Elmia Wood 2013

Reflektioner från Elmia Wood 2013

43 inlägg 21201 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Reflektioner från Elmia Wood 2013

Hema  
#228192
Anders_S skrev:Sen förundras jag över hur många lunningsvinschtillverkare det var där. Ja menar vem köper en ny sån idag i Sverige?
Dom kostar väldigt lite på blocket och det kryllar av dom där. De flesta vill ha kran och vagn...


Tycker det är än mer anmärkningsvärt att man finner dem med repstyrning.. hallå tillverkare, hört talas om radiostyrning?? De flesta erbjuder väl säkert det som tillbehör, men vem köper utan? Jag skulle gärna lägga vantarna på en bättre sådan, då jag har skogspartier som kräver vinschning.

På det stora hela var det en mycket trevlig mässa. Men mässpris verkar inte va samma för alla. :)

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Reflektioner från Elmia Wood 2013

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#228199
stegmaster skrev:Va som slår mig (som inte var der), er at jag inte hittar nåt nytt innom vedbranchen??? :surp:

Var det verkligen inga nya vedmaskiner, eller annan utrustning??? :o


Det jag kom att tänka på som jag inte sett tidigare var att Kisas maskin har två-stegs klyv på sin maskin. http://www.kisaved.se/

Dock inget jag fördjupade mig i. :oops:

Avatar Fallback

Re: Reflektioner från Elmia Wood 2013

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#228200
Hema skrev:
Anders_S skrev:Sen förundras jag över hur många lunningsvinschtillverkare det var där. Ja menar vem köper en ny sån idag i Sverige?
Dom kostar väldigt lite på blocket och det kryllar av dom där. De flesta vill ha kran och vagn...


Tycker det är än mer anmärkningsvärt att man finner dem med repstyrning.. hallå tillverkare, hört talas om radiostyrning?? De flesta erbjuder väl säkert det som tillbehör, men vem köper utan? Jag skulle gärna lägga vantarna på en bättre sådan, då jag har skogspartier som kräver vinschning.


Priset blir ju därefter om du skall ha radiostyrning. Elektronik...

Användarvisningsbild

Re: Reflektioner från Elmia Wood 2013

stegmaster  
#228208
Vedmaskin skrev:
stegmaster skrev:Va som slår mig (som inte var der), er at jag inte hittar nåt nytt innom vedbranchen??? :surp:

Var det verkligen inga nya vedmaskiner, eller annan utrustning??? :o


Det jag kom att tänka på som jag inte sett tidigare var att Kisas maskin har två-stegs klyv på sin maskin. http://www.kisaved.se/

Såg ju interessant ut, dock lite svårt at se hur det hela fungerade ut av bilden, men det kommer vel mer info vad det lider. :grin:



Mangan skrev:
Hema skrev:
Anders_S skrev:Sen förundras jag över hur många lunningsvinschtillverkare det var där. Ja menar vem köper en ny sån idag i Sverige?
Dom kostar väldigt lite på blocket och det kryllar av dom där. De flesta vill ha kran och vagn...


Tycker det är än mer anmärkningsvärt att man finner dem med repstyrning.. hallå tillverkare, hört talas om radiostyrning?? De flesta erbjuder väl säkert det som tillbehör, men vem köper utan? Jag skulle gärna lägga vantarna på en bättre sådan, då jag har skogspartier som kräver vinschning.


Priset blir ju därefter om du skall ha radiostyrning. Elektronik...


+ at flera tilverkare har eget hydrauloljesystem på sina radiostyrda modeller, så hos flera tillverkare er priset nästan det dubbla på rep. vs radio modeller.

Igland er vel nåt av det billigaste och enklaste innom 1 trommel vinchar, med ca 10tkr ekstra för radiostyrning. :???:
Men då er det endast inntrekket som styrs med en hydraulikcylinder direktmonterad på den manuelle betjeningsarmen, var oljan tas från traktorens hydraulik.

Användarvisningsbild

Re: Reflektioner från Elmia Wood 2013

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#228253
stegmaster skrev:
Vedmaskin skrev:
stegmaster skrev:Va som slår mig (som inte var der), er at jag inte hittar nåt nytt innom vedbranchen??? :surp:

Var det verkligen inga nya vedmaskiner, eller annan utrustning??? :o


Det jag kom att tänka på som jag inte sett tidigare var att Kisas maskin har två-stegs klyv på sin maskin. http://www.kisaved.se/

Såg ju interessant ut, dock lite svårt at se hur det hela fungerade ut av bilden, men det kommer vel mer info vad det lider. :grin:


Om jag inte missminner mig så var det vanlig 6-delskniv först. Sedan en bit bakom kom det två stående knivar, var sin sida om centrumlinjen. Som satt ihop med två tvärgående knivar. Bilden jag länkade till har dock en. Har för mig att det var två på den maskinen, :???: så det bildades en kvadrat. Jag tror att dom gick att höja o sänkas separat. Detta gjorde att man får mer o mindre bitar i samma klyvning.

Jag såg den aldrig in action. :sad:

Avatar Fallback

Re: Reflektioner från Elmia Wood 2013

Flax12  
#228260 Trevlig mässa i år dock inga chockerande nyheter. Kniven på kisas vedmaskin såg intressant ut. Ett bra tillfälle att syna Kellfri (svetsfogar i synnerhet då) på nära håll :smile: blir inte nåt handlat där!

Användarvisningsbild

Re: Reflektioner från Elmia Wood 2013

stegmaster  
#228264
Flax12 skrev: Ett bra tillfälle att syna Kellfri (svetsfogar i synnerhet då) på nära håll :smile: blir inte nåt handlat där!

Var dom där med den nya stegmataren (Kesla kopian)?????

Avatar Fallback

Re: Reflektioner från Elmia Wood 2013

Flax12  
#228266
stegmaster skrev:
Flax12 skrev: Ett bra tillfälle att syna Kellfri (svetsfogar i synnerhet då) på nära håll :smile: blir inte nåt handlat där!

Var dom där med den nya stegmataren (Kesla kopian)?????

Japp! med mycket grön färg :grin:

Användarvisningsbild

Re: Reflektioner från Elmia Wood 2013

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#228267
Flax12 skrev:
stegmaster skrev:
Flax12 skrev: Ett bra tillfälle att syna Kellfri (svetsfogar i synnerhet då) på nära håll :smile: blir inte nåt handlat där!

Var dom där med den nya stegmataren (Kesla kopian)?????

Japp! med mycket grön färg :grin:


Men ändå så lyste pormaskarna igenom färgen. :lol:

Det intrycket jag fick av den var att dom plockat ihop det dom hittat i skrothögen. :???:

Avatar Fallback

Re: Reflektioner från Elmia Wood 2013

skogssvinet  
#228274
stegmaster skrev:Va som slår mig (som inte var der), er at jag inte hittar nåt nytt innom vedbranchen??? :surp:

Var det verkligen inga nya vedmaskiner, eller annan utrustning??? :o


Såg du inte kts nya? Stort jäkla as. Hann aldrig sätta mig in i den tyvärr och jag hittar den inte på hemsidan heller

Användarvisningsbild

Re: Reflektioner från Elmia Wood 2013

stegmaster  
#228286
skogssvinet skrev:
stegmaster skrev:Va som slår mig (som inte var der), er at jag inte hittar nåt nytt innom vedbranchen??? :surp:

Var det verkligen inga nya vedmaskiner, eller annan utrustning??? :o


Såg du inte kts nya? Stort jäkla as.

Såg vad då, skriver ju at jag inte var där. :wink:
Va, vilket stort as??? NY vedmaskin, eller?? :geek:

Avatar Fallback

Re: Reflektioner från Elmia Wood 2013

skogssvinet  
#228287 Ok, sorry trodde du var där(min norska är nog inte så bra :oops: får läsa lite noggrannare nästa gång). Ja det var en stor jäkla vedmaskin men som sagt jag hann inte titta på den närmare.

Avatar Fallback

Re: Reflektioner från Elmia Wood 2013

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#228316 Saknade Myreback med Oxen-maskinerna, alltid kul att se hur han kan finna ut nya grejer till Oxen.
Senast redigerad av lfq ons 12 jun 2013, 07:05, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Reflektioner från Elmia Wood 2013

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#228317
lfq skrev:Saknade Myreback med Oxen-maskinerna, alltid kul att hur han kan finna ut nya grejer till Oxen.


Oxen konkade ju om jag inte minns fel.

Användarvisningsbild

Re: Reflektioner från Elmia Wood 2013

skogsjan695xl  
#228322 Tyckte det var väldigt synd att inte matställena efter slingorna tof kort. Det är ju ändå 2013.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).