Jag har i dagsläget en 2012 Hi-lux 170hk dubbel hytt. Den har varit mestadels bra men börjar nu få lite mycket mil på mätaren (reparera eller amotera...)
Jag har idag varit o provkört den nya hi-luxen och det var väl ingen så där waoo upplevelse men det är inte heller det jag söker. Jag vill ha en bra bruksbil med 5sittplaser skåp och fyrhjulsdrift. VW-transporter är drömmen men är för dyr samt att jag tappat förtroende för VW. Har avverkat 5st Caddys och de har inte varit värda merkostnaden som de kostade nya. Iveco har ett skåp med 4WD med det kostar 200k mer än transporter ca 700tsk

Min fråga, jag tycker inte priset är avgörande då dessa bilar (ovan) är ganska lika i prissättning. Grundpriset skiljer en del men börjar man plocka på dom det man vill så blir slutnotan ganska lika. Framförallt så betalar jag gärna lite mer för ett bekymmersfritt ägande. Men vad har ni o säga om ovanstående modeller och har jag missat någon (Nej @Slurfi inget Amerikanskt, ser för dyrt ut i byggsvängen och inget som direkt lockar mig).
Vad har ni hört ris och ros om ovanstående bilar. Biltester litar jag inte mycket på. Vad jag hört är:
Amarok: Lite dyr i drift. Har ganska mycket små problem och en del stora. Inte riktigt levt upp till förväntan enl. många. De lägger i en större motor i sin nya (V6a)

Nissan: Ja deras motor historia är inget roligt och jag skulle nog ha svårt o gynna ett märke som behandlar sina kunder som de gjort med sitt motor-lagerbekymmer.
Hi-lux: Jag har faktiskt inte hört något negativt mer än att den ska vara lite mer "grov" huggen än t ex Amarok. Inget som jag bryr mig om. Tycker själv Amarok´en är lite för fin för o klara av en skitig hantverkare. Hi-lux tar bort sin stora 170hk motor och lägger i en 2,4L spis men med samma vridmoment som i den förra

L200: Mycket problem och dyra reparationer.
D-Max: Också mycket problem
Ranger: Ford

Men vad man hör och vad som är sanning skiljer ofta. Så hjälp mig, vad hade ni gjort. Jag vet att jag själv redan skrivit åt vilket håll det lutar men jag är ju färgad trots allt.