Bilar

Dieselbilar förbjuds?

5215 inlägg 924966 visningar 89 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Vedproducent  
#488945
Bison skrev:Facebook Facebook Facebook Facebook Facebook Facebook

Skruva på korken eller gå och lägg dig!

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Bison  
#488947 Vilken kork? korkskalle

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Flax12  
#488950 Dags att kyla ner diskussionen på respektabel nivå gubbar.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Palakangas  
#488952
Vedproducent skrev:
Bison skrev:Facebook Facebook Facebook Facebook Facebook Facebook

Skruva på korken eller gå och lägg dig!

=)) :ymparty: =))

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

tallen100  
#488953 Äntligen börjar den här tråden bli lite rolig =)) :-bd

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#488955
Zalman skrev:
Uvskogen skrev:Sälj Tesla aktien. Att köpa bilen är väl som när man köpte en Saab månaderna före konkursen.
https://www.cnbc.com/2017/10/30/ubs-sla ... blems.html


Vissa tror att Tesla aktien ska upp till 950 dollar.
"This Is Why Tesla Stock Is Going To $950"
https://cleantechnica.com/2017/10/08/te ... going-950/

2012 hade Tesla sålt 2500 bilar, nu har de sålt över 250.000 bilar. 2017 har det tillverkat över 100.000 bilar.
Gissar på att de gör 3-400.000 bilar under 2018.
De växer med i snitt ca 80% per år.
De har ca 500.000 bilar i orderstock, där folk redan betalat ca 10.000kr för att stå i kö för en modell 3.
Värdet på deras aktier är ca 600 miljarder kr. De har passerat BMW och har bara VAG, Toyota och Mercedes(Daimler) före sig.

Men visst är det en hög risk de tar, och Tesla har varit på ruinens brant 10ggr förut.
Det var tex bara veckor ifrån att Google köpte upp Tesla en gång pga ekonomiska problem.
Men det ligger i hela IT industrins i Kaliforniens intresse att bilar omvandlas till en Ipad på hjul.
Men ständiga mjukvaru uppgraderingar(som kostar pengar).
Därför är Google, Apple, Nvidia tex villiga att stötta Tesla med 100 miljarder om det behövs.
Varför? Jo det är en stor hävstång i att göra detta, man tvingar nämligen alla andra biltillverkare att hänga på.
Så om Nvidia stöttar Tesla med 1 miljard, så kanske de för sälja för 20 miljarder, datorer till självkörande bilar
till andra biltillverkare.


Blue Horseshoe loves Anacott Steel

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

jannee  
#488958 Ni alla, även Zalman har inte förstått varför Elon Musk vräker in pengar i sina bolag. han är nämligen inte ute efter att tjäna pengar, hans agenda är i stället ett försök att rädda folket genom att förbättra miljön. Elons förlustprojekt Tesla tvingar nämligen alla andra biltillverkare till snabba storsatsningar på elbilar vilket var Elons grundtanke.
Hade Musk "bara" varit ute efter att tjäna pengar hade det gått och väl räckt med att vidareförädla 1 miljonkronors bilen.
Se bara hur bra det går för Porsche, lagom stora serier av lyxbilar = där finns pengar att tjäna. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Vedproducent  
#488960
jannee skrev:Ni alla, även Zalman har inte förstått varför Elon Musk vräker in pengar i sina bolag. han är nämligen inte ute efter att tjäna pengar, hans agenda är i stället ett försök att rädda folket genom att förbättra miljön. Elons förlustprojekt Tesla tvingar nämligen alla andra biltillverkare till snabba storsatsningar på elbilar vilket var Elons grundtanke.
Hade Musk "bara" varit ute efter att tjäna pengar hade det gått och väl räckt med att vidareförädla 1 miljonkronors bilen.
Se bara hur bra det går för Porsche, lagom stora serier av lyxbilar = där finns pengar att tjäna. :grin:

Ja nu har både Zalman och några till fattat det för länge sen och har också påtalat det flera gånger. Men grattis till att du också börjar vakna upp! :-bd

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#488961
Fredrik Reuter skrev:
Zalman skrev:"Elbilar är renare är dieselbilar – till och med i Polen"
http://teslaclubsweden.se/elbilar-ar-re ... d-i-polen/


Jag slängde ett snabbt getöga på dessa undersökningar. Tyvärr verkar det finnas oklarheter (men jag kan ha fel).

1. Det verkar vara små elbilar som varit med i den Belgiska studien (batterier runt 50kW), medans de använt någon form av median av CO2 utsläpp för förbränningsbilen (120g i detta fall). Jämför med en BMW 116d eller Citroen C3 och du har sänkt utsläppen med 20% för förbränningsbilen. Då är en elbil i Polen smutsigare.

2. Elbilen förväntades förbruka 2kWh per mil. Sökte man efter verklig förbrukning Tesla så visade siffror från USA att Tesla Model S drar ~2,5kWh/mil. Det är 20% mer.

Och sedan kan man föra teorier över vad som händer om man kör en ny dieselbil på HVO. Vissa skulle då kunna säga att dieselstapeln skulle bli i paritet med Sveriges stapel.

Bild


El från kolkraft är annars ett rejält aber för miljön. För varje kW el som tillverkas så släpps 940 gram CO2 ut.



Jag slängde ett snabbt getöga på dessa undersökningar. Tyvärr verkar det finnas oklarheter (men jag kan ha fel).

1. Det verkar vara små elbilar som varit med i den Belgiska studien (batterier runt 50kW), medans de använt någon form av median av CO2 utsläpp för förbränningsbilen (120g i detta fall). Jämför med en BMW 116d eller Citroen C3 och du har sänkt utsläppen med 20% för förbränningsbilen. Då är en elbil i Polen smutsigare.

SVAR:
Det är ju lite svårt att göra en rättvis jämförelse eftersom allt ändrar sig hela tiden.
Jag tror att elbilars genombrott sker 2018 pga att räckvidd, pris och laddningsmöjligheter är så bra att det passar den stora massan. Dessutom blir ju dieselbilar sämre/dyrare(man talar om att det kommer att kosta ytterligare 50.000kr för avgasrening av dieslar) för varje år som går, medans elbilen blir ca 10-20% bättre för varje år. Frågan är inte om, utan när alla kommer att köra en elbil.
Exempel:
Nissan Leaf fanns som 24kwh modell 2014, 2018 har det ett 60kwh batteri.
Finns ju en tumregel från flygplanstillverkningen under VWII, för varje fördubbling av tillverkningen, så sjunker styckpriset med 25%.
Att tex Polen har idag en stor mängd kolkraftverk är inte så intressant eftersom jag tidigare visat i denna tråd att inom en snar framtid så går 97% av EUs kolkraftverk med förlust. De fasas snabbt ut pga miljardförluster.
Det är ingen slump att Renault–Nissan–Mitsubishi Alliance numera är världens största biltillverkare, Alliansen mellan bilföretagen Renault-Nissan-Mitsubishi siktar på att lansera tolv nya helt renodlade elbilar fram till 2022, enligt vd Carlos Ghosn.

Ca 10% av deras bilar är laddbara.
“Combined sales exceed 5.27 million units from Renault, Nissan and Mitsubishi Motors in six months to June 30, 2017, rose 7 percent
Cumulative volume of electric vehicle sales exceeds 480,000 units
Enlarged Alliance set to become industry’s number-one sales group for full year 2017”
https://newsroom.nissan-global.com/rele ... 70727-02-e


2. Elbilen förväntades förbruka 2kWh per mil. Sökte man efter verklig förbrukning Tesla så visade siffror från USA att Tesla Model S drar ~2,5kWh/mil. Det är 20% mer.

SVAR:
MIn Tesla S har dragit 2,02kWh per mil i snitt på ca 3300 mil. Dock är det inte så intressant eftersom den är i Audi A8 klassen, Tesla S kommer aldrig att bli en bil för alla. Däremot Tesla 3 kommer att säljas i betydligt högre volymer.
Jag tror att förutom Renault Zoe och Nissan Leaf från Alliansen, så kommer Kia/hyundai stort. Hyundai Ioniq(hyfsat stor bil) har tex en förbrukning på Elförbrukning 11,5 kWh/100 km.
https://www.hyundai.se/bilar/ioniq-electric


Och sedan kan man föra teorier över vad som händer om man kör en ny dieselbil på HVO. Vissa skulle då kunna säga att dieselstapeln skulle bli i paritet med Sveriges stapel.

SVAR:
Visst är HVO bättre än diesel, men som jag skrivit tidigare i denna tråd, förbättras avgasutsläppen med ca 10-30% med HVO, för dåligt tycker jag.
Men förstår att alla kan inte köpa en ellastbil imorgon utan i en övergångsperiod kan man köra på HVO istället för diesel.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#488966
Vedproducent skrev:
Uvskogen skrev:Dieseln har en fin framtid och Tesla är ett företag som inte tjänar pengar.

https://www.aftonbladet.se/bil/a/J0aLP/ ... -framtiden

Vem tror på fuskare?
En av Audis högsta chefer ser lite annorlunda på saken. Förstår hans situation när han beskriver det som Jag hatar att erkänna det men Tesla har gjort allt rätt.
http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... allt-ratt/


Bra att Audi kan erkänna att Tesla gjort allt rätt.
"En av de högsta cheferna på Audi hyllade elbilskonkurrenten Tesla på en konferens i Tyskland i förra veckan. Tesla kom från ingenstans och har drivit på elbilsutvecklingen enormt mycket.
"Jag hatar att erkänna det, men de har gjort allt rätt", sa Stefan Niemand, chef för Audis elbilsstrategi, och hävdade att elbilar aldrig kan slå igenom på bred front om de är långsammare och dyrare än bilar med förbränningsmotor, samtidigt som de har kortare räckvidd.
Stefan Niemand sa också att de bilköpare som en gång valt en elbil inte lär gå tillbaka.
"De är förlorade för evigt när det gäller förbränningsmotorer."

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

r93  
#488969 Dags att byta namn till ”elforum”

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#488971
jannee skrev:Dieselbilar kontra eldrivna dito löser sig säkert på ett odramatiskt sätt om nu inte myndigheterna hittar på en massa påfund.
En elbil kan kanske vara optimal som pendlarbil för de som har tillgång till parkering (garage/carport och egen laddstolpe.
Pris, garantier, kvalitet men också premiumkänsla är nog vad folk efterfrågar om och när alla barnsjukdomar är borta.
Nu bor jag på vischan och inga runt omkring kör eller äger elbil ändå får man höra titt som tätt att flera som köpt elbil just ångrar sina köp och tänker absolut inte köpa någon ny elbil,
Hur framtiden blir återstår att se men elbilen MÅSTE bli lika driftsäker som motsvarande eltruckar, först då kan man räkna med något riktigt genomslag.
Själv tror jag inte svenska regeringen har råd med att sponsra/subventionera elbilsägarna med runt 50 miljarder/år, vilket det kan bli om ALLA är knäppa och inhandlar + kör elbil :grin:


Man kan redan idag reservera en elbil med 200Kwh batteri.
Tesla måste alltså ha gjort ett batterigenombrott med tanke på pris, prestanda, vikt mm.

Detta kan innebära att man om 5 år kan köpa tex en Volvo V90 elbil som har ett batteri på 200kwh, som har en räckvidd på 150 mil, som kan laddar snabbare än en dieselbil hinner tanka, och som kostar 300.000kr.
Varför vill då någon köpa en dieselbil?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#488972
Fredrik Reuter skrev:Och sedan kan man föra teorier över vad som händer om man kör en ny dieselbil på HVO. Vissa skulle då kunna säga att dieselstapeln skulle bli i paritet med Sveriges stapel.

Bild

Glöm min kommentar, jag missuppfattade diagrammet :oops:
Senast redigerad av th sön 31 dec 2017, 12:46, redigerad totalt 2 gånger.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#488981 Hur många här inne har KÖRT en elbil?

Citat från en som fick prova en dag:
"För mig så var det enkelt. Jag har en A6 Allroad med 320hk-dieseln idag (chippad till runt 400hk) och ville nu när jag bytte inte gå ner jättemycket i effekt.
Jag provkörde en Passat GTE , men även en V90 T8 och både är helt ok bilar, men båda blev när batteriet var tomt precis som vilken traditionell bil som helst.

Sen lånade jag en S100D av Tesla Täby en hel dag och var helt såld....
Jag trodde ärligt att min Audi var trasig när jag åkte hem sen... sånt jäkla ös i Teslan att det inte liknar något jag testat innan.
Blev kort helt kär i bilen, och det var "kört"."
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 10&t=10969

Tänk på att du enligt konsumentverket kan köra en Tesla S för 21kr per mil(3000 mil per år).
http://www.bilsvar.se/sv/Sok-bil/Bildet ... 2013-90932

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

jannee  
#488986 Här ett bevis på Zalmans fantasier

Detta kan innebära att man om 5 år kan köpa tex en Volvo V90 elbil som har ett batteri på 200kwh, som har en räckvidd på 150 mil, som kan laddar snabbare än en dieselbil hinner tanka, och som kostar 300.000kr.
Varför vill då någon köpa en dieselbil?

Hur mycket ska man över huvud taget tro på Zalmans propaganda/fantasier :?:
Zalmans fantasier/propåer överglänser t.o.m. ungarna som går på lekis.

Vari ligger vitsen med att ha en bil som gör 0 till 100 UNDER 5 sekunder.
Samma gäller att köra runt med en p-bil som väger nästan 2,5 ton :?:
Allt detta måste ändå vara ett slöseri med naturresurser - kom bara nu inte och prata om energismart när du/ni som åker Tesla är bland de största miljöbovarna. :mrgreen:
Senast redigerad av jannee lör 30 dec 2017, 20:56, redigerad totalt 1 gång.

Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).