gamla modellen flygas utan större problem 2-3 km bort om man kommer ihåg den militära minnesregeln "Högt - Fritt - Blött" Och då det även är en digital riktad signal så är det bra att rikta/titta med radiokontrollen mot drönaren. Det är få personer som inte kan flyga över hela sina fastigheter eller komma närmare sina fastigheter inom dessa avståndsbegränsningar. De flesta ska inte ens behöva bryta mot lagen.

Pro är som du säger nog mer för fotografer. Är man mer ute efter inspektion och speciellt live (inte fotografera utan titta på skärmen medans man flyger) så rekommenderar jag M2 Zoom då den inzoomat ger högre upplösning på bildarean än Pro-kameran.

Håller nog inte med dig helt om Care Refresh. Det är utbytesservice/försäkring skaffar man det och sedan bara har en trasig drönare att skicka in så får man ny på självrisken. Men har man ingen drönare (bortflugen helt, eller på botten av någon sjö) så ska det nog till ordentliga bevis i loggar som finns på telefonen som tyder på maskinfel för att man ska få någon ny.
Skaffade den själv och gjort tre krascher men det blev mindre blessyrer (vilket de inte ersätter enligt villkoren), jag väntade ut det ifall jag skulle ställa till med en riktig krasch innan året och försäkringen var slut men det gick bra. Men lite sprickor i min gör att jag överväger att köpa nytt chassi och skruva över sakerna.

Användarvisningsbild

Re: Drönare i din vardag?

Aqualize  
#581462 Och om DJI phone-home funktioner. Ja de har väl haft en del för sig men att ladda upp bilder i full upplösning till Kina lär de inte göra hela tiden. De skulle vara så avslöjade då eftersom det skulle märkas att det skickas mycket data. Vill man vara helt säker på det hela skaffar man en surfplatta utan datamodem så kan den inte nå internet. Visst, några uppdateringar blir det inte heller om man håller den borta från WiFi.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar