Bilar

Köpa Ny Hilux, Ranger, Amarok, L200, D-max, Ranger vilken??

83 inlägg 92114 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Köpa Ny Hilux, Ranger, Amarok, L200, D-max, Ranger vilken??

Seb macahan  
#422087 Hej.
Jag har i dagsläget en 2012 Hi-lux 170hk dubbel hytt. Den har varit mestadels bra men börjar nu få lite mycket mil på mätaren (reparera eller amotera...)
Jag har idag varit o provkört den nya hi-luxen och det var väl ingen så där waoo upplevelse men det är inte heller det jag söker. Jag vill ha en bra bruksbil med 5sittplaser skåp och fyrhjulsdrift. VW-transporter är drömmen men är för dyr samt att jag tappat förtroende för VW. Har avverkat 5st Caddys och de har inte varit värda merkostnaden som de kostade nya. Iveco har ett skåp med 4WD med det kostar 200k mer än transporter ca 700tsk :surp:
Min fråga, jag tycker inte priset är avgörande då dessa bilar (ovan) är ganska lika i prissättning. Grundpriset skiljer en del men börjar man plocka på dom det man vill så blir slutnotan ganska lika. Framförallt så betalar jag gärna lite mer för ett bekymmersfritt ägande. Men vad har ni o säga om ovanstående modeller och har jag missat någon (Nej @Slurfi inget Amerikanskt, ser för dyrt ut i byggsvängen och inget som direkt lockar mig).
Vad har ni hört ris och ros om ovanstående bilar. Biltester litar jag inte mycket på. Vad jag hört är:

Amarok: Lite dyr i drift. Har ganska mycket små problem och en del stora. Inte riktigt levt upp till förväntan enl. många. De lägger i en större motor i sin nya (V6a) :grin:

Nissan: Ja deras motor historia är inget roligt och jag skulle nog ha svårt o gynna ett märke som behandlar sina kunder som de gjort med sitt motor-lagerbekymmer.

Hi-lux: Jag har faktiskt inte hört något negativt mer än att den ska vara lite mer "grov" huggen än t ex Amarok. Inget som jag bryr mig om. Tycker själv Amarok´en är lite för fin för o klara av en skitig hantverkare. Hi-lux tar bort sin stora 170hk motor och lägger i en 2,4L spis men med samma vridmoment som i den förra :???:

L200: Mycket problem och dyra reparationer.

D-Max: Också mycket problem

Ranger: Ford :???: ??? Jag har hört att även denna ska ha mycket bekymmer.

Men vad man hör och vad som är sanning skiljer ofta. Så hjälp mig, vad hade ni gjort. Jag vet att jag själv redan skrivit åt vilket håll det lutar men jag är ju färgad trots allt.



   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa Ny Hilux, Ranger, Amarok, L200, D-max, Ranger vilke

alias  
#422099
Seb macahan skrev:Hej.
Jag har i dagsläget en 2012 Hi-lux 170hk dubbel hytt. Den har varit mestadels bra men börjar nu få lite mycket mil på mätaren (reparera eller amotera...)
Jag har idag varit o provkört den nya hi-luxen och det var väl ingen så där waoo upplevelse men det är inte heller det jag söker. Jag vill ha en bra bruksbil med 5sittplaser skåp och fyrhjulsdrift. VW-transporter är drömmen men är för dyr samt att jag tappat förtroende för VW. Har avverkat 5st Caddys och de har inte varit värda merkostnaden som de kostade nya. Iveco har ett skåp med 4WD med det kostar 200k mer än transporter ca 700tsk :surp:
Min fråga, jag tycker inte priset är avgörande då dessa bilar (ovan) är ganska lika i prissättning. Grundpriset skiljer en del men börjar man plocka på dom det man vill så blir slutnotan ganska lika. Framförallt så betalar jag gärna lite mer för ett bekymmersfritt ägande. Men vad har ni o säga om ovanstående modeller och har jag missat någon (Nej @Slurfi inget Amerikanskt, ser för dyrt ut i byggsvängen och inget som direkt lockar mig).
Vad har ni hört ris och ros om ovanstående bilar. Biltester litar jag inte mycket på. Vad jag hört är:

Amarok: Lite dyr i drift. Har ganska mycket små problem och en del stora. Inte riktigt levt upp till förväntan enl. många. De lägger i en större motor i sin nya (V6a) :grin:

Nissan: Ja deras motor historia är inget roligt och jag skulle nog ha svårt o gynna ett märke som behandlar sina kunder som de gjort med sitt motor-lagerbekymmer.

Hi-lux: Jag har faktiskt inte hört något negativt mer än att den ska vara lite mer "grov" huggen än t ex Amarok. Inget som jag bryr mig om. Tycker själv Amarok´en är lite för fin för o klara av en skitig hantverkare. Hi-lux tar bort sin stora 170hk motor och lägger i en 2,4L spis men med samma vridmoment som i den förra :???:

L200: Mycket problem och dyra reparationer.

D-Max: Också mycket problem

Ranger: Ford :???: ??? Jag har hört att även denna ska ha mycket bekymmer.

Men vad man hör och vad som är sanning skiljer ofta. Så hjälp mig, vad hade ni gjort. Jag vet att jag själv redan skrivit åt vilket håll det lutar men jag är ju färgad trots allt.


Vad har varit problemen med D-Max och Ford Ranger (Rangern är väl samma bil som Mazda BT50, som jag vet flera BT50-ägaer som kört långt med dem utan problem)?
Du har inga bekanta som jobbar inom Skanska som kan ge dig lite info om deras syn på Rangerns ev. akilleshälar? Tycker Rangern verkar vara deras standardpickup och vad jag har sett så är de inte direkt snälla mot bilarna.

En av få negativa saker jag hört om Hiluxen är dess vältbenägenhet (kolla Teknikens Världs väjningstest).

Nissan och L200 hade jag inte ens övervägt, delvis av dina ovan nämnda skäl.

Amaroken har jag bara åkt, ej kört. Dock förvånande bra plats i baksätet för mig som är någorlunda normalstor (182 cm, 84 kg) och mindre känsla av pickupfjädring jmf. övriga modeller av pickup som jag har åkt.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Köpa Ny Hilux, Ranger, Amarok, L200, D-max, Ranger vilke

svenssons  
#422100 Är Hilux frälst... visserligen börjar åren och milen visa sig men inget allvarliga reparationer ännu. Den hade gått 13' när jag köpte den,-07. Årsmodell 04. Har passerat 30 nu och använder den till ALLT! Fick pendla 12 mil t.o.r i 3 år. Används som traktor ute på åkern stundtals och oumbärlig när jag ska hänga staket. Klart Världens bästa bil. Kommer bli en annan inom några år men Hilux blir det !! För mig iaf...

Avatar Fallback

Re: Köpa Ny Hilux, Ranger, Amarok, L200, D-max, Ranger vilke

Tosca  
#422102 Sen finns ju den där frågan också, pickup bara för att lyfta momsen eller andra fördelar med?
Eller ett skåp/buss så man har varma och torra verktyg för jämnan?
Vi har fastnat för gamla Transporter-bussar från Vattenfall, de är ju utanför de mil du letar efter, men är skåp uteslutet?

Användarvisningsbild

Re: Köpa Ny Hilux, Ranger, Amarok, L200, D-max, Ranger vilke

Seb macahan  
#422106 Nej absolut inte.
Men jag hittar inga 5-sitsiga skåp. Samt att det är VW som levererar de flesta skåp idag.

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa Ny Hilux, Ranger, Amarok, L200, D-max, Ranger vilke

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#422108 Skulle nog satsa på Hilux, har själv en -12 med 2,5l motor samma vrid som 170 hk.

Användarvisningsbild

Re: Köpa Ny Hilux, Ranger, Amarok, L200, D-max, Ranger vilke

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#422114 Närå, inga tips om bekväma, snygga, mysiga, värdebeständiga, praktiska jänkare kommer att yppas, snacka japcrap ni.
Men Mitsubishi & Nissan är väl numera under samma flagg?
Jag körde igår en splitt ny Hilux, kändes betydligt trevligare än de tidigare.

Användarvisningsbild

Re: Köpa Ny Hilux, Ranger, Amarok, L200, D-max, Ranger vilke

Seb macahan  
#422118 @Slurfi
Förstår din frustation. har faktiskt lämnat in Hi-luxen på en stor Jänkebil´s mek här nere. Han brukar skrocka lite o visa lite jämförelser. Roligast var o se drivknutskorsen på en Hi-lux jämfört med Dodge RAM tror jag det var. :lol: :lol: Snacka om gräsklippar feeling.
Men i landet lagom får man inte ha en stor och glänsande bil, det spelar egentligen ingen roll vad den varken kostar o köpa eller o köra. Har Sverige bestämt sig för att det är en lyxig eller dyr bil så är det så, och ska man utföra entreprenad åt privatkunder så ska man inte tjäna för mycket pengar och inte heller för lite. ¨Lagom är bäst. Att en Volvo XC90 som ex är skitdyr o både köpa o äga spelar ingen roll. Det står ju Volvo på den. För några år sedan kunde man lätt glida omkring i en DKW eller Audi och var lägst i rang medans hade du en Mercedes 190e jag då jävlar tjänade man pengar. Och nu 2016 är helt plötsligt DKW eller Audi en status bil....
Sen måste jag faktiskt erkänna att jag får ingen direkt kick av o köra jänke-pickis. Jag tycker dom är mest stora och otympliga och dåligt förvaltad yta för last och förvaring. Men de är säkert bra. Ska jag köra amerikanskt så ska det gå fort och mullra gott. För några år sedan var jag sugen på o ta en en Ford Pickup från 1964 som delbetalning vid ett takbyte bara för den var frän. Den värderades då till 60tsk. Det hade varit en god affär så här med facit i hand....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa Ny Hilux, Ranger, Amarok, L200, D-max, Ranger vilke

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#422195 Jo smaken är som baken, fuktig.
Och om du vill anpassa looken inför kunder osv så ska du göra det såklart, frågan är om du har rätt kunder tänker jag? Haha
Ska nog fylla på min Slurfi - Fullsize Pickup by Slurfi
fullsize-tråd senare ikväll, för jag blev lite inspirerad igår när jag köpte ett par Cut-out spjäll av en kille som
körde en rätt så frän dubbelhytt & dubbelhjulpickis med I support Trump-dekal i bakrutan.
Kanske inte mest kundvänliga dekalen i vår fina öststat.

Avatar Fallback

Re: Köpa Ny Hilux, Ranger, Amarok, L200, D-max, Ranger vilke

Elfving  
#422199
Seb macahan skrev:D-Max: Också mycket problem



Brukar serva en 2008 D-Max. Den har 14000 hårda mil på mätaren helt utan mer än slitdelar!
En robust bil helt enkelt, skulle gärna köpt en själv.
Vet inte om dagens D-Max är annorlunda.

Användarvisningsbild

Re: Köpa Ny Hilux, Ranger, Amarok, L200, D-max, Ranger vilke

Vardon  
#422208 Har du funderat något på Sprinter / Crafter (MB / VW) , de kan ju vara lättare att hitta bättre begagnade med 5 sitsigt utförande än transportern. Jag har ju en 5 sitsig transporter gammal vattenfallare och jag älskar den kombinationen, fast å andra sidan avskyr jag pickuper med sin dåliga lastergonomi om inte har kran i närheten...

Användarvisningsbild

Re: Köpa Ny Hilux, Ranger, Amarok, L200, D-max, Ranger vilke

sundelius  
#422221
Vardon skrev:Har du funderat något på Sprinter / Crafter (MB / VW) , de kan ju vara lättare att hitta bättre begagnade med 5 sitsigt utförande än transportern. Jag har ju en 5 sitsig transporter gammal vattenfallare och jag älskar den kombinationen, fast å andra sidan avskyr jag pickuper med sin dåliga lastergonomi om inte har kran i närheten...

Den är bra att övernatta i också :roll: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Köpa Ny Hilux, Ranger, Amarok, L200, D-max, Ranger vilke

Seb macahan  
#422223 Jag hade tidigare en VW transporter med Irsta skåp. Var mycket nöjd med denna bilen. Men som sagt 4wd och Irsta skåp så kostade den 2012 ca 500tsk +moms och den har förmodligen inte blivit billigare. Jag vill nog helst ha nytt eller nästan nytt. Väldigt många bilmärken har. En tendens att stå på verkstad oftare ju fler mil de har gått. Jag har tidigare köpt begagnat o lagat själv o även på verkstad, men räknar jag in stillestånd, hämta lämna på verkstad kostnader för rep och delar så blir det billigare o byta bil lite regelbundet i stället. Då har man ett bra värde kvar i grejorna och det rullar när man behöver det.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa Ny Hilux, Ranger, Amarok, L200, D-max, Ranger vilke

Vedproducent  
#422239 Köpte för precis ett år sen en Ford Ranger wildtrak som nu gått 4800 mil. Kör bara mina vedtransportör med den och det är full vikt på släpet jämnt när det är lastat. Jag har absolut inte gjort något med bilen på de milen annat än vanliga första servicen 3000 mil. Det jag skulle önska är att lågväxeln verkligen var en lågväxel. I mitt tycke är den för högt växlad när du backar med full vikt med släp. Annars är jag väldigt nöjd med bilen.

Användarvisningsbild

Re: Köpa Ny Hilux, Ranger, Amarok, L200, D-max, Ranger vilke

Vardon  
#422248 Ja det är du och dina behov som styr :) Men det kostar ju inte mycket att ta en offert på en transporter så du kan jämföra :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).