Öppna kategorin

Nya karaftledningsgator från Norrland

19 inlägg 2463 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Nya karaftledningsgator från Norrland

Lova Gunnarsson  
#777906 Tack så mycket för att du delar med dig. Jag är nybörjare här. Jag skulle vilja veta mer om det.

jannee  
#777916 Undrar lite över hur KNÄPPSKALLARNA som styr Sverige egentligen resonerar?
Går LKABs med flera stora Norrländskas industriers miljösatsning genom kommer ALL ström som produceras i Norrland att behövas där och mer därtill.
Varför då bygga nya kraftledningar, bättre satsa på ny elproduktion i Södra och Mellansverige.
Vindkraft i all ära men vad vi här nere i söder som komplement till vindkraften är en säker basproduktionen = flera kärnkraftverk, oberoende av varandra, och dessa ska ENDAST ägas av svenska folket.
Bygga kraftledningsgator här och där förstör bara naturen dessutom är det stora överföringsförluster - uppåt 10 % som vi slipper med nya "mindre" elproducerande företag.
Det finns kärnanläggningar som kan driva en ubåt i 10 år, varför kan vi då inte bygga flera mindre liknade ("något" uppförstorade) anläggningar lite varstans?
Kan någon som är smartare än vad jag är förklara varför inte?

Hema  
#777973 Kraftledningarna är för att stötta Stockholm.

Angående mindre reaktorer, så vet jag inte om vi har någon upparbetad rutin för drift och skydd av dessa. Finns säkert en miljon frågeställningar som man behöver ta ställning till, såvida inte reaktorerna ska ställas på redan befintliga reaktorplatser.

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#778056 du har helt rätt Jannee` som jag själv tänker.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).