fre 15 feb 2013, 02:25#212133Tappade min lyftkrok för någon vecka sedan. Det var en äldre sak, kanske inköpt på 80-talet, som jag tror var av Eia:s fabrikat. Har köpt ny av Husqvarnas fabrikat med plastinklätt handtag.
Trivs inte alls med den och det känns nästan som det är ömsesidigt. Den känns mycket trängre än den gamla - en massavedsbit i en grovlek som jag kunde lyfta med min gamla krok utan att hjälpa till med vänsterhanden, rullar bara av.
En grövre bit som som närmar sig gränsen för vad man kan bära omkring, kunde jag klara med min gamla krok i ena handen och hålla emot med den andra handen utan allt för stor ansträngning. Med den nya får man hålla emot rejält med vänsterhanden och det frestar på handleden mer än nödvändigt.
Efter att jag kvistat och apterat en stam, så vänder jag bitarna på tillbakavägen för att kvista undersidan. Då kunde jag bekvämt hålla min gamla krok, med smäckert och kalt handtag, i högerhanden samtidigt som jag skar av några grenar istället för att sätta tillbaks kroken i hölstret mellan varje bit. Den nya är lite för klumpig i handtaget för att säkert kunna hålla i sågets bakre handtag samtidigt.
Den gamla kroken var lättare att slå fast i fruset virke, den nya studsar på något konstigt vis. Beror nog på det plastklädda bröstet (eller vad man skall kalla framsidan för).
Vet inte vad jag skall göra åt detta. Funderar på att bränna bort plasten men vet inte hur det ser ut innanför, troligen blir det inget bekvämt kvar att hålla i.
Har letat lite men det verkar som om alla krokar ser likadana ut oavsett namnet. Finns det någon här som känner till om det fortfarande går få tag på den gamla modellen någonstans?