tor 27 aug 2020, 16:56#663411
Jägarna anser att en "viss" betning är ok. Vad en viss betning sedan är kan diskuteras.
Själv ser jag på den självföryngrade skog jag har. Den består till ca 10 % av tall 5 till 8 % av löv däribland ek resten är gran.
När jag återbeskogar planterar jag ca 15 till 20 % tall resten gran.
Det som sedan händer är att:
90 % av granplantorna betas 1 till 3 gånger ( år i rad) av rådjur.
Tallen betas till närmare 100 %
Självföryngrad ek likaså och även i viss mån björken.
Enligt jägarna som arrendera jakten är det VÄLDIGT ont om rådjur och älg saknas tydligen helt.
Vem F*N är det som betar.
Jag tog in en gammal man för ca 30 år sedan till att jaga rådjur, han hant med att skjuta ett 30 tal innan han fick hotelsebrev, blev mer eller mindre nästan mordhotad.
Breven var självklart anonyma, men en sak var säker att jag också fick skäll av flera jägare i omgivningen för s.k rovjakt.
Jag och den gamle mannen var tydligen en paria som borde försvinna från trakten.
NÄÄ jag har inget speciellt högt förtroende för jägarkåren.
Offra tid för att skjuta den ståtligaste bocken, om det sedan är rådjur eller älg kan de göra men ta bort några smaldjur är tydligen omöjligt.
Samma gäller gris, den jakten är tydligen för besvärlig.
Däremot kan jägarna offra hur mycket tid som helst på att försöka finna de lodjur som ibland stryker förbi.
Förr i tiden hackade man på de s.k köttjägarna nu har jägarna i stället blivit kronjägare.
DU måste ändå erkänna att det är något systemfel när man är tvingad att behandla plantor som normalt finns i naturen för att de ska kunna överleva - något som man inte behövde för 50 år sedan.
Detta är i princip sak samma som om att du skaffar dig en 100 % övervakning på dina barn tills de är vuxna, ja så att de inte rövas bort = typ nästan USA.