Motorsåg och handhållet

Jula Motorsåg, Meec 46cc

353 inlägg 207539 visningar 46 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Meec 46cc Motorsåg på Jula

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#276186 GGP ägs av en hop banker.
SEB och nordea är två av dem.

Investor äger SEB, även Electrolux och Husqvarna.
Elux äger inte Stiga, men de har samma ägare till viss del.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Meec 46cc Motorsåg på Jula

foton  
#276396 I skogen i dag ramlade min meec av traktorn,( dåligt fastspänd! ) Hittade den efter nån timma i ett vattenfyllt spår helt under vatten. När jag kom hem tog jag ur stiftet och blåste ur cylindern med tryckluft, monterade stiftet drog ut choken startade på första draget. Normalt brukar man behöva tre drag. Tråkigt att Jula slutat sälja dom, som tur är så har jag en ny på lager.

Användarvisningsbild

Re: Meec 46cc Motorsåg på Jula

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#276456 Då har du ju högpresterande såg för resten av din livstid.

:roll:

Avatar Fallback

Re: Meec 46cc Motorsåg på Jula

OlleGunnar  
#280659 Jag är väl att betrakta som "jeansklädd villaägare", som någon tidigare i tråden, något nedlåtande benämnt oss amatörsågare.

Min tidigare erfarenhet är några tiotals år med en Black & Decker elkedjesåg. Samt knappt två år med min Meec 46cc, under den tiden har den förbrukat ca tjugo liter bränsle.

I början hade jag lite startproblem, som väl handlade om bristande teknik. Efter ett år började den bli allt mer svårstartad och till slut lade den av för gott vid tomgång efter en kapning. Kvittot hade jag lyckats förlägga så det var inte möjligt att reklamera. En grundlig felsökning landade på dålig tändspole. Den gav dock gnista på tändstift i luft. För att kunna ge gnista i trycksatt cylinder måste den kunna ge gnista i 8 mm gap i vanlig atmosfär. Det klarade den inte. Ett test för att styrka hypotesen var att försöka starta sågen med tändstift med gap reducerat till hälften, d.v.s. ca 0,3 mm istället för 0,6 mm. Då startade sågen snällt och fungerade, med lite lägre effekt, i ca tio minuter. Tydligen hade det blivit överslag mellan trådvarv i spolens högspänningslindning. Efter hand har dessa överslag sedan förstört spolen allt mer.

Ny tändspole kunde köpas hos JULA med ca en veckas leveranstid. Den nya spolen var inte från samma tillverkare som originalet. I alla fall hade den inte exakt samma form och hade annan märkning. Vid resistansmätning hade högspänningslindningen för hög resistens för mitt mätinstrument. Stopplindningen hade 0,209 kohm. Den nya spolen hade 1,78 kohm respektive 0,225 kohm. Priset på reservdelsspolen var 115 SEK.

Nu fungerar sågen OK, och jag tycker den är prisvärd och användbar till mina behov.

Under min felsökning såg jag att förgasaren verkade vara en ren kopia från Stihl. Jämförde förgasarens membran och packningar med bilder jag hittade på nätet. Vet någon om resten av maskinen är noggrant plagierad från någon känd såg?

Användarvisningsbild

Re: Meec 46cc Motorsåg på Jula

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#280666 Stihl har inga egna förgasare utan köpte in sig i Zama och completerar med Walbro och Tillotsson.
Det är plagiat av Zama med stor säkerhet. Det är vanligast efter vad jag sett.

Tror inte du hittar många som slår gnistan 8mm även när de går...

Att lägga så mycket tid på det som du gjort är OK om den inte värderas i pengar.
Dessa sågar är ingen höjdare och 20l bränsle är ca 30-40 drift timmar.
Helt OK för sågen, de flesta jag ser här passerar inte 10 drifttimmar.

Avatar Fallback

Re: Meec 46cc Motorsåg på Jula

OlleGunnar  
#283538 Då jag googlat runt på nätet har jag hittat nedanstående länk:
http://www.jula.se/motorsag-46cc-726728

Jag har utnyttjat erbjudandet och fått ett nytt kastskydd. Vid mitt telefonsamtal kopplade man mig vidare så det var först tredje personen som kunde ta emot beställning enligt erbjudandet. Efter ca en vecka kom sedan en SMS-avisering. Då delen skulle hämtas fick jag agumentera lite och först andra personen släppte kastskyddet utan kostnad.
I stort sett tycker jag dock att JULAs reserdelsservice är OK, så långt.

Komentaren om gnistlängd, från 'Mange', i föregående inlägg, gjorde att jag testat även den nya tändspolen. Jag ökade gnistgapet i små steg. Då jag kommit upp till 11 mm gav jag mig, rädd för att någonstans finns kanske en gräns då man kan få ett inre överslag, som ger skada.
Min motkomentar är att antingen missförstår vi varandra eller så har "kvalitetssågarna" tämligen svaga tändsystem.

Avatar Fallback

Re: Meec 46cc Motorsåg på Jula

foton  
#283539 Ett tips till Meec maskinister, ställ tomgången högt.

Användarvisningsbild

Re: Meec 46cc Motorsåg på Jula

traktorz  
#283548 Men inte så högt att kopplingen börjar rycka väl?

Har faktiskt träffat på en ägare till en Meec-såg, som faktiskt inte var missnöjd med den. Den användes också! Som komplement till en Lill-Stihl. Enda kommentaren var att den var lite tung på repullen vid start.

Användarvisningsbild

Re: Meec 46cc Motorsåg på Jula

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#283741
OlleGunnar skrev:
Komentaren om gnistlängd, från 'Mange', i föregående inlägg, gjorde att jag testat även den nya tändspolen. Jag ökade gnistgapet i små steg. Då jag kommit upp till 11 mm gav jag mig, rädd för att någonstans finns kanske en gräns då man kan få ett inre överslag, som ger skada.
Min motkomentar är att antingen missförstår vi varandra eller så har "kvalitetssågarna" tämligen svaga tändsystem.

Jag tror inte vi missförstår varandra. Inte från min sida sett i alla fall.
Problemet är nog snarare att jag sett mer fel än du.
Kvalitén är ungefär vad man förväntar sig. En hel del som har problem med dem..
Kommer de hit så har de på något vis misslyckats att få hjälp från butik.
Jag har nog haft ett 20'tal hittills i år. På ren känsla skulle jag säga att det är hälften som inte gnistrat.

Användarvisningsbild

Re: Meec 46cc Motorsåg på Jula

JörgenO  
#285469 Finns begagnade också om man inte hann med att köpa innan de (har jag för mig) förbjöds pga hälsovådliga avgaser
http://www.blocket.se/vasterbotten/Motorsag_Meec_tools_54891618.htm?ca=2&w=1

Avatar Fallback

Re: Meec 46cc Motorsåg på Jula

axwell  
#285470
JörgenO skrev:Inlägg av JörgenO » 2 minuter sedan.
Finns begagnade också om man inte hann med att köpa innan de (har jag för mig) förbjöds pga hälsovådliga avgaser
http://www.blocket.se/vasterbotten/Moto ... m?ca=2&w=1


Rena reapriset, klarar tom. "god sed" att rabattera 10% mot rekommenderat pris :mrgreen: :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Meec 46cc Motorsåg på Jula

axwell  
#317606 En ny modell?
Mindre, lättare och ändå inte dyrare, ett fynd :roll: :!:
Läs recensionen längst ned i länken, fyndigt och underhållande skriven :lol: :lol:
http://www.jula.se/catalog/tradgard/ved ... sag-721340

Avatar Fallback

Re: Meec 46cc Motorsåg på Jula

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#317609 Såg att de hade huggarhjälm för 99:- :shock:

Användarvisningsbild

Re: Meec 46cc Motorsåg på Jula

anersimyra  
#317615
Mangan skrev:Såg att de hade huggarhjälm för 99:- :shock:
Synd på de " sketna " hörselskydden... :shock:

Användarvisningsbild

Re: Meec 46cc Motorsåg på Jula

loppan  
#317625 Detta är en kopia på recensionen på julas hemsida.

Anonym
20.02.2015
Betyg: 1
Fördelar: Väl tränade armar,,,? Generös garanti.
Nackdelar: Blodiga händer...

Köp den inte!!!! Den startar Max 2ggr, sen är den död och ni har 100blåsor i nävarna och ungarna har lärt sig nya svordomar.....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).