Motorsåg och handhållet

550 xp mk1

10 inlägg 1512 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

550 xp mk1

Jimme  
#858989 Hej jag har en 550xp mk1 från 2013 och skall byta till nyare förgasare det sitter en valbro AT 1 A på den nu,men frågan är om en AT 12 förgasare från 550xp mk2 passar på min såg, och likaså med tändspolen?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: 550 xp mk1

Odalbonden  
#858996
Jimme skrev:Hej jag har en 550xp mk1 från 2013 och skall byta till nyare förgasare det sitter en valbro AT 1 A på den nu,men frågan är om en AT 12 förgasare från 550xp mk2 passar på min såg, och likaså med tändspolen?

Det finns at 7 och at 12 att köpa som passar till mk1,men du måste nog lämna in den för programmering! Mk2 har inte at12,at 16 tror jag på den.

Användarvisningsbild

Re: 550 xp mk1

Jimme  
#859009 Okej

   TS
Användarvisningsbild

Re: 550 xp mk1

hva555  
#859103 Ta en AT12 om du har. Ta en tändspole av så sen modell som du hittar, typ tillverkningsår 2017. Uppdatera styrenheten på förgasaren så den matcher tändspolen. Sen kan du gärna öppna dämparen lite så har du fått en tydlig förbättring.

Avatar Fallback

Re: 550 xp mk1

Ent  
#859268 Blir det inte väldigt dyrt att byta förgasare, tändspole plus uppdatering?

Användarvisningsbild

Re: 550 xp mk1

anersimyra  
#859270
Ent skrev:Blir det inte väldigt dyrt att byta förgasare, tändspole plus uppdatering?

Jo och det var anledningen till att jag sålde min 550 mkII. Tändspolen och förgasaren havererade av någon anledning samtidigt. En ny HVA originalspole hittade jag till ett väsentligt lägre pris än rekommenderat utpris. Två auktoriserade verkstäder misslyckades därefter med att felsöka sågen som efter byte av spolen startade men genast dog vid gaspådrag. Efter första verkstadsbesöket konstaterade jag själv att förgasaren läckte någonstans när man sög i primerslangen och lämnade därför in den för provtryckning. Efter några veckor ringer mekanikern och meddelar att han provtryckt utan att hitta något fel och att förgasaren nog är ok!! När jag frågar om han verkligen inte hittat läckan vid vacuumtestet så blir svaret att något test av detta inte utförts då det inte står något om vacuumtest i Husqvarnas servicemanual..🤣 I det läget tog jag det definitiva beslutet att aldrig i helvete gynna husqvarna och deras uppenbart usla serviceorganisation och köpte mig i stället en Echo 501:a.
Numera går 550:in perfekt i en arbetskamrats ägo som har turen att ha en kamrat som är en duktig servicetekniker och som uppdaterade en ny förgasare utan kostnad som en ren service efter köp av ny förgasare.

Användarvisningsbild

Re: 550 xp mk1

Odalbonden  
#859358
anersimyra skrev:
Ent skrev:Blir det inte väldigt dyrt att byta förgasare, tändspole plus uppdatering?

Jo och det var anledningen till att jag sålde min 550 mkII. Tändspolen och förgasaren havererade av någon anledning samtidigt. En ny HVA originalspole hittade jag till ett väsentligt lägre pris än rekommenderat utpris. Två auktoriserade verkstäder misslyckades därefter med att felsöka sågen som efter byte av spolen startade men genast dog vid gaspådrag. Efter första verkstadsbesöket konstaterade jag själv att förgasaren läckte någonstans när man sög i primerslangen och lämnade därför in den för provtryckning. Efter några veckor ringer mekanikern och meddelar att han provtryckt utan att hitta något fel och att förgasaren nog är ok!! När jag frågar om han verkligen inte hittat läckan vid vacuumtestet så blir svaret att något test av detta inte utförts då det inte står något om vacuumtest i Husqvarnas servicemanual..🤣 I det läget tog jag det definitiva beslutet att aldrig i helvete gynna husqvarna och deras uppenbart usla serviceorganisation och köpte mig i stället en Echo 501:a.
Numera går 550:in perfekt i en arbetskamrats ägo som har turen att ha en kamrat som är en duktig servicetekniker och som uppdaterade en ny förgasare utan kostnad som en ren service efter köp av ny förgasare.
På min 550 2012 års, sitter det mest troligt en AT 1a,vet inte om 7a fanns första året?Finns inte tillstymmelse till tvekan på gaspådrag! Och den sjunger ut något helt otroligt!

Användarvisningsbild

Re: 550 xp mk1

anersimyra  
#859367
Odalbonden skrev:
anersimyra skrev:
Ent skrev:Blir det inte väldigt dyrt att byta förgasare, tändspole plus uppdatering?

Jo och det var anledningen till att jag sålde min 550 mkII. Tändspolen och förgasaren havererade av någon anledning samtidigt. En ny HVA originalspole hittade jag till ett väsentligt lägre pris än rekommenderat utpris. Två auktoriserade verkstäder misslyckades därefter med att felsöka sågen som efter byte av spolen startade men genast dog vid gaspådrag. Efter första verkstadsbesöket konstaterade jag själv att förgasaren läckte någonstans när man sög i primerslangen och lämnade därför in den för provtryckning. Efter några veckor ringer mekanikern och meddelar att han provtryckt utan att hitta något fel och att förgasaren nog är ok!! När jag frågar om han verkligen inte hittat läckan vid vacuumtestet så blir svaret att något test av detta inte utförts då det inte står något om vacuumtest i Husqvarnas servicemanual..🤣 I det läget tog jag det definitiva beslutet att aldrig i helvete gynna husqvarna och deras uppenbart usla serviceorganisation och köpte mig i stället en Echo 501:a.
Numera går 550:in perfekt i en arbetskamrats ägo som har turen att ha en kamrat som är en duktig servicetekniker och som uppdaterade en ny förgasare utan kostnad som en ren service efter köp av ny förgasare.
På min 550 2012 års, sitter det mest troligt en AT 1a,vet inte om 7a fanns första året?Finns inte tillstymmelse till tvekan på gaspådrag! Och den sjunger ut något helt otroligt!

Hanteringsmässigt var och är 550 gen1 den kvickaste sågen som HVA tillverkat. Min första som jag köpte 2012 skar efter något år men efterföljaren susar fortsatt fint på i en kamrats ägo..🙂

Användarvisningsbild

Re: 550 xp mk1

anersimyra  
#859368
anersimyra skrev:
Odalbonden skrev:
anersimyra skrev:
Ent skrev:Blir det inte väldigt dyrt att byta förgasare, tändspole plus uppdatering?

Jo och det var anledningen till att jag sålde min 550 mkII. Tändspolen och förgasaren havererade av någon anledning samtidigt. En ny HVA originalspole hittade jag till ett väsentligt lägre pris än rekommenderat utpris. Två auktoriserade verkstäder misslyckades därefter med att felsöka sågen som efter byte av spolen startade men genast dog vid gaspådrag. Efter första verkstadsbesöket konstaterade jag själv att förgasaren läckte någonstans när man sög i primerslangen och lämnade därför in den för provtryckning. Efter några veckor ringer mekanikern och meddelar att han provtryckt utan att hitta något fel och att förgasaren nog är ok!! När jag frågar om han verkligen inte hittat läckan vid vacuumtestet så blir svaret att något test av detta inte utförts då det inte står något om vacuumtest i Husqvarnas servicemanual..🤣 I det läget tog jag det definitiva beslutet att aldrig i helvete gynna husqvarna och deras uppenbart usla serviceorganisation och köpte mig i stället en Echo 501:a.
Numera går 550:in perfekt i en arbetskamrats ägo som har turen att ha en kamrat som är en duktig servicetekniker och som uppdaterade en ny förgasare utan kostnad som en ren service efter köp av ny förgasare.
På min 550 2012 års, sitter det mest troligt en AT 1a,vet inte om 7a fanns första året?Finns inte tillstymmelse till tvekan på gaspådrag! Och den sjunger ut något helt otroligt!

Hanteringsmässigt var och är 550 gen1 den kvickaste sågen som HVA tillverkat. Min första som jag köpte 2012 skar efter något år men efterföljaren susar fortsatt fint på i en kamrats ägo..🙂
. https://youtu.be/Ur07FmcP9Nw?si=AZBTpbrdTMecNrJd

Användarvisningsbild

Re: 550 xp mk1

Jimme  
#860914
hva555 skrev:Ta en AT12 om du har. Ta en tändspole av så sen modell som du hittar, typ tillverkningsår 2017. Uppdatera styrenheten på förgasaren så den matcher tändspolen. Sen kan du gärna öppna dämparen lite så har du fått en tydlig förbättring.

Skall försöka hitta en spole och förgasare av den modellen Sågen i fråga har jag portat fullt ut i cylinder och dämppare började gå mycket bättre men forfarande något skumt när den är varm

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).