tor 08 jul 2021, 13:42#718836
Tjenare har exakt samma problem som Dalslands-Anders i den här tråden, och tänkte chansa och göra samma renovering som honom.
Många tycker ju att det inte är lönt att lägga tid på en slutkörd 550 från 2012, men man väljer ju själv hur man värderar sin tid.
Det är en bekant som kört den på alkylatbensin, oljeblandad färdig.
Sågen är skuren, troligtvis värme-nypt.
Han har kört några hundra timmar i skogen och den kanske gjort sitt.
Eller så har han plågat den, eller så drar den tjyvluft som fått den att gå snålt, det är svårt att sia om...
Har inget att förlora vad jag än gör således, och jag tänker åtminstone prova något sorts försök.
Den kommer bli reserv-såg, inte gå lika hårt sedan.
Handlaren tog 4500-5000kr typ för byte av kolv, cylinder, cylinderfotspackning för att kunna ge garantier att det håller sedan.
Bara kolven kostar 1000kr inkl moms som Husqvarna-del.
Någon som handlat från Skogsverktyg.se?
De tar 200kr för ny kolv, det är billigt ju!
Förstår att den är kinesisk, men får man ut 100 gångtimmar ur sågen innan den dör igen så skulle jag bli nöjd!
https://www.skogsverktyg.se/reservdelar ... s-gar.htmlKolv och cylinderfotspackning tänkte jag byta.
Soppaslang ser bra ut, tror inte den drar tjyvluft.
Om jag får ihop den skall jag testa med startgas eller liknande för att se om den drar tjyvluft.
Vevaxeltätningarna kan ju spöka också, jag har inga grejer för att provtrycka vevhuset för att se om det är tätt. Vet inte om man skall trycksätta, eller om det är undertryck man skall suga heller, undertryck va?
Det blir ett bonnmek som ni förstår då det inte går att lägga 4-5000kr på en såg med tidiga autotune som väl blev bättre i MK2...
Men jag mottar gärna tips på inköpskanal för ny kolv, (komplett med kolvring) och cylinderfotspackning, om det är någon som vet eftermarknadsdelar som ändå duger ok.
Skall polera cylinder nästa för att få bort allt aluminiumkladd så inte nya kolven ryker.