Jakt och Fiske

358 Norma magnum

42 inlägg 30703 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: 358 Norma magnum

husqvarna_med_sthil  
#361941
Erre skrev:En del vapenrillverkare använder samma låda till alla olika kalibrar. Vilket ger en lång slutstycksgång även för en kort patron. Exempelvis 308w. Min classic jag köpte som 15 åring var sån.
Vet ej i detta fallet.


Javisst ! Har för mig att flera av winchesters bössor har korta patroner i låda avsedd för längre och att det skulle medverka till något problem har jag aldrig hört talas om, men slutstycksgången blir längre men vad det har för betydelse i verkligheten vete väl tusan.

   TS
Avatar Fallback

Re: 358 Norma magnum

tyke  
#361958 Jag laddar min 30-06 med 220 grain oryx. Funkar mycket bra på älg och gris med bra restvikt och uppsvampning de gånger jag hittat kulan i viltet . Jag körde med Nosler och hornady 180 grain tidigare men var inte nöjd med dessa . Har en 9,3x57 laddad med 15 grams oryx dessa är jag riktigt nöjd med bra precision och bra skottverkan med minimal flyktsträcka oftast under 10 meter. 358NM är säkert en trevlig kaliber men jag hade satsat på en 9,3 pga tillgång på hylsor och kulutbud men det är ju alltid vara trevligt med något annorlunda.

Användarvisningsbild

Re: 358 Norma magnum

Erre  
#361960
husqvarna_med_sthil skrev:
Erre skrev:En del vapenrillverkare använder samma låda till alla olika kalibrar. Vilket ger en lång slutstycksgång även för en kort patron. Exempelvis 308w. Min classic jag köpte som 15 åring var sån.
Vet ej i detta fallet.


Javisst ! Har för mig att flera av winchesters bössor har korta patroner i låda avsedd för längre och att det skulle medverka till något problem har jag aldrig hört talas om, men slutstycksgången blir längre men vad det har för betydelse i verkligheten vete väl tusan.


Nej det ger inget problem.
Menade bara att om man aktivt väljer en kort kaliber för att få en kort slutstycksgång. Så får man även ha koll på bössan. Så man inte får en standardlåda för då är man tillbaka vid lång slutstycksgång även vid en kort kaliber.

Ska bli kul att höra vad du tycker om kalibern efter några år. Och förhoppningsvis efter några älgar med. :smile:

Avatar Fallback

Re: 358 Norma magnum

husqvarna_med_sthil  
#362031 Ja det är ju som det är med jakten, men om det håller i sig och hunden fortsätter som denna säsong så ser prognosen bra ut men man ska egentligen inget säga, brukar bita tillbaka om man blir styv i korken :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: 358 Norma magnum

pkarlss  
#362428 Hej, jag har en 358NM som jag har jagat med en hel del år. Och min far har använt den före mig, sammanlagt ett 40-tal älgar har nog fällts. Kalibern hade ett oförtjänt dåligt rykte förr i tiden då Norma (enligt mig) använde för mjuka kulor. Jag handladdar och har använt lite olika kulor mellan 250gr och 310gr. För övning har jag även laddat med .357 pistolkulor som är billiga och kräver mindre krut (av snabbare typ). Jag har inga planer på att byta kaliber, utan är väldigt nöjd med 358NM för älgjakten. /Peter K

Avatar Fallback

Re: 358 Norma magnum

husqvarna_med_sthil  
#362516
pkarlss skrev:Hej, jag har en 358NM som jag har jagat med en hel del år. Och min far har använt den före mig, sammanlagt ett 40-tal älgar har nog fällts. Kalibern hade ett oförtjänt dåligt rykte förr i tiden då Norma (enligt mig) använde för mjuka kulor. Jag handladdar och har använt lite olika kulor mellan 250gr och 310gr. För övning har jag även laddat med .357 pistolkulor som är billiga och kräver mindre krut (av snabbare typ). Jag har inga planer på att byta kaliber, utan är väldigt nöjd med 358NM för älgjakten. /Peter K


Det låter ju kanon det ! Ja jag hade tänkt få tag i laddata för dessa pistolkulor jag också. Jag antar att det är kopparmantlade kulor som gäller då, gjutet blir det för hög hastighet för kan jag kanske misstänka ?

   TS
Avatar Fallback

Re: 358 Norma magnum

pkarlss  
#362536 Jag har använt pistolkulor både med och utan mantel, det har nog ingen betydelse. Manteln på dom FMJ jag har använt är så tunn att det inte är att jämföra med "helmantel". Sierra sports master 170gr FMJ är dom som har fungerat bäst för mig. Dom gav ett träffläge som stämde hyfsat med dom 250gr kulor jag jagade med. Tänk på att pistolkulorna bara duger till träning, hastigheten blir typ det dubbla mot vad dom är avsedda för, dvs ingen jakt.

Avatar Fallback

Re: 358 Norma magnum

husqvarna_med_sthil  
#362867 Ja jag får se hur det blir, jag velar för bössan är så att säga både gängad för ljuddämpare i dagsläget samt har även ett korn som går att skruva tillbaka om man vill skjuta med öppna riktmedel. Är det hyfsat i skapligt skick kanske jag behåller den som den är, har bara sett bilder på den ännu. Det är ingen optimal hundförarbössa, inte sådär modernt lätt men å andra sidan så går jag med bössan med ett tag runt pipan och på axeln och det brukar jag orka utan problem hela dagen (min nuvarande bössa är inte heller nån lättviktare). När man inte orkar gå, spelar det nog knappast nån roll vad det är för vikt på bössan, det är ju bara max något kg hit eller dit det är frågan om i vilket fall. Viktigare att få balansen rätt samt kolvlängden så den sitter rätt i anläggningen, det är sådant som gör att man sätter sitt enda skott i stridens hetta. (tänker på grabben som i självförsvar sköt björnen i dagarna, hade han missat sin enda chans hade utgången blivit något annat mycket tråkigare).

   TS
Avatar Fallback

Re: 358 Norma magnum

Fredrik N  
#364324
1452339914_20160109_124114.jpg
Här kommer det lite fakta.

Avatar Fallback

Re: 358 Norma magnum

husqvarna_med_sthil  
#364335 Tackar ! Det verkar i sanning vara en förnuftig patron, genomtänkt älgdräpare helt klart. Han kan ju inte ha haft det lättaste jobbet Kvale att hitta något som fyllde ett utrymme där mellan 338 9,3X62 och 375 så man blir ju nästan lite stolt att denne stod för denna svenska skapelse i älgarnas land. Ja man blir inte bara lite övertygad om vad som är rätt för min del :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: 358 Norma magnum

Jamt  
#364582 När jag var i yngre tonåren och läste allt jag kunde komma över om jakt så var jag helt insnöad på att jag skulle ha en 358 Norma Magnum när jag själv började jaga. Det är ett tag sedan och det har blivit att jag stannat på 8x57JS som kaliber till älgjakten efter att först ha provat 6,5x55 en hel del. Men fortfarande kan jag känna ett visst sug efter en 358NormaMagnum. Än så länge har förnuftet fått segra över habegäret, men kan bli att jag skaffar en 358 senare mest för att ha uppfyllt barndomsdrömmen.

Skaffa en 358NormaMagnum ifall det känns rätt. Men jag skulle nog hellre försökt hitta ett vapen som redan är kamrad för den än att pipa om. Då har du möjlighet att sälja bössan för i stort sett samma pengar som du köpte den för ifall du ångrar dig på kalibern. Husqvarna 1651 är den vanligaste bössan i kalibern och de dyker upp lite då och då, ibland till fyndpriser. Brno har gjorts i 358NM men är sällan det är någon sådan till salu och betydligt dyrare än Husqvarnorna. Tror att det är 600 (eller 602) mekanismen och inte ZG47 mekanismen som användes till Brnos 358or.

Är du hundförare så är nog 9,3x62 ett vettigare val än 358NormaMagnum. Många hundförare brukar vilja att kulorna ska bli kvar i djurkroppen och inte gå igenom och då är det nog lättare att få till sådana laddningar med 9,3x62 än 358NM. Och som hundförare har du nog ingen större glädje av 358NormaMagnums teoretiskt bättre kulbana. Har du övervägt 35Whelen förresten? Som en 9,3x62 men möjligheten att skjuta pistolkulor och definitivt inget problem att pipa om ett vapen som tidigare varit i 30-06.

Lycka till vad du än väljer.

Avatar Fallback

Re: 358 Norma magnum

husqvarna_med_sthil  
#364597 Ja jag har velat än hit än dit under årens lopp. Jag har dock alltid varit passkytt på älgjakten och hållit mig med hundar till småviltsjakten. Ända sedan barnsben har jag jagat med drivande hundar. När jag sedan blev vuxen själv skaffade jag en långhårig vorsteh och har jagat i 11 år med honom men nu är han pensionerad och bor med min mamma.
Av en händelse råkade jag på en hund som skulle lånas ut en höst och jag fick möjligheten att jaga med en injagad älghund, absolut det roligaste jag varit med om och nu har jag precist fått meddelande om att han blir kvar här hos oss.

Denna höst råkade jag ut för något som ställde alla mina tidigare "kunskaper" om älgjakt på hyllan. En påskjuten älgkalv som gick in hos grannlaget, en lång promenad blev det när jag gått efter älgarna hela dagen. Ansmygning på ansmygning men varje gång blev jag överlistad och fick gå tillbaka och hämta de grejer jag lagt av för att kunna smyga riktigt tyst.
Till slut, långt in hos grannen fick jag syn på älgarna på ståndet. Jag stod inne i grovskogen och på andra sidan en större myr stod ekipaget. Jag satt mig ned och fann stöd, väntade tills att hunden gjorde en "lyra" från älgen och lät skottet gå.. det gick bra men hållet var långt.. riktigt långt och jag höll lite högt och det gick som sagt bra.

Jag har varit helt övertygad om att jag behöver en bössa för max 100 meter men redan min första höst som älghundförare visade på att längre skott kan komma behöva tas och när man gått hela dagen, tio timmar, vill man träffa när man får den enda chansen, speciellt viktigt när djuret redan är påskjutet.

35 whelen har varit intressant, den har många fördelar, du räknar upp dem men.. jag har redan en 30-06 och risken att förväxla dessa patroner när de har samma stämpel är för stor för att jag ska våga, känns dumt. Den har samma kula som 358 nm och den går också fint att ladda pistolkula till. Dock vore 35w det mest ekonomiska valet för en grövre älgkaliber när jag redan har 30-06 men som sagt här ovan.

9,3X62 är närmare men då har den ett tyskt ursprung i Otto Bock som skapare (inget fel med det) men om man jämför den med Kvales skapelse så får man en bättre patron till samma pengar både i löpande ekonomi samt inköp.

338 wm är nog kanske närmast av dem alla men jag är less på vapen och Amerika i samma mening, speciellt när vi har Kvales skapelse som både spöar 338'an prestandamässigt samt bär vittne om vilket tankearbete han ändå måste ha haft Kvale, det kan inte ha varit världens lättaste att hitta denna som faktiskt fyller ut bristerna i både 338, 9,3 och 375 i en och samma patron. Dessutom är den svensk, vi har inte så många och denna är nästan avglömd i förhållande till "fräsigare" skapelser.

Nackdelarna är ju förstås vad det kostar. Ett pipyte på min brno som är på ingående samt nya laddverktyg och en kaliber till att ladda till som kräver inköp av hylsor (358nm hittar man inte på banan, eller någon annanstans). Älgarna ramlar fortfarande fint med min 30-06 även om det tar lite längre tid... i vissa fall. Jag har backup i en 6,5X55 osv.. Det svåra med jakt är inte att skapa snabb död när man kommer i läge, utan det bökiga är att komma i läge :smile:

... men man lever bara en gång och så förbaskat med pengar är det ju inte trots allt... inte lätt det här inte :roll:

   TS
Avatar Fallback

Re: 358 Norma magnum

husqvarna_med_sthil  
#364599 .. Det finns något särskilt dock och det är den gången det är en björn på ståndet som går till anfall... då vill jag ha så mycket effekt som bara är möjligt för mig att skjuta med och en rätt pekat 358 tar bättre än en 30-06..när sekunder räknas .

   TS
Avatar Fallback

Re: 358 Norma magnum

stektlök  
#364610 Roligt det här med bösser. Köp å testa å gillar du inte ditt val så sälj. Sedan finns fler varianter på bra vapen som skickar iväg mkt kraft fort..... halvautomat i grov kaliber å ett aimpoint :)
Har nu en 6,5a å en 300wm. 6,5an för lek å 300 för allvar :mrgreen:
22a för allt möjligt småskojigt

Avatar Fallback

Re: 358 Norma magnum

Gusten  
#364844 Även jag har varit inställd på att någon gång skaffa ett vapen i 358 NM. Dels skulle det kännas bra att ha en genuint svensk kaliber, men den känns även som ett bra alternativ då man jagar på ganska små marker och därför ofta har nära till gränsen. För egen del är det framför allt Schultz & Larsen jag skulle hålla utkik efter. Har läst mycket positivt om dem.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).