Motorsåg och handhållet

Jonsered 451 EV plockas isär (eventuellt ihop igen)

92 inlägg 14798 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 451 EV plockas isär (eventuellt ihop igen)

DennisCA  
#761885 Är det lågt inställt?

Det är gjort enligt manualen, båda skruvarna in tills stopp, sen skruvade jag ut L och H 1 1/4 dels varv.

Sen fick jag ställa ut båda lite till så båda skruvarna är nånstans mellan 1 1/4 till 1/2 varv utskruvade.

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 451 EV plockas isär (eventuellt ihop igen)

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#761926 Är det 1/4 mer än grundinställning är det rätt ok. Jag fattade nog fel.

Det märks när de inte går rätt. De kan vara lite knepiga de här och är lite känsliga vid packingarna. Lätt att få läcka där.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 451 EV plockas isär (eventuellt ihop igen)

DennisCA  
#761927 Jag kladdade på hylomar för säkerhets skull och gjorde en ny packning också. Kan väl kolla läckage med startgas annars.

Glad midsommar!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 451 EV plockas isär (eventuellt ihop igen)

DennisCA  
#762193 Inte mycket hänt här, men kedjan och svärdet gissar jag är slut, mycket sidledes rörelse, mätte svärdets spår och det är 1,65mm nu, kedjan är 1,4 på den del som ska rida i spåret. Så jag gissar båda är näötta.

Svärdet var ett oregon 138slbk095 och kedjan stod det stihl på. Nu ska jag fundera vad för sorts svärd och kedja det ska va istället, 13 tum tror jag att jag kör på, känns som en bra längd för sågen. Oregonpaket med 2 kedjor finns att köpa lite överallt. 1,5 mm kör jag på också, där tycker jag man behöver inte fundera nåt extra på 1,3mm.

Bild

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 451 EV plockas isär (eventuellt ihop igen)

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#762214 Var i svärdet mätte du? Topp eller botten av svärdsbana?
Har du en 1,5 kedja så prova den.
Se till att svärdsbanorna är plana och att kedja inte bottnar.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 451 EV plockas isär (eventuellt ihop igen)

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#762215 Att det rör sig lite gör inget om den skär rätt.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 451 EV plockas isär (eventuellt ihop igen)

DennisCA  
#762219 Jag har ingen 1,5 kedja men jag antog stihl kedjan var 1,5mm då den hörde till svärdet. Jag tänkte ingen gör väl kedjor som är 1,4mm. Måste kolla om kedjan tar i botten ännu. Tyckte inte det men kollade inte så noga.

Jag mätte glappet genom att använda bladmått, ett 1,65mm kombination hade en passform där det inte rörde sig åt sidorna men kunde dras genom spåret utan för mycket motstånd. Den ser ju annars inte så sliten ut, spåret ser bra ut på insidan, jävligt mycket grader som jag fått fila bort förstås.

Jag tog en video, svårt att förklara i ord så:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 451 EV plockas isär (eventuellt ihop igen)

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#762230 Svärdsbanan ger stöd till sidolänk.
Är det plant och i kedjan rätt och i ordning så sär den säkert kakt nog.

Du ser på sidorna var det är slitage.
Är det samma mått uppe o nere så är det inte slitiage.

Lite gapp ska det vara, kedjan ska löpa, annars blir det friktion.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 451 EV plockas isär (eventuellt ihop igen)

DennisCA  
#762299 Svårt att säga, jag tror det är lite mera slitet längre ut men inte mycket, ser rakt ut. Får väl säga det är Ok. Filat kedjan och ska prova såga upp en stock snart. Igår var lite för varmt, 32 grader.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 451 EV plockas isär (eventuellt ihop igen)

DennisCA  
#762491 Jag har en fråga om förgasaren, jag märkte detta redan då jag plockade ihop den för nån vecka sen, men jag kan inte sluta fundra på det.

Här inne verkar finnas en boll, blåser man på den och skapar tryck så stoppar den flödet in i förgasaren. Samma om man suger på den, då far bollen till andra sidan och stoppar bensin att flöda tillbaka. Jag kan förstå varför man vill ha en envägsventil som bara släpper in bensin, men en ventil som också kan stoppa att bensinen kommer in i förgasaren, det fattar jag inte för fem finska penni. Vad var resonemanget hos konstruktören?

Bild

   TS
Avatar Fallback

Re: Jonsered 451 EV plockas isär (eventuellt ihop igen)

zebylon  
#762526 på din bild har du tagit bort nålventilen, då ska det gå att blåsa i bensinnippeln, men inte suga. Om du tar bort pumpmembranet på andra sidan ska det vara öppet åt båda håll. Det är pumpmembramet som stänger så det inte går att suga, och nålventilen som stänger för tryck,tror jag. Jag tror inte det finns någon backventil i slangnippeln,.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 451 EV plockas isär (eventuellt ihop igen)

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#762553 Visa gärna en bild på kulan.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 451 EV plockas isär (eventuellt ihop igen)

DennisCA  
#762562 Vet inte hur det ska gå till, jag vet inte om den här delen kan plockas ut, jag vet bara det är nåt som slår igen innuti då man blåser eller suger på bränsleporten, det kändes som nåt objekt så en kula var vad jag tänkte det måste vara.

Ibland går det att blåsa riktigt rejält genom den och det är som det inte fanns nån restriktion. Jag har den lika demonterad som på bilderna så inga membran eller annat ska bör kunna inverka, det är öppet till rummet på andra sidan så att säga.

Tog isär den igen för detta inlägg, just nu verkar jag inte få den att agera samma i båda riktningarna, den vill bara stoppa då man blåser nu.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 451 EV plockas isär (eventuellt ihop igen)

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#762573 Och detta utan membran och nål?

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 451 EV plockas isär (eventuellt ihop igen)

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#762575 Här är en HK.
Ingen kula eller begränsning vad jag kan hitta.
Modell o numer tår på huset mellan spjällaxel och bränsleanslutning.

Jag har sett nån med kula men ingen HK.

Detta är en HK23E.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).