Skogsola skrev:Har du en båt på firman så är det förståeligt om de reagerar. Om du nu inte är yrkesfiskare.
Du kan åka på att beskattas för båten även om du är yrkesfiskare. Jag använder båten i min dykeriverksamhet som ju är en yrkesverksamhet men det spelar ingen roll då jag har MÖJLIGHET att använda båten privat. Hur båten är utrustad spelar ingen roll vilket fastslagits i en dom där en sjöentreprenör beskattades för privat bruk av sin kranförsedda pråm. Skatteverket kunde nämligen bevisa att entreprenören dukat långbord och hållit fest ombord på pråmen..😬 Varför regelverket kring båtar är såpass hårt beror på att på åttiotalet köpte många företagare upp sig på dyra båtar som de hävdade skulle användas inom verksamheten och då företrädesvis inom diverse nöjesverksamhet till sjöss. Det var dock endast ett sätt för att finansiera sitt båtinnehav via företaget. Detsamma blev fallet i ATV branschen där mängder av företagare köpte upp sig på riktigt dyra maskiner som sen användes privat i tävlingssammanhang. Startfältet i diverse ATV tävlingssammanhang bestod till nära 100% av företagare som via företaget finansierade sitt privata nöje. Just detta faktum gjorde/gör att ett ATV innehav i ett AB riskerar att beskattas. Å andra sidan köper den med ett AB en ATV som är traktorreggad så är risken ur världen vad jag förstår.