Motorsåg och handhållet

Hva 357 eller Stihl 361 ???

150 inlägg 64598 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2420 Jodå. Vi träffas nog förr eller senare. :wink:

Glöm inte nummer så jag kan sätta in pengar till dig innan helgen.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2421 "Mangelu": Jag vet inte mycket om ms390, men har hört att den ska vara en mycket stark såg! stihl kallar den för "slitvargen", 64kubik, 4,6hk 5,9kg! 390 är den sk "hobby"varianten på 361an,eller rättare sagt 361ans föregångare 360! tror att alla stihlhandlare har kampanj på 390n nu! 4490:- :!: :!: till det priset tror jag du får svårt att hitta samma kvalitet & styrka!! det är nästan så att jag blir sugen själv :lol: . men om du anser att du har råd,så satsa ca 2000:-till på en 361a! samma styrka,lägre vikt,rappare,högre kedjehastighet pga högre varv och framförallt mycket bättre avvibrering! säg till din handlare att valet står mellen hva357 & ms361, sen bjuder du han 6500:-(rent köp,utan inbyte) det borde han ta! "spela ut" han mot husqvarna! det var så jag gjorde när jag började köra stihl :D , sen dess har jag fått MYCKET bra priser! jag handlar ju förvisso för MÅNGA sköna tusenlappar varje år! nu är jag kanske inte rätt person att säga detta....men..... stora sågar i all ära :lol: (372,ms460 & uppåt) men i ärlighetens namn så finner jag det svårt att motivera större sågar än 357 & 361 om man inte har stora sågar som intresse eller har oberänsat med pengar & och en "stålmannenrygg"! eller ska såga på typ solosågen!eller att man som yrke ska kapa eller fälla 80-90cm+ träd var & varannan dag! tror nog att "kipp" och andra håller med mig! jag kan garantera att om du köper en tex 372a så kommer den nog inte bli mycket använd pga vikten! din 346a räcker långt,håller med mange,köp till ett 18-20" svärd till den!du kommer troligtvis att välja den framför 372an 9 gånger av 10! själv har jag slutat att motivera mina sågköp! har kommit fram till att det finns ändå inga ursäkter!! :lol:

för att återgå till din "ursprungliga" fråga! 357 eller 361! min erfarenhet av dessa två säger mig att jag utan någon som helst tvekan skulle välja 361an! jag har dock inte jobbat med 357an, men har ett par kollegor som har haft 357or...............dom kör ms260 & 361or nu! :lol:

346an & 372an har jag däremot inte hört mycke negativt om! 357an verkar vara ett "måndags bygge".

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
Huggarn skrev:346an & 372an har jag däremot inte hört mycke negativt om! 357an verkar vara ett "måndags bygge".

Förklara/motivera gärna varför 357 är ett "måndags-ex", Huggarn.

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#2425 Håller med om att det inte finns nån direkt bra motivation till att köpa en såg större än 357/361 (den var svår att säga), precis som huggarn säger så tar jag min 346:a 9av10 gånger, den är lätt snabb och mycket kraft i ett litet format, jag köpte min nya 372:a för att dom skall sluta att tillverka dom så jag ville ha en ny innan det :)
om du köper en 357:a eller 361:a så har du nog kraft till det mesta !!
håller själv på att kolla på en såg i den klassen men för mig blir det en husqvarna på grund av att jag har massa olika svärd och kedjor till dom redan !!

Användarvisningsbild
Mangelu  
#2426 Tack "Huggarn" för ditt klockrena svar... Det var väl ungefär så där mitt resonemang var innan jag startade denna tråd. Men visst är det som ni säger att 346:an skulle klara ett större svärd än 15" men ibland kan jag känna att man "spöar" den lite väl hårt. Jag har som bisyssla startat en firma där jag bla. tar på mig en hel del fällning av gårdsträd. Och allt som ofta så håller dom ganska bra dimension. Nu räcker det ju oftast inte med bara fällning och kvistning, utan det blir en hel del kapning av klabbar också. Och det är här komplementsågen kommer in i bilden. Och jag tror precis som du säger att 357:an eller 361:an räcker gott och väl. I och med att dessa sågar bara väger dryga halvkilot mer än den jag har så borde dom funka i slutavverkning och gallring också om det kniper. Men vad som smärtar mig lite är att det känns som att valet kan falla på Stihlen, den är ju dessutom billigare. Synd bara att kedjor och svärd inte passar mellan fabrikaten, men det är smällar man får ta. Jag får väl meddela vad det blir när jag grubblat färdigt... :?

Vill passa på att tacka för alla goda råd :)

/ Mvh Mangelu

TS
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#2428 Om du skall kapa ner många stora stubbar jämns med marken så skulle nog jag valt en 372/460 till det i alla fall ,,,, det är ju ett ganska hårt jobb för en såg !!

Vilken såg du än väljer se till att du köper en utan etech/cat ljuddämpare !!

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2429 Ja,det är inte lätt det här! :? Vi säger så här: om man bara ska ha EN såg så är 361/357 en perfekt såg till det mesta! men i ditt fall eftersom du redan har en346a så tycker jag att du ska skaffa en 70-80 kubikare som kompliment till 346an! dessutom kan du om du vill såga virke a`la logosol utan större möda! med tanke på dina svärd & kedjor så är det då 372 & dolmar 7900 som gäller! 7900an är en mycket intressant såg! som jag själv är snubblande nära att köpa!( helt utan en rimlig ekonomisk motivering! :lol: ) samma vikt som 372an,nästan 1 hk mer och 7-8 kubik mer!!!! snacka om vikt/effekt förhållande!!!! den har dessutom fått mycket bra kritik på "arboristsite.com"!! jag personlogen skulle använda ett 25-28" svärd på en 70-80 kubikare för bla fällning,å då spelar ju helt plötsligt inte dina svärd & kedjor så stor roll längre! då blir även ms460n ett alternativ! stihls bästsäljare i usa!..... det här tar emot lite att säga :D .....men 7900an är helt klart den mest intressanta i detta "kubikintervall" för min egen del!!

Skogshuggarn: Ang 357an! orkar inte dra hela historien igen,men kolla "tråden" nedan! det är mina fd "smålandskollegor" som kallar den "måndagsbygge"!! dessutom har ju våran egen "motorsågs guru" Mange inte direkt strött lovord över den heller!! den verkar av någon anledning inte hålla samma kvalitet som exvis 346 & 372an och dess föregångare 254(tror jag) kapning av vindfällen dag ut å dag in i kyla,snö,damm å värme verkade helt enkelt bli för mycket för den!!( är ju inte så konstigt egentligen)!
men om jag är helt ute å cyklar det borde ju finnas nån 357 ägare här på forumet som kan övertyga oss om motsatsen(som använt den på ovan nämda sätt) den kanske funkar utmärkt som en allround såg på ett mindre proffisionellt sätt och "normal" användning!??

http://www.skogsforum.se/viewtopic.php? ... c&start=15

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2442 2000 kubik med 357 och inga problem förutom dom vanliga slit delarna
och den sågen körs inte i balsavirke utan i sten hård tallskog och gran
men håller stenhårt på att göra rent den varje fredag.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2443 Nja....
Jag har ju för mig att en såg ska surra på lite mer... Bra mycket mer för att jag ska vara nöjd.
300 arbetsdagar tycker jag att man ska kunna kräva an en proffs såg över 50cc.
2000 kubik är inte så mycket det klarar en 55 med.

En huggare här köpte en nästan ny o körde 250 arbetsdagar med den utan större repererationer.

357 kom ut för tidigt den var inte färdig. 2000 sågarna som såldes var ingen hit! Vibrationer som i en 160S.

Flera huggare lämnade HVA för stihl efter att ha haft en 357. Jag vet en som sparade nästan 12 000 i såg kostnad på ett år! Även om detta var ett fall så använder jag det som exempel efter som jag känner honom o vet hur han jobbar o hanterar sina redskap.

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2444 jag som kommer mest stå på vedbacken och såga knubb vad för rengörings intervall rekommenderar ni då?

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#2445 varje dag ,,,
har du tryckluft tillgängligt så är det smidigt att blåsa rent sågen men var försiktigt med luftfiltret så du inte blåser fast skit i det, luftfiltret skall du kolla varje dag ibland oftare, om luftfiltret blir tätt blir luft/bränsle blandningen fel och då kan sågen skära ihop ,,,,,
Det är så jag gör med mina sågar, finns nog andra tankar om hur ofta man bör göra dessa saker, men jag gillar att hålla mina sågar i bra skick :D

Användarvisningsbild
#2446 har dock ingen tryckluft tror jag.. men hur kan man rengöra den i övrigt?

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#2447 En gammal diskborste burkar jag använda, plus lite WD-40 spray sen torkar jag av den, mina luftfilter gör jag rena med diskmedel och vatten, men mina filter är av nylonvävs typ ,, vet inte rikigt vad det sitter på din såg ,,
en liten pensel eller tandborste funkar också bra att göra ren luftfiltren med !

Användarvisningsbild
#2448 vilka delar ska man rengöra varje dag??

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#2449 Luftfiltret och cylindern mellan kylflensarna

Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).