Öppna kategorin

Bensin 95

13 inlägg 3017 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bensin 95

Sture Andersson  
#802416 Nån mer som har haft problem få igång sina gräsklippar,jordfräsar ,padder och dylikt .
För några veckor sen skulle ja ha igång min jordfräs ,som aldrig krånglat förut ,höll på en evighet innan jag fick den att gå.
Några dar senare skulle ja ha igång min padda som heller inte krånglat förut , samma problem .
i kväll skulle ja ha igång en klippo gräsklippare som aldrig krånglat ,brukar ha den att klippa lite där roboten inte kommer åt
Nej så fan heller den vägra fick je upp ,humöret på topp .
Är det bensinen 95 som geggar ijen över vintern ,nån mer som haft liknande problem .
Hur är det, det finns det bensin kvar som är som den gamla eller?



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Bensin 95

Sture Andersson  
#802417 Hitta detta när jag sökte ,verkar ju helt klart det som hänt mig .
Utmaningarna med E10
E10-bensinen har en högre inblandning av etanol, vilket bidrar till lägre koldioxidutsläpp. Det är ett steg i rätt riktning för att nå de uppsatta klimatmålen. Men även om syftet med E10 är att skapa hållbarare transporter så är dessvärre hållbarheten för själva E10 kort. Denna nya standardbensin är därför inte lämplig att lagra. Detta innebär stora problem för småmotorer som bara används under särskilda säsonger – till exempel gräsklippare, båtmotorer, röjsågar och snöslungor. När dessa har E10 i tanken händer följande:

Gummipackningar drabbas. Etanol är ett lösningsmedel som bryter ner vissa material. Bland annat gummi, och ju äldre gummit är desto hårdare drabbas det. Detta resulterar ofta i läckor från packningar, slangar och andra gummi- eller plasttätningar.

Motorn tar stryk. Ett problem med etanol är att det binder fukt. Detta innebär att mängden vatten i E10-bensinen ökar ju längre maskinen vilar. Då uppstår korrosion, vilket bland annat skadar förgasaren. Resultatet blir ofta startproblem och motorfel.

Blandningen försämras. Etanolens förmåga att binda fukt har även en negativ påverkan på tvåtaktsblandningar, vilket resulterar i ett instabilt och opålitligt blandningsförhållande. Detta ökar risken för motorproblem i båtar och tvåtaktsfordon som inte används så ofta.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bensin 95

tallen100  
#802433 Inte haft några problem, gräsklippare, moped, startade och gick precis som vanligt efter vinteruppehåll.
Rykte även igång en jordfräs, startade på första rycket.
Alla har stått med gammal 95 i tanken, och jordfräsen ganska exakt ett år.

Användarvisningsbild

Re: Bensin 95

anersimyra  
#802441 Sture tankade möjligen maskinerna med fjolårets soppa..😳 själv fyllde jag en gång snålt bilen från en dunk vilket fick till följd att jag fick bärga och dränera tanken. Det var förvisso en riktigt ful ”soppa” bestående mestadels av diesel..😜

Användarvisningsbild

Re: Bensin 95

Elis76  
#802448 Fungerar för mig med, med både ett och två år gammal bensin som stått i jeepdunkar.
Min gamla Husqvarna 165r från 1982 som användes sista gången i september 2022 startade efter fem ryck.

Avatar Fallback

Re: Bensin 95

tallen100  
#802496
anersimyra skrev:Sture tankade möjligen maskinerna med fjolårets soppa..😳 själv fyllde jag en gång snålt bilen från en dunk vilket fick till följd att jag fick bärga och dränera tanken. Det var förvisso en riktigt ful ”soppa” bestående mestadels av diesel..😜

Du menade du skulle efterlikna fotogen, det fungerar tyvärr inte på moderna bilar 😉 😀

Avatar Fallback

Re: Bensin 95

Sture Andersson  
#802658 Verkar som jag är ensam om problem med 95 , men för mig blir det ingen mer 95 , 3 maskiner som inte vill gå , och den information som finns på nätet om att man inte ska lagra 95 ,utan den ska förbrukas i närtid .
Det kommer bli mycket dyrare ,får väl köpa aspen , men hellre det än dö i hjärtattack av ilska att skiten inte startar .

   TS
Avatar Fallback

Re: Bensin 95

axwell  
#802660
Sture Andersson skrev:Verkar som jag är ensam om problem med 95 , men för mig blir det ingen mer 95 , 3 maskiner som inte vill gå , och den information som finns på nätet om att man inte ska lagra 95 ,utan den ska förbrukas i närtid .
Det kommer bli mycket dyrare ,får väl köpa aspen , men hellre det än dö i hjärtattack av ilska att skiten inte startar .


Nej, du är inte ensam med det problemet.

Inte ens Honda-jordfräsen ville starta. Beläggningen på stiftet såg ut som rost; startade efter putsning med smärgelduk.
Gräsklipparen med 190cc Honda startade först efter 5-6 dragningar.

I fortsättningen blir det Alkylatbensin !

Avatar Fallback

Re: Bensin 95

tallen100  
#802663
Sture Andersson skrev:Det kommer bli mycket dyrare ,får väl köpa aspen , men hellre det än dö i hjärtattack av ilska att skiten inte startar .

Det går ju också att slå I alkylat och köra på det och låta stå i tanken innan längre uppehåll om man så vill.

Användarvisningsbild

Re: Bensin 95

Andpers  
#802666
Sture Andersson skrev:Verkar som jag är ensam om problem med 95 , men för mig blir det ingen mer 95 , 3 maskiner som inte vill gå , och den information som finns på nätet om att man inte ska lagra 95 ,utan den ska förbrukas i närtid. Det kommer bli mycket dyrare ,får väl köpa aspen , men hellre det än dö i hjärtattack av ilska att skiten inte startar .


Det finns alkylatbensin att tanka från pump. Det kostar visserligen också mer än 95 oktan gör, men inte lika mycket som att köpa i 5 litersdunkar.
För några veckor sedan kostade exempelvis 2 takts alkylatbensin 32 kr/liter vid tankning från pump på OkQ8 i Köping.

Aspen och OkQ8 har på sina hemsidor kartor som visar var detta erbjuds och det finns andra ställen som också säljer alkylat i "lösvikt".

Avatar Fallback

Re: Bensin 95

mareka  
#802719
Elis76 skrev:Fungerar för mig med, med både ett och två år gammal bensin som stått i jeepdunkar.
Min gamla Husqvarna 165r från 1982 som användes sista gången i september 2022 startade efter fem ryck.

Jag har hört att om man har oljeblandad 95-bensin så tål den lagring mycket bättre. Jag har en fyrtakts snurra som beckade ihop totalt varje vinter med 95. Numera kör jag småmotorer (och en del andra) bara på 98 eller Aspen. oftast låter jag dom också gå till bensinen är helt slut i tank och förgasare,

Avatar Fallback

Re: Bensin 95

Elfving  
#802785 Jag fann ett påstående på youtube angående detta med gammal bensin för nåt år sedan. Om bensinen blivit gammal så att det är hopplöst att starta på den, släng den inte utan späd med 20% färsk bensin. Det räcker för att ge tändvillighet.
Provade att tanka gräsklipparen med "hopplöst gammal" bensin i somras och den dunken är förbrukad nu. Det fungerade alltså att späda ut den gamla bensinen med fräsch och köra slut på dunken!
Se bara till att det som finns i förgasaren vid startögonblicket håller rätt oktantal, annars startar motorn inte. Rätt oktantal uppnås genom att blanda i 20% dagsfärsk bensin.

Användarvisningsbild

Re: Bensin 95

Peter_Högdahl  
#802786 Kör på 98 oktan det blir en jävla skillnad!
Var mycket lättare att starta en bensindriven slaghack med 98 istället för 95 skitbensin.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).