Motorsåg och handhållet

Jonsered 451 EV plockas isär (eventuellt ihop igen)

94 inlägg 16699 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Jonsered 451 EV plockas isär (eventuellt ihop igen)

zebylon  
#762577 kanske har det kommit nåt skräp i nippeln, en liten bit av en trasig bränsleslang, nippeln ska väl gå att lossa o kolla.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 451 EV plockas isär (eventuellt ihop igen)

DennisCA  
#762584
Mange skrev:Och detta utan membran och nål?


Jo båda sidorna bortplockade för detta.

Nu har jag suttit och blåst som fasiken en stund och nu verkar det gå åt alla håll utan förhinder, kanske jag blåste ut nåt skräp?

   TS
Avatar Fallback

Re: Jonsered 451 EV plockas isär (eventuellt ihop igen)

zebylon  
#762593 vad roligt, då har du nog löst problemet. Jag håller själv på med en 451, får inte förgasaren att fungera, nålventilen vill inte hålla tätt, provat med en ny , men ingen skillnad, man kan bli tokig på dom där förgasarna.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 451 EV plockas isär (eventuellt ihop igen)

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#762604 Håller den inte tätt med hävarm o fjäder monterad (inte membran) kan det va nåt skit i sätet.
Ta den gamla nålen o snurra den försiktigt i sätet. Sug ut ev skit o Prova igen, utan mätarmembran.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 451 EV plockas isär (eventuellt ihop igen)

DennisCA  
#763924 Problemen var inte ur världen trots det, jag beställde ett nytt förgasarkitt och det hjälpte tyckte jag först, men sågen uppför sig mysko. I morse startade jag den och jag justerade den, kapade genom en stock på prov och sen då den blev varm var det som justeringen inte stämde längre. Den stannade till slut.

Efter detta vill inte sågen längre starta. Jag har haft isär förgasaren och gengjort den igen. Den känns tät då man blåser då allt är monterat. Efter jag tog isär förgasaren, rengjorde igen, monterade ihop igen och grovinställde på nytt så startade den fram och tillbaks, men sen vill den inte starta igen. Jag kollade om gnista fanns då den var varm genom att skruva ut tändstiftet och dra runt och gnista finns.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 451 EV plockas isär (eventuellt ihop igen)

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#763931 Är bränslenålen rätt och tät? kolvringen sliten?
Förändras kompression när den är varm?
Skuren?
Otät i insug eller vevhus?

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 451 EV plockas isär (eventuellt ihop igen)

DennisCA  
#763935 Bränslenålen känns rätt, när jag blåser känns allt tätt men svårt att säga med säkerhet utan rätt verktyg.

Har inte kollat om kompressionen förändras när den är varm, nu vill den inte starta trots den är kall. Kolvringen är ny.

Jag testade kompressionen genom att hänga den från snöret och den föll lite och stannade sen upp.

Då den funkade provade jag vända den för att se om varvtalet ändrades men den verkade inte berörd av det. Jag har bytt packning vid insuget flera ggr, hemmagjord, även provat den som kom med kittet. Med fett, utan, eller med hylomar. Provat alla tre varianter.

Hur ser man om den är skuren? Den går nu runt. Det jag såg var att det var vått i luftintaget då jag plockade bort filtret och tittade.

En annan irriterande sak, den verkar läcka olja där det främre handtaget går in i motorsågen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 451 EV plockas isär (eventuellt ihop igen)

anersimyra  
#763946 Jag har kört två identiska förgasare på en trimmad HVA 44 på vilka jag bytt membran och bränslenål. Den ena förgasaren bytte jag på då tomgången vandrade men den blev inte bättre efter byte av delarna. Den andra förgasaren gick riktigt fett på högvarv och gick inte justera magrare men efter byte av bränslenålen så går den bra med H nålen öppen 3/4 dels varv. Förgasaren som ger vandrande tomgång fungerade dock klanderfritt på en otrimmad 44. 🤔

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 451 EV plockas isär (eventuellt ihop igen)

DennisCA  
#763988 Jag fick ta och improvisera en trycktestare. Tanken i kompressorn nästan tom, runt 10 PSI i jänkarenheter. Vilket lär vara det tryck man testar med.

Bild


Nå då jag testar den, så håller den tätt. Trycket far inte ner. Jag blåser det lilla hålet för att trycka ner membranet och trycket släpper då ventilen öppnas.

Trycksätter jag igen så läcker det, ventilen har inte stängt igen ordentligt. Jag måste suga på locket för att skap ett undertryck som lyfter upp membranet igen. Då är ventilen tät igen. Låter det rätt? Området ovanför membranet är ventilerat vilket är som det bör bara, det är inte täppt i ventilhålet.

P.S.
Tog isär membranet och nålen och kollade allt, satte noga ihop allt igen... Nu läcker det konsistent 🤣 👍 Ingen skillnad om jag försöker suga på koppen för att skapa undertryck.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 451 EV plockas isär (eventuellt ihop igen)

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#764006 Mmm.
Nåt strul med nålen hörs det som. Kanske skit som kommer emellan?
Är tippen på nålen hård eller mjuk?
Ibland funkar det med magnet o lyfta membranet. Niten brukar vara järn.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 451 EV plockas isär (eventuellt ihop igen)

DennisCA  
#764008 Experimenterar med förgasaren, som tur behöll jag de gamla delarna när jag installerade kittet. Tippen på nålarna är mjuka, både den gamla och nya.

Jag testade lägga båda packningarna för att höja membranet men ingen skillnad. Det gamla och nya membranet ser inte lika ut, det gamla ser skadat ut i jämförelse. Men det gjorde ingen skillnad, trycket for sakta nedåt ändå.

Med den gamla hävarmen att experimentera på så böjde jag ner den litet så den var i jämnhöjd med ytan av insidan, men det gjorde ingen skillnad heller. Nu har jag böjt på den andra sidan som håller fast nålen, böjde den ena sidan neråt. Tanken är att det ska få nålen att sätta sig hårdare och tätare mot botten.

Bild


Förstås det funkade inte heller och nu börjar jag undra om det är nålen som läcker. Man ska inte stirra sig blind på en sak... Tog ut förgasaren och trycksatte igen, lade på såpigt vatten och ja det läcker ur packningen på andra sidan... Så långt har jag kommit nu. Slutade inte fast jag drog åt skruven riktigt hårt så jag får ta en titt sen, kanske locket är skevt, nån smuts som ligger kvar, kanske det blir att klydda hylomar. Nu ska familjen åka på Kristinestadsmarknaden.

P.S.

Kittet hade en extra packning jag inte förstår om den ska använda eller ej, den fanns inte från förr.

Samma som originalet:
Bild


Den okända ovanpå, man undrar om det är meningen de ska jobba ihop med varandra, eller om det helt enkelt är för en annan modell.
Bild

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 451 EV plockas isär (eventuellt ihop igen)

DennisCA  
#764173 Jag har åtgärdat alla läckage på förgasaren förutom ett, som jag inte verkar lyckas få slut på och det är att det verkar läcka genom impulskanalen. Jag vet inte hur allvarligt det är, men det känns ju inte som så vidare bra, det behöver väl vara tätt för att membranet ska kunna pumpa ordentligt. Å andra sidan har jag märkt då den inte vill starta att det nog kommer bensin till insuget.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 451 EV plockas isär (eventuellt ihop igen)

totte  
#764193 Om impulskanalen läcker kan den bete sig hur som helst.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 451 EV plockas isär (eventuellt ihop igen)

DennisCA  
#764555 Jag har lagt sågen på hyllan nu. Har inte tid och ork att fortsätta, det låter som förgasaren ine funkar som den ska, men kan inte säga varför eller hur jag ska åtgärda det. Låter som en helt ny förgasare behövs men det är jag för irriterad för att lägga några mera pengar i detta just nu.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 451 EV plockas isär (eventuellt ihop igen)

DennisCA  
#764839 Kunde inte hålla mig borta länge... Var en regnig dag så jag tog upp sågen igen för att gå igenom allt från början. Denna gång så plockade jag av cylindern igen för att se om det inte var nåt där som kunde inverkat. Och skämmande nog så upptäckte jag min hemmagjorda packning hade jag glömt öppna ett hål för impulsporten! Inte undra på den haft problem.....

Nu funkade den relativt bra fast jag tyckte jag måste ställa förgasaren ganska snålt, annars orkar den inte gå runt och börjar ryka mycket. Jag har inte åtgärdat förgasaren så jag vet att impulsporten i förgasaren har ett väldigt minimalt läckage åt fel håll ännu. Men den funkar alltså och det är huvudsaken.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).