Trädslag

Öka lövanvändningen - bygg med asp!

41 inlägg 22337 visningar 13 följer Svara, dela mm...   

Re: Öka lövanvändningen - bygg med asp!

Axl  
#579572 Kanske någon mer än jag som varit till Ponsse lodge? Dom har en riktigt fin bastu timrad i asp.

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#579581 Sågade med Logosol, blev riktig bra yta på bastulaven utan att hyvla, använde aspstockar till stockinmatningen, tålde väldigt mycket utan att knäckas

Användarvisningsbild

Deichenpoff  
JensSkoog skrev:Menar jag läst nånstans att om man ska ha takspån av asp så måste man kilsåga den.

Kilsåga?

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#579601 Googla så får du se

Användarvisningsbild

JensSkoog  
#579624 Kilsåga - såga stocken på mitten och senn sågar man i fyrdelar - åttadelar - sextonsdelar .....alla emot mitten av trädet. Brädorna blir som kilar, så man får jobba efterpå för att göra dom jamtjocka. Det var så man gjorde när man handklyvde stockar i riktigt gammla dar. Senn yxade man dom till. Brädorna blir mycket stabila.

Användarvisningsbild

Arvid0  
JensSkoog skrev:Menar jag läst nånstans att om man ska ha takspån av asp så måste man kilsåga den.
här hyvlade dom asp i spånhyvel. de som klövs fram kallades bl a för kyrkspån vanligast här som jag hört för kyrkspån är främst furu som sedan tjärades.

Användarvisningsbild

plax  
#640279 Alternativ användning av asp :-bd
Robust bord som inte väger så mycket :d
1587840117_20200425_204322.jpg

Användarvisningsbild

Anders_A  
#691989 Min lärare i timring sa att han timrat ett hus i asp (för något museum nere i Västsverige vill jag minnas) och att det skulle göras medan aspen var färskt och lättarbetat, för sedan blev den hård.

Användarvisningsbild

Arvid0  
#692021 Johan skyttes lada i fjällbotaniska trädgården i Hemavan är timrad i björk. Inte lönt att försöka få det tätt om man timrar i björk 😀.

Användarvisningsbild

halvproffs  
Anders_A skrev:Min lärare i timring sa att han timrat ett hus i asp (för något museum nere i Västsverige vill jag minnas) och att det skulle göras medan aspen var färskt och lättarbetat, för sedan blev den hård.

Där jag hugger grov björk finns det även många gamla grova aspar. Fick en ide om att timra typ ett Attefallshus av asparna.
Mellan 40till 50cm i rotskäret och spikraka.
Jag får se hur det blir men kittlande är det att träna Orsaknuten igen efter många års uppehåll.

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
halvproffs skrev:
Anders_A skrev:Min lärare i timring sa att han timrat ett hus i asp (för något museum nere i Västsverige vill jag minnas) och att det skulle göras medan aspen var färskt och lättarbetat, för sedan blev den hård.

Där jag hugger grov björk finns det även många gamla grova aspar. Fick en ide om att timra typ ett Attefallshus av asparna.
Mellan 40till 50cm i rotskäret och spikraka.
Jag får se hur det blir men kittlande är det att träna Orsaknuten igen efter många års uppehåll.

Googlade på orsaknut och det ser ut att vara samma som jag kallar siljansknut. En knut som jag har varit med om att timra och då med enkelhak. Har en hög 5 tum som ligger och väntar på att växa så jag kan börja.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).