Motorsåg och handhållet

Hona Cylinder 550?

78 inlägg 15213 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hona Cylinder 550?

DalslandsAnders  
#704124 Jo, så är det.
O rent jobbmässigt så har det varit en del sågar, klippare, slungor i vinter.
Så den delen har varit bra.
Det är mer mitt personliga intresse för sågar, som inte fått tillräckligt.
Har inte letat projekt heller, utan tagit det som dykt upp..
Men nu kommer våren, så då lär det bli mycket service och underhåll på andras maskiner😅

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Hona Cylinder 550?

Williamm  
#704134
Joakim S skrev:
DalslandsAnders skrev:Det är ganska lugnt faktiskt.
Lite ont om projekt tyvärr..
Har byggt 2 st 346, som nästan är klara...behöver bara 1 st förgasare till...
Men det är ju sågar som hamnar på hyllan...
Lägger alldeles för mycket tid o pengar, så dom får ligga, i ibland få en tur ut i skogen o slita lite :)

Ok. Ja, det är inte alltid lätt det där. Kan hända att det blir en boom snart nu, när folk ska starta sågarna på våren, och inte får igång dem. :)

Det är rätt tid nu. Jag har uppfattat det som att de hunnit tröttna på sin gamla och köpte en nu såg ungefär nu. I alla fall de som hugger på vintern.

Avatar Fallback

Re: Hona Cylinder 550?

ollenorell  
#718836 Tjenare har exakt samma problem som Dalslands-Anders i den här tråden, och tänkte chansa och göra samma renovering som honom.
Många tycker ju att det inte är lönt att lägga tid på en slutkörd 550 från 2012, men man väljer ju själv hur man värderar sin tid.

Det är en bekant som kört den på alkylatbensin, oljeblandad färdig.
Sågen är skuren, troligtvis värme-nypt.
Han har kört några hundra timmar i skogen och den kanske gjort sitt.
Eller så har han plågat den, eller så drar den tjyvluft som fått den att gå snålt, det är svårt att sia om...

Har inget att förlora vad jag än gör således, och jag tänker åtminstone prova något sorts försök.
Den kommer bli reserv-såg, inte gå lika hårt sedan.

Handlaren tog 4500-5000kr typ för byte av kolv, cylinder, cylinderfotspackning för att kunna ge garantier att det håller sedan.
Bara kolven kostar 1000kr inkl moms som Husqvarna-del.

Någon som handlat från Skogsverktyg.se?
De tar 200kr för ny kolv, det är billigt ju!
Förstår att den är kinesisk, men får man ut 100 gångtimmar ur sågen innan den dör igen så skulle jag bli nöjd!
https://www.skogsverktyg.se/reservdelar ... s-gar.html

Kolv och cylinderfotspackning tänkte jag byta.
Soppaslang ser bra ut, tror inte den drar tjyvluft.

Om jag får ihop den skall jag testa med startgas eller liknande för att se om den drar tjyvluft.
Vevaxeltätningarna kan ju spöka också, jag har inga grejer för att provtrycka vevhuset för att se om det är tätt. Vet inte om man skall trycksätta, eller om det är undertryck man skall suga heller, undertryck va?

Det blir ett bonnmek som ni förstår då det inte går att lägga 4-5000kr på en såg med tidiga autotune som väl blev bättre i MK2...

Men jag mottar gärna tips på inköpskanal för ny kolv, (komplett med kolvring) och cylinderfotspackning, om det är någon som vet eftermarknadsdelar som ändå duger ok.

Skall polera cylinder nästa för att få bort allt aluminiumkladd så inte nya kolven ryker.

Avatar Fallback

Re: Hona Cylinder 550?

ollenorell  
#718838 Bilder...

Användarvisningsbild

Re: Hona Cylinder 550?

DalslandsAnders  
#718842 Hejsan!
Inte kul att råka ut för detta ju.
Men kan ge dig tröst, den cylindern som jag honade, går än idag, o dessutom nästan dagligdags, så det går att hona dom, även om dom ser risiga ut.
Jag har även provat på cylindrar från skogsverktyg, både till 550, o 560.
O dom håller mycket hög kvalitet, hållbarheten i längden vet jag inte än dock.
Vore väl konstigt om det höll samma kvalitet som original kanske.
Men vet flera som kört dessa cylindrar, o dessutom ganska hårt.
Kör dessutom en såg med kinacylinder i min Logosol, utan problem.
Jag förespråkar inte kinagrejor på det viset, men istället för att slänga en såg, så är det bättre att renovera så.
Har du frågor så är det bara att höra av sig!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hona Cylinder 550?

DalslandsAnders  
#718843 Måste bara tillägga.. byt ALLTID vevaxeltätningar vid renovering, samt öppna dämparen något, så går den lite svalare sedan!

   TS
Avatar Fallback

Re: Hona Cylinder 550?

ollenorell  
#718848 Tack för tips!
Cylindern är inte äggformad, utan rund inom några hundradelar åtminstone vilket nog duger.
Hamnar omkring 43mm plus minus några hundradelar.

I botten (vid tändstiftet) får jag det till 42,97 åt båda håll, längre upp (närmre cylinderfoten) är det några hundradelar över 43mm på båda håll, så cylindern något konisk, vilket väl är förväntat.

Edit: Förtydligande, (syftningsfel)
Senast redigerad av ollenorell tor 08 jul 2021, 15:11, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Hona Cylinder 550?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#718850 Jag slipar bort det värsta med smärjelduk först för att få se om det blivit skador i slitytan.
Är där det är det inte bra.
Ibland om det är mycket som här så är det slip trissa, lameller av slipduk, o dremmel först.

Jag hade kopplat upp den innan start o kollat fel, återställt, uppdaterat.

Avatar Fallback

Re: Hona Cylinder 550?

ollenorell  
#718851 Det där med koppla upp, det är väl fortfarande bara Husqvarna-återförsäljare som har inloggning och program för detta, samt dongel att ansluta med?
Lite tråkigt att vara utestängd från detta, då man på alla mina egna sågar ställer dem med skruvmejsel liksom...

Användarvisningsbild

Re: Hona Cylinder 550?

DalslandsAnders  
#718857 Jag såg någon kanadensisk snubbe, som honade en 560-cylinder, som bar ganska illa repad.
Han honade den, men det var några repor kvar, o bytte kolv då.
Det blev något lägre komp mot original, men efter några hundra timmars yrkesanvändande efter det, så hade den inte blivit sämre, o kompet hade inte sjunkit mer.
Det viktiga är ju att hitta orsaken till varför den skar, från första början.
Annars är det ju ogjort arbete 😀

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hona Cylinder 550?

Williamm  
#718858
DalslandsAnders skrev:Det viktiga är ju att hitta orsaken till varför den skar, från första början.
Annars är det ju ogjort arbete 😀

Det kan jag skriva under på! Jag lärde mig det fel väg... Men som tur var så hade cylindern repor som jag missat så den behövde bytas ändå.

Avatar Fallback

Re: Hona Cylinder 550?

masyngel  
#718860 Angående att hona eller hena en cylinder.

Förrr I tiden då man hade stålfoder i cylindrarna behövde man efter en uppborrning hona.
Honingen utfördes för att skapa "repor" i ungefär 45 graders vinkel, för att garantera att oljan fastnade och smorde i cylindern.

Personligen hade jag lyckan att jobba med verkstadarbetare som började med detta på 30 talet.
De var glada att hjälpa oss grabbar när vi trimmade, skar eller borrade upp cylindrar.

Nikasil eller krom är en totalt annan verklighet.

Men visst gör ni rätt i att inte slipa vertikalt. Många saker går att rädda.
Men om jag träffar någon som honat en nikasilbelagd cylinder... så tolkar jag det som sexuella övergrepp samt fel värdegrund!
👍 🤓

Användarvisningsbild

Re: Hona Cylinder 550?

Williamm  
#718861
masyngel skrev:Angående att hona eller hena en cylinder.

Förrr I tiden då man hade stålfoder i cylindrarna behövde man efter en uppborrning hona.
Honingen utfördes för att skapa "repor" i ungefär 45 graders vinkel, för att garantera att oljan fastnade och smorde i cylindern.

Personligen hade jag lyckan att jobba med verkstadarbetare som började med detta på 30 talet.
De var glada att hjälpa oss grabbar när vi trimmade, skar eller borrade upp cylindrar.

Nikasil eller krom är en totalt annan verklighet.

Men visst gör ni rätt i att inte slipa vertikalt. Många saker går att rädda.
Men om jag träffar någon som honat en nikasilbelagd cylinder... så tolkar jag det som sexuella övergrepp samt fel värdegrund!
👍 🤓

Så du menar att det vi gör kallas hena? O

Avatar Fallback

Re: Hona Cylinder 550?

masyngel  
#718862 Väntade på denna fråga, jag har med hjälp av gubbarna honat cylindrar.
Ordet hena förstod jag aldrig...

Detta var för 40 år sedan, man frågade inte så jävla mycket på den tiden....

Man fick lyssna om man hade turen att de brydde sig.

Men ordet hena blir ju lite roligt på nysvenska.

Användarvisningsbild

Re: Hona Cylinder 550?

DalslandsAnders  
#718869 Man borde dokumentera en del jobb.
Håller på med en Echo Cs510, som körts på ren bensin.
Kolven skrot, o cylindern såg inte vacker ut.
Men fick bort det mesta, men det är 2 repor som är för djupa.
Men med stor sannolikhet så kommer det inte göra speciellt mycket.
Det viktigaste är ju att få bort, exakt allt som kommer från kolven, så det verkligen blir helt rent, annars så påbörjas ju repor omgående, när den nya kolven börjar skrapa loss det man själv inte lyckats få bort.
Jag tycker sådant här är roligt, o intressant!

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).