Motorsåg och handhållet

Husqvarna 543 XP/XPG

340 inlägg 191442 visningar 31 följer Svara, dela mm...   

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#855965 Ok, no har eg tilgang til begge, vil tru eg ende opp med 241 men får no prøva den andra fyrst. Avogtil synes eg 201 er for liten og 261 med 16’’ er for stor

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

JensSkoog  
Odalbonden skrev:
JensSkoog skrev:1,5 kg om jag inte ser fel - märks gott genom en dag.

Ja, till och med 0.5kg är en fullt kännbar viktökning på en motorsåg.Jag har vägt en statorspole (G) till 90gram,så den tar jag bort.Magnetringen i svänghjulet får sitta kvar.Vägde bara 30 gram.

Men, hur tedde sig sågen då, undrar jag?
Har du en bild på det?

Användarvisningsbild

Odalbonden  
JensSkoog skrev:
Odalbonden skrev:
JensSkoog skrev:1,5 kg om jag inte ser fel - märks gott genom en dag.

Ja, till och med 0.5kg är en fullt kännbar viktökning på en motorsåg.Jag har vägt en statorspole (G) till 90gram,så den tar jag bort.Magnetringen i svänghjulet får sitta kvar.Vägde bara 30 gram.

Men, hur tedde sig sågen då, undrar jag?
Har du en bild på det?

Jag har inte tagit bort den än.Sågen kommer ju gå precis som vanligt...Delarna jag vägt, är reservdelar till 550 mark 2.

#856101 Trur ikkje det går og kjøre .325-1,3 kjede på 241 min forhandlar fann berre med 1,5 spor eg sendte èin Mail til stihl Norge så får eg sjå kva dei svarar.

Användarvisningsbild

Odalbonden  
can skrev:Trur ikkje det går og kjøre .325-1,3 kjede på 241 min forhandlar fann berre med 1,5 spor eg sendte èin Mail til stihl Norge så får eg sjå kva dei svarar.

Vet du om stihl kommer med någon efterföljare till 241an? Här i Sverige har den utgått!

#856147 Meinar eg sendte Mail til dei om det i vår og fekk svaret at det ikkje kom nokon ny 241, utgått i Norge og, èin og annan forhandlar har ho vel endå. Er ikkje så veldig stor vektdifferanse opp til 261 så dei fleste valde vel den.

#856646 År og dag siå eg har stilt på forgasseren på ei sag, men denne har justerbar forgassar, ikkje så mykje og justera på då. Saknar littegrann rappheit når eg trykke gassen heilt inn men L skrua er heilt ute. Er det noko og gjera då? Fungerer det og skru på H? Saga er sikkert berre gått 3-5 tankar bensin så må kanskje gje ho litt tid.

Användarvisningsbild

Odalbonden  
can skrev:År og dag siå eg har stilt på forgasseren på ei sag, men denne har justerbar forgassar, ikkje så mykje og justera på då. Saknar littegrann rappheit når eg trykke gassen heilt inn men L skrua er heilt ute. Er det noko og gjera då? Fungerer det og skru på H? Saga er sikkert berre gått 3-5 tankar bensin så må kanskje gje ho litt tid.

Stihl 241 är nog den bättre sågen av dom två 👍

#856663 Er nok det men inntil vidare får eg bruka denne, er no lett iverfall.

Användarvisningsbild

anersimyra  
#858520 Finns här någon som har råkat ut för att en 241/261 stannar på tomgång pga ett bränslerelaterat fel. Sågen det gäller är min 241:a som i övrigt går som ett spjut..🙂

Annons:
Farma LF8 Tour
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).