Motorsåg och handhållet

Modifiering av en Stihl MSE 250 till Logosols Timmerjigg

69 inlägg 27240 visningar 11 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Modifiering av en Stihl MSE 250 till Logosols Timmerjigg

steppdeck  
#383640Takker for svar☺

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

totte  
Loudwig skrev:Ljudet är som på en stooor vinkelslip, hörselskydd är ett måste.

Det gäller alla elsågar, även mindre såna som inte förefaller att låta så mycket. De riktigt skadliga ljuden från en motorsåg är inte motorvrålet, även om det är illa nog. Det riktigt farliga är det mycket högfrekventa ljudet från kedjan, ett ljud som man inte upplever som högt men som är mycket skadligt för hörseln i det högfrekventa området, det som också är mest känsligt för skador.

När hörseln i det högfrekventa området går förlorat så blir förmågan att uppfatta tal mycket sämre. Samtal i sällskap eller där det finns störande ljud omkring blir svårt eller omöjligt. Jag talar av erfarenhet.

ANVÄND ALLTID HÖRSELSKYDD TILL KEDJESÅGAR!

Användarvisningsbild

Loudwig  
#383710Håller helt med, första tecknet på hördelskada är när man får svårigheter att uppfatta tal i bullriga miljöer. Jag har också den erfarenheten. Hörselskydd är måste, gött med radio i också så får man lite underhållning under tiden.. :-BD

TS
Användarvisningsbild

Willgott  
#480999Tack Loudwig för en fantastiskt informativ tråd! Jag köpte en likadan såg idag som ska modifieras till helgen. Ska bli väldigt spännande och jag tror att stilen kommer att briljera på vedbacken också.

Det ända som känns lurigt är att modds Logosols mutter till halvrund då jag inte har tillgång till svarv men det löser sig nog.

axwell  
Willgott skrev:Det ända som känns lurigt är att modds Logosols mutter till halvrund då jag inte har tillgång till svarv men det löser sig nog.

Varför förstöra Logosols specialmutter, gör ett 22 mm runt hål i kåpan.

Så har jag gjort på mina elsågar.

Startade "en stor stark elsåg" men där hade jag inte på långa vägar så bra bilder som Loudwig, när han gjorde på sin såg.

Användarvisningsbild

Loudwig  
#481022Jag filade faktiskt den muttern rund så den passade fint i hålet, det var inte särskilt svårt eller tidskrävande. Däremot gjordes det hålet i plasten samt distanshylsan av en person med mer verkstad (och mindre snack) än mig.

Klart man kan borra ett större hål om man vill, men jag gillar att ha distansen pressad fast i kåpan. Muttern funkar fortfarande lika bra på vilken vanlig såg som helst efter modifieringen.

TS
Användarvisningsbild

Loudwig  
#481023Glömde att tacka Axwell igen för tråden som han startade som var i stort sett hela kunskapen jag hade angående denna modifiering.

Efter att jag nu kört med sågen en del vill jag också passa på att nämna att den distanshylsan jag gjorde i bland kärvar fast mot muttern. I värsta fall skruvar man ur bakre svärdsbulten samtidigt med muttern. Lite fett på distansen löser detta problem.

... om jag nu kunde få ur tummen och hitta en vettig kedjeslip till klyvkedjan också. :grin:

TS
Användarvisningsbild

Willgott  
#481041Ja Axwell är föregångsman och ska ha stort tack, jag kommer att återkoppla i "En stor stark" tråden hur det går för mig.

Tycker att det blir snyggt som Loudwig gjort med ett 16mm hål så jag kommer att försöka med det först. Har tyvärr ingen fräs men en pelarborr och med ett nytt 16mm kvistborr så borde det funka.

Har du byggt en sågbänk eller fäster du en linjal på stockarna? Fick precis tag i två nyfällda körsbärstockar till premiärsågningen :grin:

Användarvisningsbild

Loudwig  
#481068Jag kör med linjal för de första två snitten.

Det går nog bra med kvistborr också om man tar det lugnt. Funkar det inte så går det alltid att fila upp till rätt storlek.

TS
Användarvisningsbild

Willgott  
#481641Borrade med kvistborr i pelarborren och det gick som smort, tog små steg i taget.

Däremot har jag fastnat på att få loss styrbulten, hur mycket ska man värma på den? Värmde med värmespistol drygt en minut men lyckades inte rubba den alls. Hade en spårmejsel med rörtång runt.

Tips på hur jag ska angripa bulten?

Användarvisningsbild

Loudwig  
#481648Jag har för mig att jag körde med polygrip runt kragen på den. Den satt hårt med nån loctite.

TS

axwell  
Willgott skrev:Däremot har jag fastnat på att få loss styrbulten, hur mycket ska man värma på den? Värmde med värmespistol drygt en minut men lyckades inte rubba den alls. Hade en spårmejsel med rörtång runt.

Tips på hur jag ska angripa bulten?

I ett tidigare inlägg fattade jag det som styrbulten följde med ut när du ville lossa förlängda muttern.

Om det är så blir det lättare, då kan du värma mycket längre än en minut med en värmepistol.

Skruva först fast 2 muttrar på styrbulten som du drar åt mot varandra.

Användarvisningsbild

Loudwig  
#481660Ja-det stämmer jag fick med den ut nör jag lossade logosolmuttern som kärvade i distansen och gängade ur bakre svärdsmuttern.

Att dra på två muttrar är en bra ide.

TS
Användarvisningsbild

Willgott  
#481704Polygrip OK! Jag försökte med spårmejsel som på bilden i trådens första sida men det ville sig inte när jag försökte. Har inte hunnit prova idag med mer värme men imorgon hopppas jag.

Får erkänna att jag har svårt att följa med i diskussionen om muttrar på styrtappen?

Användarvisningsbild

Loudwig  
#481733Sorry, originalstyrtappen är ju inte gängad! Polygrip är jag rätt säker på, men bilden jag lade upp visar mejsel med nyckel på skaftet?

Oavsett så ska den ju bort och nog inte återanvändas..

TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).