ATV och UTV i skogen

Can-Am Outlander Electric

18 inlägg 1031 visningar 7 följer Svara, dela mm...  
Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Can-Am Outlander Electric

Liini  
#913893Jag ser i manualen att den har en funktion som värmer batteriet så att man ska kunna ladda utan att skada batteriet fast det är kallt ute. Det är ju jättebra!

1784991488_screenshot_from_2026-07-25_16-57-33.jpg

Bengtssons

Tralsmo  
Liini skrev:Jag ser i manualen att den har en funktion som värmer batteriet så att man ska kunna ladda utan att skada batteriet fast det är kallt ute. Det är ju jättebra!

1784991488_screenshot_from_2026-07-25_16-57-33.jpg

Va är de för typ av batteri i maskinen?

Såvitt ja lärt mig på vanliga maskinbatteri så skadas dom inte av att laddas när de är kallt.
Problemet är att dom inte laddas fullt när de är kallt.
Dom uppnår inte full kapacitet alltså vid laddning i kyla alltså.

Är de här olika på olika typer av batteri är ju de intressant att veta.

Användarvisningsbild

Liini  
Tralsmo skrev:Va är de för typ av batteri i maskinen?

Såvitt ja lärt mig på vanliga maskinbatteri så skadas dom inte av att laddas när de är kallt.

Det är litiumjon-batterier i den. Vad jag vet är det samma typ som den vanliga typen för elfordon och det mesta andra.

Det finns många stället på nätet där det uppges att det kan vara skadligt att ladda batterierna när dom är under 0 grader C, och att batterierna kan behöva värmas och laddningen anpassas. (Jag har inte själv någon kunskap.) Tex:

https://www.relionbattery.com/knowledge ... ld-weather

The number one rule when it comes to cold-weather charging is not to charge your batteries when the temperature falls below freezing without reducing the charge current. ... Most lithium-ion batteries will be permanently damaged when charging them in below-freezing temperatures

https://electronics.stackexchange.com/q ... -harm-them

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).