sön 21 jul 2019, 00:01#577245
guhra skrev:akta bara så den inte hugger i nån port bara när du börjar vispa runt... kör med nån olja också, wd40/diesel tror det mesta duger.
Man bör(ska) alltid hona när man byter ringar, för att de skall slitas in bland annat.
En kromad cylinder honar man endast om det är aluminiumbeläggningar efter varmgång, annars inte. Honingen tar nämligen inte alls på kromskiktet och det är det som gör att man kan hona ur aluminiumrester utan att skada cylindern. En frisk kromad cylinder byter man kolvringar i utan andra åtgärder.
Om det inte är alltför mycket kan aluresterna slipas ur med vanligt slippapper.
Tunnare olja än SAE 30 är att föredra, det vill gärna gröta ihop sig annars. Typ symaskinsolja är optimalt.
2CVtrac (1951-2012), Homelite ZIP-6 (1960), Homelite SXL-12 (1964), Brumi tvåhjulstraktor (1965), Bolens jordfräs (1968), Gilson 55257 (1981), Jonsered 621 (1972), Jonsered 520 SP (1984), Partner 4200 (2007)