sön 10 jan 2016, 00:14#364597
Ja jag har velat än hit än dit under årens lopp. Jag har dock alltid varit passkytt på älgjakten och hållit mig med hundar till småviltsjakten. Ända sedan barnsben har jag jagat med drivande hundar. När jag sedan blev vuxen själv skaffade jag en långhårig vorsteh och har jagat i 11 år med honom men nu är han pensionerad och bor med min mamma.
Av en händelse råkade jag på en hund som skulle lånas ut en höst och jag fick möjligheten att jaga med en injagad älghund, absolut det roligaste jag varit med om och nu har jag precist fått meddelande om att han blir kvar här hos oss.
Denna höst råkade jag ut för något som ställde alla mina tidigare "kunskaper" om älgjakt på hyllan. En påskjuten älgkalv som gick in hos grannlaget, en lång promenad blev det när jag gått efter älgarna hela dagen. Ansmygning på ansmygning men varje gång blev jag överlistad och fick gå tillbaka och hämta de grejer jag lagt av för att kunna smyga riktigt tyst.
Till slut, långt in hos grannen fick jag syn på älgarna på ståndet. Jag stod inne i grovskogen och på andra sidan en större myr stod ekipaget. Jag satt mig ned och fann stöd, väntade tills att hunden gjorde en "lyra" från älgen och lät skottet gå.. det gick bra men hållet var långt.. riktigt långt och jag höll lite högt och det gick som sagt bra.
Jag har varit helt övertygad om att jag behöver en bössa för max 100 meter men redan min första höst som älghundförare visade på att längre skott kan komma behöva tas och när man gått hela dagen, tio timmar, vill man träffa när man får den enda chansen, speciellt viktigt när djuret redan är påskjutet.
35 whelen har varit intressant, den har många fördelar, du räknar upp dem men.. jag har redan en 30-06 och risken att förväxla dessa patroner när de har samma stämpel är för stor för att jag ska våga, känns dumt. Den har samma kula som 358 nm och den går också fint att ladda pistolkula till. Dock vore 35w det mest ekonomiska valet för en grövre älgkaliber när jag redan har 30-06 men som sagt här ovan.
9,3X62 är närmare men då har den ett tyskt ursprung i Otto Bock som skapare (inget fel med det) men om man jämför den med Kvales skapelse så får man en bättre patron till samma pengar både i löpande ekonomi samt inköp.
338 wm är nog kanske närmast av dem alla men jag är less på vapen och Amerika i samma mening, speciellt när vi har Kvales skapelse som både spöar 338'an prestandamässigt samt bär vittne om vilket tankearbete han ändå måste ha haft Kvale, det kan inte ha varit världens lättaste att hitta denna som faktiskt fyller ut bristerna i både 338, 9,3 och 375 i en och samma patron. Dessutom är den svensk, vi har inte så många och denna är nästan avglömd i förhållande till "fräsigare" skapelser.
Nackdelarna är ju förstås vad det kostar. Ett pipyte på min brno som är på ingående samt nya laddverktyg och en kaliber till att ladda till som kräver inköp av hylsor (358nm hittar man inte på banan, eller någon annanstans). Älgarna ramlar fortfarande fint med min 30-06 även om det tar lite längre tid... i vissa fall. Jag har backup i en 6,5X55 osv.. Det svåra med jakt är inte att skapa snabb död när man kommer i läge, utan det bökiga är att komma i läge
... men man lever bara en gång och så förbaskat med pengar är det ju inte trots allt... inte lätt det här inte
En halvbra plan beslutsamt genomförd idag är bättre än en perfekt imorgon.