sundelius skrev:Bra jobbat rivaren
Angående det där med älgen kan jag bara tala om att under dagens femte tank med motorsågen så vänder jag mig om. Där står två älgar på femtio meter och mumsar på tallriset som jag just dukat fram till dom.
Ifjol hade jag en kviga som till och med var och ryckte i toppen på den tall jag precis fällt
Så motorsågen bryr sig inte älgarna om, snarare verkar det locka dom då de vet att det vankas mat
lundqvist.r skrev:När jag hade börjat motorsågskursen pratade jag ned några grannar om att det behövdes träd att fälla för övningens skull. Min plan var att bli en "lumberjacka ninja" som nattetid skulle göra några snabba räder i kvarteren runtikring. Men en av mina kloka grannar hade ett bättre förslag, hon tyckte jag skulle knycka en kommunjacka, ta reda på vad arbetsledaren på parkförvaltningen hette och sedan mitt på dagen gå ut och fälla lämpliga träd. Om någon mot förmodan skulle fråga kunde jag ha slängt ur mig att det var på order av Tommy eller vad arbetsledaren nu hette, så frågor fick de ta med honom.
Nu blev det aldrig av detta. Men visst hade det varit kul att försöka? Kanske någon som redan gjort det?
Rivaren skrev:De sågar som visats upp tidigare i tråden förvarades i en lada, och när ladan tömdes så försvann sågarna. Inte försvann som i stals, utan följde med av bara farten. Tungt men lugnt, men mitt intresse för äkta manuellhuggning kom lite av sig i den vevan av den enkla orsaken att möjligheterna begränsades ytterligare. Sedan dess har jag jobbat på som trädfällare (varvat med alla andra pengagenererande göromål som verkar vara standard att trädfällare åker på för att det ska gå runt) och utvecklats i det på så vis att jag fällt fler träd, tagit körkort och blivit bilburen och med stort flit fortsatt hålla mig i form på fritiden. Så mina förutsättningar för att förkovra mig i den äkta manuellhuggningens ädla konst har ändå ökat. Ännu mer ökade de i lördags med tanke på detta:
Två sågar inköptes. Den här ovan är troligtvis oanvänd. Gissningsvis tillverkad på 50-talet. Skränkningen verkar okej, men det finns en liten risk att den är snål så bör skaffa skränkverktyg innan jag tar svansen i bruk. Vilket jag ska göra med det här exemplaret.
Annorlunda resonerar jag kring denna:
Tydliga bruksspår både vad gäller skränkningen och annat. Stämpeln på handtaget "ING3" visar att den varit i försvarets ägo och det känns inte helt drastiskt att tro att den gjorde sitt under krigsåren när våra soldater och huggare högg kastved för glatta livet. Det i en tid då det i hushållet fanns en diskbalja, slaskhink och potta mot dagens kranar med rinnande kall- och varmvatten. När karlarna låg ute på hyggena eller regementena så fick kvinnorna hugga ved för att värma huset, till skillnad från dagens färdigvärmda och rymliga bostäder. Det fick de göra vare sig de hade två eller tio ungar, aldrig fick de stanna för det gällde livet. I det tidevarvet utkämpade någon rena strider med just den här sågen, och han fick betalt efter prestation. Inte kan jag tro att det var avtalad månadslön som jag har förmånen att kvittera ut varje månad, för en inte alls jämförbar ansträngning. Att då använda samma såg som en leksak och på sin höjd få en aning om vad sågens tidigare ägare fått uppbringa i kärvare tider, det vore lite smaklöst. Den har istället fått en hedersplats på min vardagsrumsvägg:
Och senast jag var ute och fällde med gamla verktyg så hade jag en rent bedrövlig yxa med mig. Så kommer inte fallet vara nästa gång:
Utöver detta så har jag brytjärn med vändhake i min arbetsutrustning, tillsammans med kilar och lyftsax, så det är inte en fråga om utrustningsbrist.
Nu återstår bara att hitta skogar att härja i. En tomt har jag hittat där jag kan gå loss vid tillfälle. Tänkte att jag ska lära mig fälla så jag har någon slags säkerhet i det jag gör, sedan jaga upp ett träd på någon riktigt spektakulär plats. Någonting säger mig att trådens följare kommer få se hur det går...
Hema skrev:Rivaren skrev:De sågar som visats upp tidigare i tråden förvarades i en lada, och när ladan tömdes så försvann sågarna. Inte försvann som i stals, utan följde med av bara farten. Tungt men lugnt, men mitt intresse för äkta manuellhuggning kom lite av sig i den vevan av den enkla orsaken att möjligheterna begränsades ytterligare. Sedan dess har jag jobbat på som trädfällare (varvat med alla andra pengagenererande göromål som verkar vara standard att trädfällare åker på för att det ska gå runt) och utvecklats i det på så vis att jag fällt fler träd, tagit körkort och blivit bilburen och med stort flit fortsatt hålla mig i form på fritiden. Så mina förutsättningar för att förkovra mig i den äkta manuellhuggningens ädla konst har ändå ökat. Ännu mer ökade de i lördags med tanke på detta:
Två sågar inköptes. Den här ovan är troligtvis oanvänd. Gissningsvis tillverkad på 50-talet. Skränkningen verkar okej, men det finns en liten risk att den är snål så bör skaffa skränkverktyg innan jag tar svansen i bruk. Vilket jag ska göra med det här exemplaret.
Annorlunda resonerar jag kring denna:
Tydliga bruksspår både vad gäller skränkningen och annat. Stämpeln på handtaget "ING3" visar att den varit i försvarets ägo och det känns inte helt drastiskt att tro att den gjorde sitt under krigsåren när våra soldater och huggare högg kastved för glatta livet. Det i en tid då det i hushållet fanns en diskbalja, slaskhink och potta mot dagens kranar med rinnande kall- och varmvatten. När karlarna låg ute på hyggena eller regementena så fick kvinnorna hugga ved för att värma huset, till skillnad från dagens färdigvärmda och rymliga bostäder. Det fick de göra vare sig de hade två eller tio ungar, aldrig fick de stanna för det gällde livet. I det tidevarvet utkämpade någon rena strider med just den här sågen, och han fick betalt efter prestation. Inte kan jag tro att det var avtalad månadslön som jag har förmånen att kvittera ut varje månad, för en inte alls jämförbar ansträngning. Att då använda samma såg som en leksak och på sin höjd få en aning om vad sågens tidigare ägare fått uppbringa i kärvare tider, det vore lite smaklöst. Den har istället fått en hedersplats på min vardagsrumsvägg:
Och senast jag var ute och fällde med gamla verktyg så hade jag en rent bedrövlig yxa med mig. Så kommer inte fallet vara nästa gång:
Utöver detta så har jag brytjärn med vändhake i min arbetsutrustning, tillsammans med kilar och lyftsax, så det är inte en fråga om utrustningsbrist.
Nu återstår bara att hitta skogar att härja i. En tomt har jag hittat där jag kan gå loss vid tillfälle. Tänkte att jag ska lära mig fälla så jag har någon slags säkerhet i det jag gör, sedan jaga upp ett träd på någon riktigt spektakulär plats. Någonting säger mig att trådens följare kommer få se hur det går...
Vad är det för yxa då fått fatt i?
åberg skrev:Jag antar att du skrivit det här på skoj men om det är nån som överväger nåt liknande:
Brottsrubriceringen blir väl skadegörelse kan tänka. Tar du med nåt virke därifrån blir det stöld. Fäller du nattetid kan det nog bli framkallande av fara för annan eller allmänfarlig vårdslöshet och det kan det nog blir även dagtid om du inte kan visa (med dokumenterat godkänt resultat på skriftligt och praktiskt prov) att du vet vad du gör. Är det på någons tomt kan det väl bli olaga intrång skulle jag tro.
Så nej, det hade inte varit så kul att försöka.
Mvh
Tråkmåns