Motorsåg och handhållet

Bilder på filning.

2328 inlägg 475797 visningar 88 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Fredrik320  
#745381 Kort updatering, idag funkade keden riktigt fint. Jag hade varit litee för konservativ med ryttarhöjden. Jäklar så mycket skärpan på keden kan påverka humöret i skogen, det bästa som finns när det bara sprutar flisor från sågarna :-bd

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#745439 Ofta kompenserar man lite sämre skärpa med lägre ryttare.
Tyvärr finns inga genvägar.
Bäst är att testa, filma/ta tid i kap ocv se o lära.
Låg ryttare känns som en en Rallycross bil, men tittar man lite närmare är det mer som en v70.
Att hålla varvet i kap där det gör medt nytta kräver träning. För högt eller lågt ger sämre hastighet. Låg ryttare eller aggresiv filning sänker ofta varvet litd för bra.

En kedjas prestation är beroende på din kunskap och erfarenhet mer än tillvärkare och såg som drar den. Allt hänger ihop och påverkar varandra.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Fredrik320  
#745476 Jag ställer ryttarna enligt filmallen soft, det funkar bra för mina behov. Jag gillar lite aggressivare ked vid kvistning.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Tias BM  
#745498 Jag har svårt att få till kedjan på vedmaskinen! Kan ni ge något tips genom att se bilderna? Men jag tycker den är vassare nu än när den maskinslipades!

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

anersimyra  
#745540
Tias BM skrev:Jag har svårt att få till kedjan på vedmaskinen! Kan ni ge något tips genom att se bilderna? Men jag tycker den är vassare nu än när den maskinslipades!

Filningen ser mycket bra ut..👍🙂

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Tias BM  
#745558 Vad skoj, då kanske det börjar sitta lite! Men graderna som är på baksidan är inget att bry sig om?

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Klyv Bixby  
#745562
Tias BM skrev:Vad skoj, då kanske det börjar sitta lite! Men graderna som är på baksidan är inget att bry sig om?


Prova ett lätt drag till med filen.

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#745563 Vinklarna har jag inget att säga om, det ser bra ut.
Ytan på tanden ser dock rätt rå ut och har du grader på utsidan tanden som du säger så kan man gå över kedjan ett varv till med en finare huggen fil. Den filningen görs med fördel utifrån och in i tanden så skärs graderna av. Stihl har en ''smooth cut'' som jag inte provat annars föredrar jag Wallorbe som är finare huggen än det man vanligen hittar i butikerna.
Hård filning ger ofta grader och grader som bryts bort ger en sämre egg. Tyvärr hamnar man ofta där när kedjan är konstruerad som den är med kromlager utanpå stål, det är inte lätt att fila utan att bryta loss kromlagret.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#745595 Är det grader är man inte riktigt färdig.
På bilden ser man lite skada kvar, nåt tag till hade gett änny bättre resultat.
Tar man mycket på en tand kan det bli grader/råegg/ruggig egg.
Dessa skärs av med sista filtaget och kanten blir vassare och jämnare. Så pass att det blir svårt att se var kanten börjar o slutar.
I bra ljus och förstoring är det lättare att se.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Tias BM  
#745614 Ska prova lite till!

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#745619 Japp.
Det finns ingen övre gräns hur bra det kan bli.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Tias BM  
#745627 Filar på och tar foto! Men ska testa att byta fil? Har ingen aning vad jag använder!

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

anersimyra  
#745637
Tias BM skrev:Filar på och tar foto! Men ska testa att byta fil? Har ingen aning vad jag använder!

Notera att bilderna vi ser återger kedjan i kraftig förstoring vilket innebär att de spår som syns efter filen är förstorade i samma grad. Med ett bra macroobjektiv blir filspåren mer likt en nyplöjd åker..🙂👍

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Tias BM  
#745827 Gjorde något fel så blev inget foto! Men har filat lugnt och mjukt idag ca 5 tag och nu är graderna borta! Tror jag tar i för mycket när jag filar! Hårt eller lätt tryck vad är bäst? Tips på fil? Jag har ju bara köpt fil där jag varit så har ju oregon, stihl, pferd!

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

anersimyra  
#745837
Tias BM skrev:Gjorde något fel så blev inget foto! Men har filat lugnt och mjukt idag ca 5 tag och nu är graderna borta! Tror jag tar i för mycket när jag filar! Hårt eller lätt tryck vad är bäst? Tips på fil? Jag har ju bara köpt fil där jag varit så har ju oregon, stihl, pferd!

Med en ny fil kan du av naturliga skäl ha ett lättare tryck än med en mer sliten fil. Rätt tryck får du således när du känner att filen avverkar i tanden. När du filat färdigt tanden så återstår oftast det tunna kromlagret som ligger ovanpå råeggen som bildats i den mjukare metallen i tanden och dessa avlägsnar man med fördel med några riktigt lätta tag med filen. Å andra sidan får man bort dessa när man börjar arbeta med sågen..🙂👍

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).