mån 19 maj 2014, 09:47#280659
Jag är väl att betrakta som "jeansklädd villaägare", som någon tidigare i tråden, något nedlåtande benämnt oss amatörsågare.
Min tidigare erfarenhet är några tiotals år med en Black & Decker elkedjesåg. Samt knappt två år med min Meec 46cc, under den tiden har den förbrukat ca tjugo liter bränsle.
I början hade jag lite startproblem, som väl handlade om bristande teknik. Efter ett år började den bli allt mer svårstartad och till slut lade den av för gott vid tomgång efter en kapning. Kvittot hade jag lyckats förlägga så det var inte möjligt att reklamera. En grundlig felsökning landade på dålig tändspole. Den gav dock gnista på tändstift i luft. För att kunna ge gnista i trycksatt cylinder måste den kunna ge gnista i 8 mm gap i vanlig atmosfär. Det klarade den inte. Ett test för att styrka hypotesen var att försöka starta sågen med tändstift med gap reducerat till hälften, d.v.s. ca 0,3 mm istället för 0,6 mm. Då startade sågen snällt och fungerade, med lite lägre effekt, i ca tio minuter. Tydligen hade det blivit överslag mellan trådvarv i spolens högspänningslindning. Efter hand har dessa överslag sedan förstört spolen allt mer.
Ny tändspole kunde köpas hos JULA med ca en veckas leveranstid. Den nya spolen var inte från samma tillverkare som originalet. I alla fall hade den inte exakt samma form och hade annan märkning. Vid resistansmätning hade högspänningslindningen för hög resistens för mitt mätinstrument. Stopplindningen hade 0,209 kohm. Den nya spolen hade 1,78 kohm respektive 0,225 kohm. Priset på reservdelsspolen var 115 SEK.
Nu fungerar sågen OK, och jag tycker den är prisvärd och användbar till mina behov.
Under min felsökning såg jag att förgasaren verkade vara en ren kopia från Stihl. Jämförde förgasarens membran och packningar med bilder jag hittade på nätet. Vet någon om resten av maskinen är noggrant plagierad från någon känd såg?