mån 26 sep 2022, 08:36#772473
Håller på att bygga en lite större "solar kiln" än som nämndes tidigare. Dock så sågade jag upp virke lite på frihand i våras innan jag satte mig o ritade på den så saknar "lite" virke..
Värmen kommer ifrån solen, men kommer köra med 230v drivna fläktar. Alt hade varit att sätta upp solceller som driver fläktarna och då hade man ju fått automatik i det med då de skulle snurra när de behövs. Nu får jag lösa den biten med timers.. Men nu har ju priserna på solceller sprungit iväg så då kan jag lika gärna köra 230v fläktar som kommer komma ifrån solcellerna på taket när solen lyser.
Planen med torken är att torka sågat virke så jag kan såga lite mer än bara på våren. Men teoretiskt skulle den kunna användas för att torka ved.
Den byggs dock för att klara 4m paket som kan lyftas ut med pallgaffel och om man laddar manuellt ska man kunna torka 4.5m längder i den.
Men, då jag såga först o tänkte sen så tar det lite innan den är i skick nog till att torka brädor eller lite ved
Det lilla jag köpt, "takstolarna" samt ett par reglar och plywood till en lättviktsbalk, har ju varit så dyrt så det ska f*n inte mer köpevirke i den för att få den klar, då får det hellre ta den tid det tar =)
Vi hade en lumparträff i helgen och en som numera huserar i Norge sa att i Stavangertrakten så kostar veden över 5000:- och inne i Oslo finns det folk som säljer för det dubbla... Och med sådana priser så hade det ju räckt att torka 3m3 / på några soliga veckor för att det skulle kännas bra =P
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort,
Välkommen! Skapa konto