JensSkoog skrev:Håller med "can" i det.
Jag använder 1,1 kedja, båda 1/4" och 3/8" i beskjärning i trädgårdar, men
i skogen körer jag med 1,3mm eller grövre.
1,1 ger fina kap när kedjan är vass, men man får passa på och fila så den håller sig så.
I skogen blir den snabbt träslö. Jag tycker också att 1,3 är effektivare i spåntransporten, så
kedjan bromsas inte så mycket av spån.
Niking skrev:Edit: jag tror även att Stihls nya batterisågar skulle få ny professionell 1,1 mm kedja, PS3 PRO Fredrik Reuter - Stihl släpper tre nya batterimotorsågar
/Niklas
Badger skrev:Niking skrev:Edit: jag tror även att Stihls nya batterisågar skulle få ny professionell 1,1 mm kedja, PS3 PRO Fredrik Reuter - Stihl släpper tre nya batterimotorsågar
/Niklas
Jag har på test bytt till en 1,1 Pico kedja på min Stihl MSA 220 förra veckan. Inte säkert att uttala sig om någonting efter två dagara i skogen, men jag tycker att jag kunde såga kanske 10% längre tid med sågen med samma batteri för jag fick fylla på kedjeolja innan batteriet var slut och det har jag inte behövt tidigare. Möjligtvis rinner oljan ut med på smal kedja. Någon som vet nåt om det?
Sågen känns lite piggare till kvistning, men å andra sidan är det lite lättare att klämma fast i fällhugget än upplevde med 1,3mm orginalkedjan..
Badger skrev:Niking skrev:Edit: jag tror även att Stihls nya batterisågar skulle få ny professionell 1,1 mm kedja, PS3 PRO Fredrik Reuter - Stihl släpper tre nya batterimotorsågar
/Niklas
Jag har på test bytt till en 1,1 Pico kedja på min Stihl MSA 220 förra veckan. Inte säkert att uttala sig om någonting efter två dagara i skogen, men jag tycker att jag kunde såga kanske 10% längre tid med sågen med samma batteri för jag fick fylla på kedjeolja innan batteriet var slut och det har jag inte behövt tidigare. Möjligtvis rinner oljan ut med på smal kedja. Någon som vet nåt om det?
Sågen känns lite piggare till kvistning, men å andra sidan är det lite lättare att klämma fast i fällhugget än upplevde med 1,3mm orginalkedjan..
JANERIKA skrev:Hugger manuellt sen 89 .Har min nuvarande inkomst från skogen .Har använt Husqvarna 340 238 242 262 254 346 372. Har nu ett trimat 543 med 1,1 härdad kedja.Det är ett stort lyft .Första sågen som går riktigt .Verkar som Husqvarnas sågar är för snålt ställda orginal Är det varmt ute krånglar det .Är det för kallt krånglar det och sen får man hela tiden blåsa rent luffiltret.Med det senaste sågen och 1,1 kedja slipper man detta.Kedjan tål mer stryk och dessutom nyper inte sågen fast lika lätt när trädet ligger i spänn. 😉