tis 21 jan 2020, 00:37#620240
Granstorp skrev:Älgfoderodlare skrev:Alvarsson skrev:Du har missat att vi har ett röjningsberg på över 1 miljon hektar. Gallringsvirket blir väl inte viltmat. Sedan får du väl se detta problem lite större Sverige är ett avlångt land. Sanningen är som det framkommit i utredningen klövviltstammen kostar oss markägare och övriga i samhället upp mot 20 miljarder årligen. Det är mer än skrämmande! Och ett grovt underbetyg till oss alla.
-Nej, ex. ang. gallring var ju att DU pratar om att svenska skogsbruket förlorar x antal miljarder / år. Och där kan man ju INTE skylla på viltet, det var just det som var poängen ! -Nej, jag har inte missat att ni övriga har ett s.k. "röjningsberg" som ni åtgärdar efter idag rådande modell; d.v.s. röj bort allt som inte räknas som värdefullt ! Där ligger en stor del av svaret på att NI har viltbetesproblem ! Blanda inte in mig i den gruppen ! Jag lärde mig för mycket länge sen att hindra sådan uppkomst ! Det resulterar i; få skador, mycket skog, vilt att jaga. Men det är ju jag det. Och det jag gör kan ju inte gälla i resten av Sverige . . . eller ?
Stå på dig @älgfoderodlare! Jag håller på dig!
Det vill jag nog också påstå att jag gör (i min okunskap). Tror vi ska ha en vinterstam på 4/1000.
Men frågan är nog ganska mer komplex än hur stor vinterstam man har, vad har man för stam? vad ligger medel vikten på kalvar, kor, tjur. Har varit en del i grann kommunen Kosta. Har ingen aning om hur stor stam de har men, med blotta ögat ser man tydliga tecken på mer älg (fler OBS, mer spillning, mer slag) ändå har jag sett väldigt lite skador (trots att tillgången på foder bör vara lägra än i Blekinge) Jag har skrivit detta förr, och situationen är inte lika för alla i hela landet (långt därifrån). Men att skjuta ner stammarna kan nog få ödesdigra konsekvenser på vissa håll och kanske nödvändigt på andra. Men enligt mig ska alla marker klara en stam på runt 4/1000. Går inte det har vi skapat fel förutsättningar. Det gnälls mycket och görs litet enl. mig.
Ser ofta markägare som ger älgen all skuld, trots att både Hare och Rådjur kan gå hårt åt en tallplantering. Tittar man sedan på fodertillgången i övrigt så kan det se extremt varierande ut, vilket drabbar en del hårdare än andra.
Men handen på hjärtat. Hur många röjer "smart". Det räcker inte o spara en buske här och där per/Ha. Givetvis som jag skrev ovan, förutsättningarna skiljer stort. ¨
Men ofta ser man röjningar där man rensat bort allt som är och kan bli potentiellt foder. Igenväxta planteringar +15år ger inte heller mycket foder. Röjs de i tid och på rätt sätt så ökar mängden foder markant.
Nu är jag ju inte utbildad på ämnet, och mina slutsatser är tagna ur egen erfarenhet HÄR i södra Småland och norra Blekinge.
the problem is not the problem the problem is your attitude about the problem