sön 09 jun 2013, 22:08#228208
Vedmaskin skrev:stegmaster skrev:Va som slår mig (som inte var der), er at jag inte hittar nåt nytt innom vedbranchen???
Var det verkligen inga nya vedmaskiner, eller annan utrustning???
Det jag kom att tänka på som jag inte sett tidigare var att Kisas maskin har två-stegs klyv på sin maskin. http://www.kisaved.se/
Såg ju interessant ut, dock lite svårt at se hur det hela fungerade ut av bilden, men det kommer vel mer info vad det lider.
Mangan skrev:Hema skrev:Anders_S skrev:Sen förundras jag över hur många lunningsvinschtillverkare det var där. Ja menar vem köper en ny sån idag i Sverige?
Dom kostar väldigt lite på blocket och det kryllar av dom där. De flesta vill ha kran och vagn...
Tycker det är än mer anmärkningsvärt att man finner dem med repstyrning.. hallå tillverkare, hört talas om radiostyrning?? De flesta erbjuder väl säkert det som tillbehör, men vem köper utan? Jag skulle gärna lägga vantarna på en bättre sådan, då jag har skogspartier som kräver vinschning.
Priset blir ju därefter om du skall ha radiostyrning. Elektronik...
+ at flera tilverkare har eget hydrauloljesystem på sina radiostyrda modeller, så hos flera tillverkare er priset nästan det dubbla på rep. vs radio modeller.
Igland er vel nåt av det billigaste och enklaste innom 1 trommel vinchar, med ca 10tkr ekstra för radiostyrning.
Men då er det endast inntrekket som styrs med en hydraulikcylinder direktmonterad på den manuelle betjeningsarmen, var oljan tas från traktorens hydraulik.
Valmet 665s/skogshytt, valtra-valmet 6400, XCG 230LC, Hanix H55DR/Naarva stegmaster, Kesla 102HD/kran 304T, Dalen 2054 vedmaskin+kisa stegmater, Igland wp2000, TR110 vedkutter, Jonsered 2054,-dolmar ps5000. Hva 42, Suzuki king quad 280cc