Motorsåg och handhållet

Arbeta utan motorkraft

69 inlägg 24597 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Arbeta utan motorkraft

Rivaren  
#418375 I lördags var jag ute och sågade. Fast det blev inte riktigt som planerat. Vad putsningen av sågen beträffar så gjorde min snälle farbror det åt mig innan jag kom dit, sågen var vass som den var och jag brydde mig inte om att skränka den. Fyrhjulingen som jag skulle åka på till det stycket där jag skulle fälla retades lite med mig och vägrade starta - en lurig on-off-knapp ställde till det, kanske inte mitt mest begåvade ögonblick här i världen - så jag fick ta ett nytt stycke rakt ovanför huset istället. Vilket dög lika bra!

Timmersvansen var för dåligt skränkad och nöp för minsta lilla, så jag fällde med bågsåg och yxa. Det fungerade, men det här med att såga i våg var en dröm omöjlig att leva ut. Det var inga gigantiska träd som tur var så det gick vägen ändå. Det var en lövskog, med lite granar här och var. Stod granarna i klunga så lät jag dem vara, men ensamma granar fick möta sitt öde. En del ekar föll också, några döda och några skadade/döende. Heldöda fick ligga och de som såg fina ut fick bli ved, tillsammans med granarna.

Jag lär göra om det här. Det var roligt, svettigt och snorigt. Man kunde höra fåglarna och jag hade turen att få se en älg kuta förbi cirka 100 meter ifrån mig - hur stor är sannolikheten att det hänt om jag dånat runt med en motorsåg där i lika många timmar? Ett utmärkt motionspass och mjölksyreträningen lär jag ha tillgodo i mitt vardagliga idrottsutövande.

Bild

Redskapen. Yxan var i bedrövligt skick, men fungerade ändå.

Bild

En gran som fick se sig besegrad av den tappre rivaren. Fast det visste varken granen eller rivaren vid fototillfället. Rivaren kände att han först ville konsultera med en skogshuggare om det var rätt att ta granen, i vilket han också fick rätt. Till verket!

Bild

Här har i alla fall rivaren bestämt sig. Bilden är lite suddig men tittar man noga så ser man ett fällhugg.

Bild

Här har vår gran mött sitt öde. Men inte förgäves. Kvarlevorna togs omhand! Riset släpades ut i närmsta grandunge och stammen blev ved.

Bild

Bild

Brytmånen blev rätt så skaplig ändå, för att vara med yxa och mestadels bågsåg, om rivaren får säga sitt.

Bild

Med detta lämnar vi granen och hoppar över till en ek. Ekens topp var skadad. Hur vet jag inte men det var en död topp och strax under en krage från vilken ett par grenar i olika tjocklek växte ut. Varför jag inte tog en förebild vet jag inte. Fick börja med att ställa mig och såga ned ett par grenar från marknivå, vilket inte var helt lätt. Grenarna skulle bort för att jag skulle fälla fanstyget i motsatt riktning. Vid den grenen som satt högst upp, givetvis, satte jag också bågsågen. Kom inte åt med timmersvansen och fick inget bra läge med yxan. Så jag fick klättra upp och rycka som en dåre i gren och såg, så lossnade den till slut.

Bild

Ingen jätte direkt, men fan så seg ändå.

Bild

Till och med bågsågen ville nypa, och kilen hade jag naturligtvis lämnat kvar inomhus.

Bild

... men hade inte ekhelvetet fått ge sig för rivarens starka arm så hade rivaren stannat inne framöver. Att avsluta det man har påbörjat var något Ricky Bruch tog fasta på, och vem skulle rivaren ha som idol om inte honom? :grin:

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Arbeta utan motorkraft

sundelius  
#418382 Bra jobbat rivaren
Angående det där med älgen kan jag bara tala om att under dagens femte tank med motorsågen så vänder jag mig om. Där står två älgar på femtio meter och mumsar på tallriset som jag just dukat fram till dom.
Ifjol hade jag en kviga som till och med var och ryckte i toppen på den tall jag precis fällt :shock:
Så motorsågen bryr sig inte älgarna om, snarare verkar det locka dom då de vet att det vankas mat :smile:

Avatar Fallback

Re: Arbeta utan motorkraft

Rivaren  
#418383
sundelius skrev:Bra jobbat rivaren
Angående det där med älgen kan jag bara tala om att under dagens femte tank med motorsågen så vänder jag mig om. Där står två älgar på femtio meter och mumsar på tallriset som jag just dukat fram till dom.
Ifjol hade jag en kviga som till och med var och ryckte i toppen på den tall jag precis fällt :shock:
Så motorsågen bryr sig inte älgarna om, snarare verkar det locka dom då de vet att det vankas mat :smile:

Aja, okej då. :P Tycker i alla fall inte att motordånet passar in i skogen. :lol:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Arbeta utan motorkraft

JensSkoog  
#418391 Bra jobbat, Rivaren. Den granen var ju förebilledlig nertagen, men jag hoppas du
får lite mer skick på din såg så du får känna glädjan av att den drar sig
genom som sågade den i smör :wink:

Senn behöver du en bättre yxa. Har en Husqvarnayxa(Hults bruk??) som
jag kan rekommendera starkt. God balans och riktig längd
som gör kvistandet till en lek :grin:

Avatar Fallback

Re: Arbeta utan motorkraft

Rivaren  
#509369 De sågar som visats upp tidigare i tråden förvarades i en lada, och när ladan tömdes så försvann sågarna. Inte försvann som i stals, utan följde med av bara farten. Tungt men lugnt, men mitt intresse för äkta manuellhuggning kom lite av sig i den vevan av den enkla orsaken att möjligheterna begränsades ytterligare. Sedan dess har jag jobbat på som trädfällare (varvat med alla andra pengagenererande göromål som verkar vara standard att trädfällare åker på för att det ska gå runt) och utvecklats i det på så vis att jag fällt fler träd, tagit körkort och blivit bilburen och med stort flit fortsatt hålla mig i form på fritiden. Så mina förutsättningar för att förkovra mig i den äkta manuellhuggningens ädla konst har ändå ökat. Ännu mer ökade de i lördags med tanke på detta:

Bild

Bild

Bild

Bild

Två sågar inköptes. Den här ovan är troligtvis oanvänd. Gissningsvis tillverkad på 50-talet. Skränkningen verkar okej, men det finns en liten risk att den är snål så bör skaffa skränkverktyg innan jag tar svansen i bruk. Vilket jag ska göra med det här exemplaret.

Annorlunda resonerar jag kring denna:
Bild

Bild

Bild

Tydliga bruksspår både vad gäller skränkningen och annat. Stämpeln på handtaget "ING3" visar att den varit i försvarets ägo och det känns inte helt drastiskt att tro att den gjorde sitt under krigsåren när våra soldater och huggare högg kastved för glatta livet. Det i en tid då det i hushållet fanns en diskbalja, slaskhink och potta mot dagens kranar med rinnande kall- och varmvatten. När karlarna låg ute på hyggena eller regementena så fick kvinnorna hugga ved för att värma huset, till skillnad från dagens färdigvärmda och rymliga bostäder. Det fick de göra vare sig de hade två eller tio ungar, aldrig fick de stanna för det gällde livet. I det tidevarvet utkämpade någon rena strider med just den här sågen, och han fick betalt efter prestation. Inte kan jag tro att det var avtalad månadslön som jag har förmånen att kvittera ut varje månad, för en inte alls jämförbar ansträngning. Att då använda samma såg som en leksak och på sin höjd få en aning om vad sågens tidigare ägare fått uppbringa i kärvare tider, det vore lite smaklöst. Den har istället fått en hedersplats på min vardagsrumsvägg:

Bild


Och senast jag var ute och fällde med gamla verktyg så hade jag en rent bedrövlig yxa med mig. Så kommer inte fallet vara nästa gång:

Bild


Utöver detta så har jag brytjärn med vändhake i min arbetsutrustning, tillsammans med kilar och lyftsax, så det är inte en fråga om utrustningsbrist.

Nu återstår bara att hitta skogar att härja i. En tomt har jag hittat där jag kan gå loss vid tillfälle. Tänkte att jag ska lära mig fälla så jag har någon slags säkerhet i det jag gör, sedan jaga upp ett träd på någon riktigt spektakulär plats. Någonting säger mig att trådens följare kommer få se hur det går... :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: Arbeta utan motorkraft

lundqvist.r  
#509406 Om detta med att hitta träda att öva på: när jag hade börjat motorsågskursen pratade jag ned några grannar om att det behövdes träd att fälla för övningens skull. Min plan var att bli en "lumberjacka ninja" som nattetid skulle göra några snabba räder i kvarteren runtikring. Men en av mina kloka grannar hade ett bättre förslag, hon tyckte jag skulle knycka en kommunjacka, ta reda på vad arbetsledaren på parkförvaltningen hette och sedan mitt på dagen gå ut och fälla lämpliga träd. Om någon mot förmodan skulle fråga kunde jag ha slängt ur mig att det var på order av Tommy eller vad arbetsledaren nu hette, så frågor fick de ta med honom.
Nu blev det aldrig av detta. Men visst hade det varit kul att försöka? Kanske någon som redan gjort det?
Senast redigerad av lundqvist.r lör 28 apr 2018, 09:36, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Arbeta utan motorkraft

åberg  
#509492
lundqvist.r skrev:När jag hade börjat motorsågskursen pratade jag ned några grannar om att det behövdes träd att fälla för övningens skull. Min plan var att bli en "lumberjacka ninja" som nattetid skulle göra några snabba räder i kvarteren runtikring. Men en av mina kloka grannar hade ett bättre förslag, hon tyckte jag skulle knycka en kommunjacka, ta reda på vad arbetsledaren på parkförvaltningen hette och sedan mitt på dagen gå ut och fälla lämpliga träd. Om någon mot förmodan skulle fråga kunde jag ha slängt ur mig att det var på order av Tommy eller vad arbetsledaren nu hette, så frågor fick de ta med honom.
Nu blev det aldrig av detta. Men visst hade det varit kul att försöka? Kanske någon som redan gjort det?


Jag antar att du skrivit det här på skoj men om det är nån som överväger nåt liknande:
Brottsrubriceringen blir väl skadegörelse kan tänka. Tar du med nåt virke därifrån blir det stöld. Fäller du nattetid kan det nog bli framkallande av fara för annan eller allmänfarlig vårdslöshet och det kan det nog blir även dagtid om du inte kan visa (med dokumenterat godkänt resultat på skriftligt och praktiskt prov) att du vet vad du gör. Är det på någons tomt kan det väl bli olaga intrång skulle jag tro.

Så nej, det hade inte varit så kul att försöka.


Mvh
Tråkmåns

Avatar Fallback

Re: Arbeta utan motorkraft

Hema  
#509528
Rivaren skrev:De sågar som visats upp tidigare i tråden förvarades i en lada, och när ladan tömdes så försvann sågarna. Inte försvann som i stals, utan följde med av bara farten. Tungt men lugnt, men mitt intresse för äkta manuellhuggning kom lite av sig i den vevan av den enkla orsaken att möjligheterna begränsades ytterligare. Sedan dess har jag jobbat på som trädfällare (varvat med alla andra pengagenererande göromål som verkar vara standard att trädfällare åker på för att det ska gå runt) och utvecklats i det på så vis att jag fällt fler träd, tagit körkort och blivit bilburen och med stort flit fortsatt hålla mig i form på fritiden. Så mina förutsättningar för att förkovra mig i den äkta manuellhuggningens ädla konst har ändå ökat. Ännu mer ökade de i lördags med tanke på detta:

Bild

Bild

Bild

Bild

Två sågar inköptes. Den här ovan är troligtvis oanvänd. Gissningsvis tillverkad på 50-talet. Skränkningen verkar okej, men det finns en liten risk att den är snål så bör skaffa skränkverktyg innan jag tar svansen i bruk. Vilket jag ska göra med det här exemplaret.

Annorlunda resonerar jag kring denna:
Bild

Bild

Bild

Tydliga bruksspår både vad gäller skränkningen och annat. Stämpeln på handtaget "ING3" visar att den varit i försvarets ägo och det känns inte helt drastiskt att tro att den gjorde sitt under krigsåren när våra soldater och huggare högg kastved för glatta livet. Det i en tid då det i hushållet fanns en diskbalja, slaskhink och potta mot dagens kranar med rinnande kall- och varmvatten. När karlarna låg ute på hyggena eller regementena så fick kvinnorna hugga ved för att värma huset, till skillnad från dagens färdigvärmda och rymliga bostäder. Det fick de göra vare sig de hade två eller tio ungar, aldrig fick de stanna för det gällde livet. I det tidevarvet utkämpade någon rena strider med just den här sågen, och han fick betalt efter prestation. Inte kan jag tro att det var avtalad månadslön som jag har förmånen att kvittera ut varje månad, för en inte alls jämförbar ansträngning. Att då använda samma såg som en leksak och på sin höjd få en aning om vad sågens tidigare ägare fått uppbringa i kärvare tider, det vore lite smaklöst. Den har istället fått en hedersplats på min vardagsrumsvägg:

Bild


Och senast jag var ute och fällde med gamla verktyg så hade jag en rent bedrövlig yxa med mig. Så kommer inte fallet vara nästa gång:

Bild


Utöver detta så har jag brytjärn med vändhake i min arbetsutrustning, tillsammans med kilar och lyftsax, så det är inte en fråga om utrustningsbrist.

Nu återstår bara att hitta skogar att härja i. En tomt har jag hittat där jag kan gå loss vid tillfälle. Tänkte att jag ska lära mig fälla så jag har någon slags säkerhet i det jag gör, sedan jaga upp ett träd på någon riktigt spektakulär plats. Någonting säger mig att trådens följare kommer få se hur det går... :wink:

Vad är det för yxa då fått fatt i?

Avatar Fallback

Re: Arbeta utan motorkraft

Rivaren  
#509545
Hema skrev:
Rivaren skrev:De sågar som visats upp tidigare i tråden förvarades i en lada, och när ladan tömdes så försvann sågarna. Inte försvann som i stals, utan följde med av bara farten. Tungt men lugnt, men mitt intresse för äkta manuellhuggning kom lite av sig i den vevan av den enkla orsaken att möjligheterna begränsades ytterligare. Sedan dess har jag jobbat på som trädfällare (varvat med alla andra pengagenererande göromål som verkar vara standard att trädfällare åker på för att det ska gå runt) och utvecklats i det på så vis att jag fällt fler träd, tagit körkort och blivit bilburen och med stort flit fortsatt hålla mig i form på fritiden. Så mina förutsättningar för att förkovra mig i den äkta manuellhuggningens ädla konst har ändå ökat. Ännu mer ökade de i lördags med tanke på detta:

Bild

Bild

Bild

Bild

Två sågar inköptes. Den här ovan är troligtvis oanvänd. Gissningsvis tillverkad på 50-talet. Skränkningen verkar okej, men det finns en liten risk att den är snål så bör skaffa skränkverktyg innan jag tar svansen i bruk. Vilket jag ska göra med det här exemplaret.

Annorlunda resonerar jag kring denna:
Bild

Bild

Bild

Tydliga bruksspår både vad gäller skränkningen och annat. Stämpeln på handtaget "ING3" visar att den varit i försvarets ägo och det känns inte helt drastiskt att tro att den gjorde sitt under krigsåren när våra soldater och huggare högg kastved för glatta livet. Det i en tid då det i hushållet fanns en diskbalja, slaskhink och potta mot dagens kranar med rinnande kall- och varmvatten. När karlarna låg ute på hyggena eller regementena så fick kvinnorna hugga ved för att värma huset, till skillnad från dagens färdigvärmda och rymliga bostäder. Det fick de göra vare sig de hade två eller tio ungar, aldrig fick de stanna för det gällde livet. I det tidevarvet utkämpade någon rena strider med just den här sågen, och han fick betalt efter prestation. Inte kan jag tro att det var avtalad månadslön som jag har förmånen att kvittera ut varje månad, för en inte alls jämförbar ansträngning. Att då använda samma såg som en leksak och på sin höjd få en aning om vad sågens tidigare ägare fått uppbringa i kärvare tider, det vore lite smaklöst. Den har istället fått en hedersplats på min vardagsrumsvägg:

Bild


Och senast jag var ute och fällde med gamla verktyg så hade jag en rent bedrövlig yxa med mig. Så kommer inte fallet vara nästa gång:

Bild


Utöver detta så har jag brytjärn med vändhake i min arbetsutrustning, tillsammans med kilar och lyftsax, så det är inte en fråga om utrustningsbrist.

Nu återstår bara att hitta skogar att härja i. En tomt har jag hittat där jag kan gå loss vid tillfälle. Tänkte att jag ska lära mig fälla så jag har någon slags säkerhet i det jag gör, sedan jaga upp ett träd på någon riktigt spektakulär plats. Någonting säger mig att trådens följare kommer få se hur det går... :wink:

Vad är det för yxa då fått fatt i?

https://www.plantigo.se/skotsel/redskap ... llyxa.html - en sådan. Sen får vi väl se hur den håller när det kommer till kritan. Än har jag inte använt den.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Arbeta utan motorkraft

JensSkoog  
#509555 Intressant med den yxan. Den är ju lite annorlunda än de skogsyxar jag har
användt. Blir spännande att höra din recension, @Rivaren.

Avatar Fallback

Re: Arbeta utan motorkraft

Hema  
Användarvisningsbild

Re: Arbeta utan motorkraft

johan eriksson  
#509578 Har en likadan märkt Bacho. Har inte testat än, men skärpan var inte imponerande när den kom.

Avatar Fallback

Re: Arbeta utan motorkraft

lundqvist.r  
#509581
åberg skrev:Jag antar att du skrivit det här på skoj men om det är nån som överväger nåt liknande:
Brottsrubriceringen blir väl skadegörelse kan tänka. Tar du med nåt virke därifrån blir det stöld. Fäller du nattetid kan det nog bli framkallande av fara för annan eller allmänfarlig vårdslöshet och det kan det nog blir även dagtid om du inte kan visa (med dokumenterat godkänt resultat på skriftligt och praktiskt prov) att du vet vad du gör. Är det på någons tomt kan det väl bli olaga intrång skulle jag tro.

Så nej, det hade inte varit så kul att försöka.


Mvh
Tråkmåns


Du har förstås helt rätt, det var på skoj. Och även om det troligen skulle fungera rätt långt skulle jag aldrig våga själv.

Avatar Fallback

Re: Arbeta utan motorkraft

Jocke91  
#509855 Intressant tråd detta :-bd

Det där med skränkning kan vara en vetenskap för sig vad det verkar. Nu har inte jag så värst mycket kunskap om detta så jag kan inte garantera att följande stämmer helt. Men så långt som jag har uppfattat saker och ting så behöver en såg med avsmalnande sågrygg ("tunnare mot ryggen" står det på en del Orsa sågar t.e.x) mindre skränkning än en såg som har samma tjocklek på sågryggen som materialet nere vid tänderna. Har man för mycket och ojämn skränkning så går sågen trögt och hugger eller hur man ska uttrycka det. Har man för lite så nyper den lätt fast.

Avatar Fallback

Re: Arbeta utan motorkraft

Hema  
#509866 Låter logiskt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).