Öppna kategorin

Nya karaftledningsgator från Norrland

62 inlägg 8497 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Nya karaftledningsgator från Norrland

Lova Gunnarsson  
#777906 Tack så mycket för att du delar med dig. Jag är nybörjare här. Jag skulle vilja veta mer om det.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Nya karaftledningsgator från Norrland

jannee  
#777916 Undrar lite över hur KNÄPPSKALLARNA som styr Sverige egentligen resonerar?
Går LKABs med flera stora Norrländskas industriers miljösatsning genom kommer ALL ström som produceras i Norrland att behövas där och mer därtill.
Varför då bygga nya kraftledningar, bättre satsa på ny elproduktion i Södra och Mellansverige.
Vindkraft i all ära men vad vi här nere i söder som komplement till vindkraften är en säker basproduktionen = flera kärnkraftverk, oberoende av varandra, och dessa ska ENDAST ägas av svenska folket.
Bygga kraftledningsgator här och där förstör bara naturen dessutom är det stora överföringsförluster - uppåt 10 % som vi slipper med nya "mindre" elproducerande företag.
Det finns kärnanläggningar som kan driva en ubåt i 10 år, varför kan vi då inte bygga flera mindre liknade ("något" uppförstorade) anläggningar lite varstans?
Kan någon som är smartare än vad jag är förklara varför inte?

Avatar Fallback

Re: Nya karaftledningsgator från Norrland

Hema  
#777973 Kraftledningarna är för att stötta Stockholm.

Angående mindre reaktorer, så vet jag inte om vi har någon upparbetad rutin för drift och skydd av dessa. Finns säkert en miljon frågeställningar som man behöver ta ställning till, såvida inte reaktorerna ska ställas på redan befintliga reaktorplatser.

Avatar Fallback

Re: Nya karaftledningsgator från Norrland

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#778056 du har helt rätt Jannee` som jag själv tänker.

Avatar Fallback

Re: Nya karaftledningsgator från Norrland

Svartbäcken  
#783070
axwell skrev:Med tanke på dom kommentarer du fått förstår du kanske hur angelägna sydsvenskarna är att du skall bidra till elkraftens racerbana.
En del saker är fördelaktiga i norr, andra saker i söder och ingen ändrar det frivilligt till sin nackdel.

Nä låt träden i skogen stå tills det är optimalt att avverka.

I Sydsverige ställer dom krav på att ledningarna inte skall ligga i luften, över din mark blir det högst sannolikt en ledning med så hög kapacitet att det blir för komplicerat att gräva ner den.

Ja.. I Småland å Blekinge har man överklagat ny 400kv ledning i åratal. Södra, LRF, kommuner å markägare. Och nu tar man del av elpris kompensation för höga elpriser. Enligt Svk beror elpriserna mestadels på flaskhalsar i elöverföringen.. Och varför finns dessa flaskhalsar kan man fundera på..

   TS
Avatar Fallback

Re: Nya karaftledningsgator från Norrland

jannee  
#783073 Alla är så måna om träden, men uppföra en djävla bred ledningsgata är ok, blir/kv inte många öron dyrare att gräva ned en kabel som är mindre underhållsbenägen.
Nää de har gått prestige i det hela, finns små fastigheter som mer eller mindre blir skogslösa om projektet går igenom.

Avatar Fallback

Re: Nya karaftledningsgator från Norrland

Robbie  
#783263 Kust och sydsverige skulle få köra sitt eget race. Är fruktansvärt less på att bo brevid en kraftstation, gruva och storskogsbruk men samtidigt ha sveriges högsta kommunalskatt. Jag kan klara mig själv, och kommer svälten dör jag hellre än skickar ström till nån satans smålänning. Speciellt då man ser hur egoistiska människor är i Sydsverige. Direkt man ska bygga infrastruktur eller kraftverk sätter bönderna sig emot. Knyt näven i fickan och va tyst precis som vanligt folk istället.

Avatar Fallback

Re: Nya karaftledningsgator från Norrland

hfab  
#783267 🤣 Det var ord och inga visor.
Jag kan till viss del hålla med om resonemanget.
Läs på lite om kommunalskatt, så känns det kanske lite bättre sen.

Avatar Fallback

Re: Nya karaftledningsgator från Norrland

torpöbo  
#783272 Detta med eltransmition och markutnyttjande lämnar mycket att önska. Varför hänvisas inte ledningsägarna till att bygga ledningar i flera plan i befintliga gator? Helst på sådan höjd att det går att ha normal markutnytjakde under. Dvs. Med ledningshöjder på över 35 meter.

Ledningsgator är ypperliga till att odla rase, salix och annat snabbväxande i till vikter. Fler borde plantera. Ledningägaren röjer gratis var femte år.

Avatar Fallback

Re: Nya karaftledningsgator från Norrland

Hema  
#783277
torpöbo skrev:Detta med eltransmition och markutnyttjande lämnar mycket att önska. Varför hänvisas inte ledningsägarna till att bygga ledningar i flera plan i befintliga gator? Helst på sådan höjd att det går att ha normal markutnytjakde under. Dvs. Med ledningshöjder på över 35 meter.

Ledningsgator är ypperliga till att odla rase, salix och annat snabbväxande i till vikter. Fler borde plantera. Ledningägaren röjer gratis var femte år.

Jag har förstått att höjden på ledningarna beror på hur hög spänning man kör bla. För lågt och du skulle få jordningsinterferenser eller vad det heter. Elkablar är inte att jämföra med vattenslangar.

Att inte bygga högre är väl en kostnadsfråga.

Avatar Fallback

Re: Nya karaftledningsgator från Norrland

Hema  
#783279
Robbie skrev:Kust och sydsverige skulle få köra sitt eget race. Är fruktansvärt less på att bo brevid en kraftstation, gruva och storskogsbruk men samtidigt ha sveriges högsta kommunalskatt. Jag kan klara mig själv, och kommer svälten dör jag hellre än skickar ström till nån satans smålänning. Speciellt då man ser hur egoistiska människor är i Sydsverige. Direkt man ska bygga infrastruktur eller kraftverk sätter bönderna sig emot. Knyt näven i fickan och va tyst precis som vanligt folk istället.

I mitt tycke är det en felriktad (dock berättigad) frustration. Gör som Norge eller andra länder, som låter kommunen vars drift, få ta del av vinsten. Nu beter sig Stockholm som en hallick.

Skamligt att vi har dagens system.

Avatar Fallback

Re: Nya karaftledningsgator från Norrland

Robbie  
#783285 Jo efter att ha lugnat ned mig så kan jag förtydliga. Med smålänning läs ”folk söderifrån” och kommunalskatten är mer en symbolisk grej som känns knepig när man vet hur mycket ”kommunens resurser” bidrar till landet.

Avatar Fallback

Re: Nya karaftledningsgator från Norrland

alias  
#783288
Robbie skrev:Kust och sydsverige skulle få köra sitt eget race. Är fruktansvärt less på att bo brevid en kraftstation, gruva och storskogsbruk men samtidigt ha sveriges högsta kommunalskatt. Jag kan klara mig själv, och kommer svälten dör jag hellre än skickar ström till nån satans smålänning. Speciellt då man ser hur egoistiska människor är i Sydsverige. Direkt man ska bygga infrastruktur eller kraftverk sätter bönderna sig emot. Knyt näven i fickan och va tyst precis som vanligt folk istället.


Om jag tolkar dig rätt ang. kommunalskatten så bor du i Dorotea kommun?

I så fall bor du i den kommun som enl. Ekonomifakta får näst mest i statsbidrag och via det kommunala utjämningssystemet per invånare (ca 37 200 kr/person jämfört med kommunens kostnader på ca 86 200 kr/person under 2021).

Om jag inte räknar helt fel så skulle det behövas en kommunalskatt på ca 62 % istället för dagens ca 35 % för att den samhällsservice som ligger på kommunen skulle vara fullt självfinansierad.

OBS! Jag har ej tagit i beaktande inverkan av div. avdragsmöjligheter vid deklarationen.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Nya karaftledningsgator från Norrland

Hema  
#783306 Men kanske fortfarande lite av en piss i mississippi, med tanke på hur stort utflödet är?

Avatar Fallback

Re: Nya karaftledningsgator från Norrland

torpöbo  
#783314
Hema skrev:
torpöbo skrev:Detta med eltransmition och markutnyttjande lämnar mycket att önska. Varför hänvisas inte ledningsägarna till att bygga ledningar i flera plan i befintliga gator? Helst på sådan höjd att det går att ha normal markutnytjakde under. Dvs. Med ledningshöjder på över 35 meter.

Ledningsgator är ypperliga till att odla rase, salix och annat snabbväxande i till vikter. Fler borde plantera. Ledningägaren röjer gratis var femte år.

Jag har förstått att höjden på ledningarna beror på hur hög spänning man kör bla. För lågt och du skulle få jordningsinterferenser eller vad det heter. Elkablar är inte att jämföra med vattenslangar.

Att inte bygga högre är väl en kostnadsfråga.


Ja, men som jag skrev så vill jag ha högre stolpar
Det borde ge mindre transmitionsförluster? Den kostnaden anser jag att ledningägarna får ta. Det finns ett värde i att kunna bruka marken som är under ledningarna också.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).