Motorsåg och handhållet

Jonsered 510 SP förgasare

29 inlägg 3132 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Jonsered 510 SP förgasare

HåkanG  
#786298 Hej, har köpt en Jonsered 510 SP på nätauktion så jag vet inte något om hur sågen funkat tidigare. Den tänder på startgas så jag börjar med förgasaren. Tänker byta bränslefilter, slang, membran och packningar i förgasaren.
När jag skulle ta loss förgasaren så lossade jag (felaktigt) insugsgummit från cylindern. Hur får jag tillbaka klämringen? Måste jag lyfta cylindern? Det är väldigt trångt! Bild bifogas.
På nästa bild syns en slang som går in i förgasaren (impulsslang?). Den gick av vid demontering. Var ansluter jag den i andra änden? Cylindern? Samma här, behöver jag lyfta cylindern för att komma åt? När jag ska byta ut den, kan jag använda bränsleslang?
Nästa fråga handlar om bränsleval, kan jag nu köra den på Aspen efter byte av filter, slang och packningar? Eller är det bättre att fortsätta med vanlig bensin? Vilken blandning ska jag ha? I originalinstruktionen står 5% men oljorna är ju bättre nu. Kan jag köra på 2%?

Många frågor men jag tycker att gruppen här verkar ha många svar, så jag hoppas tacksamt på hjälp.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 510 SP förgasare

Williamm  
#786300 Du måste nog tyvärr ta av cylindern för att få på insugsgummits klämma och ny impulsslang rätt.
Limma då cylinderfotspackningen och inusgsgummit med t.ex. hyolmar så det inte blir någon luftläcka där.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 510 SP förgasare

totte  
#786304 Det är horisontellt delat vevhus. Sitter med genomgående skruv från cylindern. Vevhusskarven skall tätas med lämpligt motorsilikon.

Det kan gå att få dit klammern utan att lyfta, men det är ett eländes petgöra med smala tänger och små mejslar. Impulsslangen är inte så svår att få dit, stick ner en grov ståltråd i slangen utom sista en och en halv centimetern, sen går det att manövrera ner den.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 510 SP förgasare

HåkanG  
#786311
Williamm skrev:Du måste nog tyvärr ta av cylindern för att få på insugsgummits klämma och ny impulsslang rätt.
Limma då cylinderfotspackningen och inusgsgummit med t.ex. hyolmar så det inte blir någon luftläcka där.

Räcker det att limma insugsgummit istället för att sätta klämman?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 510 SP förgasare

Williamm  
#786314
HåkanG skrev:
Williamm skrev:Du måste nog tyvärr ta av cylindern för att få på insugsgummits klämma och ny impulsslang rätt.
Limma då cylinderfotspackningen och inusgsgummit med t.ex. hyolmar så det inte blir någon luftläcka där.

Räcker det att limma insugsgummit istället för att sätta klämman?

Nej. Och du behöver lyfta cylinder för att kunna limma den.

Har inte skruvat så mycket på 510 men en hel del på 2055 och 2054 Inget har haft tätt insugsgummi så det första jag gör är att limma det och befintlig cylinderfotspackning samt byta impulsslang när jag ändå är där.
Sedan kan jag provtrycka och kolla packboxarna (och om jag fått det tätt...)
Gäller samma på alla som har insugsgummi enligt mig.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 510 SP förgasare

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#786316 Jag har hittat få insug på 510 som varit kass.
Dessa klämmor är bra men inte lätta så att undvika strula med dem är bäst.
Med cylinder av är de rätt lätta.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 510 SP förgasare

HåkanG  
#786318 Är impulsslangen och bränsleslangen av samma dimension och sort?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 510 SP förgasare

totte  
#786320 Ja, samma slang. Har tendens att vika sig i kröken när den blir varm. Rekommenderar att antingen trycka in en tunn spiralfjäder eller dra på en grövre utanpå just där kröken är.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 510 SP förgasare

HåkanG  
#786421
Williamm skrev:
HåkanG skrev:
Williamm skrev:Du måste nog tyvärr ta av cylindern för att få på insugsgummits klämma och ny impulsslang rätt.
Limma då cylinderfotspackningen och inusgsgummit med t.ex. hyolmar så det inte blir någon luftläcka där.

Räcker det att limma insugsgummit istället för att sätta klämman?

Nej. Och du behöver lyfta cylinder för att kunna limma den.

Har inte skruvat så mycket på 510 men en hel del på 2055 och 2054 Inget har haft tätt insugsgummi så det första jag gör är att limma det och befintlig cylinderfotspackning samt byta impulsslang när jag ändå är där.
Sedan kan jag provtrycka och kolla packboxarna (och om jag fått det tätt...)
Gäller samma på alla som har insugsgummi enligt mig.

Kan du beskriva hur du provtrycker?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 510 SP förgasare

Williamm  
#786423 Blockerar insug och utblås. Kopplar porvtryckaren på impulsslangen, pumpar till lite under 10psi och ser på mätaren om den håller tryck. Om den inte gör det så börjar jag lyssna efter läckorna och spraya med såpvatten för att hitta dem.

Jag har en miytvac tyck och vaccum pump. Men det går att lösa på annat sätt om man är lite kreativ.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 510 SP förgasare

HåkanG  
#786465 Hej igen Jag skruvade bort de fyra bultar som håller cylindern. Tyvärr delade sig det inte under cylindern utan under vevhuset(?) och jag kan inte lyfta bort cylinder och vevhus. Är det kolvens undersida som tar emot? Ska jag lossa kedjedrivningen för att lyfta? För visst måste jag täta skarven mellan vevhus och neråt?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 510 SP förgasare

Williamm  
#786471
HåkanG skrev:Hej igen Jag skruvade bort de fyra bultar som håller cylindern. Tyvärr delade sig det inte under cylindern utan under vevhuset(?) och jag kan inte lyfta bort cylinder och vevhus. Är det kolvens undersida som tar emot? Ska jag lossa kedjedrivningen för att lyfta? För visst måste jag täta skarven mellan vevhus och neråt?

Japp.
Är kolven undersida som tar emot. Så du måste få isär övre övre vevhushalvan från cylindern så du kan ta av kolvan och få isär allt.
Så kan du sedan täta underifrån och upp: vevhusskarven, sedan insugsgummit och sätta på impulsslangen på cylindern och sedan på med cylindern och täta cylinderfotspackningen när du sätter på cylindern.
Ps:
Glöm inte sätta tillbaka kolven... 😉

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 510 SP förgasare

HåkanG  
#786474 Tack, har du något bra tips på hur jag delar den utan att skada?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 510 SP förgasare

Williamm  
#786476
HåkanG skrev:Tack, har du något bra tips på hur jag delar den utan att skada?

Håll i cylindern med handen och banka med plasthammare skulle jag tänka.
Tror det är limmet som håller fast.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 510 SP förgasare

HåkanG  
#786495 Liten uppdatering. Funkade att knacka på övre vevhuset när jag höll i cylindern. Nästa steg är att klippa cylinderfotspackning och börja återmontera om Hylomar kommer imorgon.
Behöver även packningen mot ljuddämparen bytas?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).