Niking skrev:anersimyra skrev:Jag tänkte faktiskt köpa mig en batterisåg för fyra år sedan när jag insåg hur perfekt den skulle fungera vid naturvårdshuggningar där man enbart tar ut träddelar. Vid frihuggning av Ek är det oftast inte möjligt att hinna med att fälla mer än mellan tio till 20 träd per arbetsdag. Med två batterier torde det fungera galant att klara av detta då tiden för fällning och tiden det tar att dela träden i två till tre delar är tämligen kort..
Är det inte grövre än ca 20 cm så funkar dagens batterisågar (typ HVA 536 LiXP) riktigt bra.
Börjar det bli grövre än så, så vill jag än så länge ha bensinsåg. Ty grövre träd käkar tyvärr batterier, har jag märkt.
Möjligtvis klarar Cramers största batterisåg grövre träd än så, men balansen kändes inte så bra.
/Niklas
Jag tar ofta träd som är ca 50 cm och uppåt i brösthöjd, så varför skulle jag använda en batterihärk istället för en rejäl bensinsåg?
Jag använder inte mindre än 70 cc på vedbacken, och inte mindre än 50 cc i skogen.
Vad finns det för motsvarigheter?
De ska inte vara mindre, och måste fungera lika länge plus ha samma svärdslängd.