Löntagarfonder i skogen

Svara  12 inlägg  1207 visn.  7 följer

Löntagarfonder i skogen

#524985 Jag vet inte vad jag ska säga om det här men tycker att jag ska posta det.

Expertgruppen för offentlig ekonomi, som är en utredningsverksamhet som ligger under finansdepartementet och regeringen, föreslår att skogsägarna själva ska stå för ersättningen för reservatsbildningar och biotopsområden. https://www.entreprenor.se/nyheter/nytt-chockforslag-vill-se-lontagarfonder-i-skogen_719304.html

En annan sak som berör ungefär samma sak. När jag läste skogsstyrelsens rapport om skogens sociala värden fanns det ett stycke där de motiverade varför ersättning inte skulle behöva betalas ut när skogsbrukande stoppas för att säkra att dessa värden ska uppnås. Nu när jag skummade igen rapporten på skogsstyrelsens hemsida igen hittade jag inte stycket igen. Är det någon som vet vad jag menar? :???:

TS
Haglöfs
Användarvisningsbild

Re: Löntagarfonder i skogen

#524987 Jättebra att du startade denna tråd!

Om jag förstått det hela rätt (är ju i en Gallringsdagar-bubbla för tillfället) så är hela rapporten ett sammelsurium av ifrågasättande av äganderätten (igen) och en relativ ny giv i det faktum att naturreservat binder CO2.

Från rapporten:

Den svenska skogen är en del av vår kollektiva identitet och det svenska skogsbruket engagerar även människor som inte äger skog.

Jag tror att författaren kommer få rejäla mothugg ang detta.
Visst, skog som inte avverkas lagrar CO2, men inte för evigt. Och ska vi fortsätta med att öka konsumtionen och energiförbrukningen så är frågan om det inte är bättre att avverka mer för att få ner CO2 utsläpp från cementtillverkning och plastindustrin?

Hela rapporten: https://www.svensktnaringsliv.se/Bilder ... -lagom.pdf

Användarvisningsbild

#524990 Rapportförfattaren fick rejält mothugg, enligt ATL: http://www.atl.nu/skog/eso-rapport-saga ... branschen/ (låst artikel). Även om rapporten presenteras av "Expertgruppen för för studier i offentlig ekonomi" så är det en alldeles special expert som ligger bakom, nämligen Magnus Nilsson, tidigare yrkesverksam och med förtroendeuppdrag inom Naturskyddsföreningen. Redan 2013 presenterade han en rapport med i princip samma innehåll "Minimera reservatsarealen" (http://www.arenaide.se/wp-content/uploa ... ealen-.pdf) fast då gjordes den på uppdrag av den vänsterorienterade tankesmedjan Arena Idé.

#524993 Blir mörkrädd!
Dessa partiska människor får så mycket makt.
:((

Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#525056 Ett illavarslande tecken är att skogsägare inte fattar vad Naturskyddsföreningen representerar för åsikter.
De deltar glatt i Postkodlotteriet som underhåller Naturskyddsföreningen med pengar.
Industrin verkar tro att miljötalibaner går att tiga ihjäl. Totalfel.
De som har kunnig personal jurister och verbala tjänstemän struntar i att rena lögner sprids om deras egen industri

#525064 Här var ett svar från industrierna.

https://www.dn.se/debatt/repliker/aktiv ... matnyttan/

#525067 Nationalstaten är mogen
Löntagarfonder i skogen
Baxas det ändå hit
Det som Feldt sa var skit
Återstår att hänga sig på logen .......
:wink:

Användarvisningsbild

#525073 Här nedan är ett diagram från Naturskyddsföreningen som sammanställt Regeringens miljöanslag i statsbudgeten under senaste mandatperioden.
Det har sammantaget hänt en hel del och det är troligtvis så att vi lever i en ny värld som vi kanske inte själva sett ännu...

Bild

Användarvisningsbild

#525108 En stor del av de ökade anslagen lär gå till ersättning för områden som redan avsatts för formellt skydd (reservat, biotopskydd, naturvårdsavtal) men där markägaren ännu inte fått betalt. Det finns de som fått reservat på sin mark och fått vänta 20 år på ersättning. Dessutom har man i många år "glömt" att det ofta behövs skötsel för att ha kvar de värden man vill skydda, och till det lär det också gå åt en del pengar.

Fenrir skrev:En stor del av de ökade anslagen lär gå till ersättning för områden som redan avsatts för formellt skydd (reservat, biotopskydd, naturvårdsavtal) men där markägaren ännu inte fått betalt. Det finns de som fått reservat på sin mark och fått vänta 20 år på ersättning. Dessutom har man i många år "glömt" att det ofta behövs skötsel för att ha kvar de värden man vill skydda, och till det lär det också gå åt en del pengar.

Menar du att skogen fortsätter förändra sig trots att miljörörelsen sagt åt marken att nu är ett reservat? Det låter som om det kan bli tokdyrt.

Hema skrev:Menar du att skogen fortsätter förändra sig trots att miljörörelsen sagt åt marken att nu är ett reservat? Det låter som om det kan bli tokdyrt.

=)) =)) :surp: :surp:

#525198 Hugg ned all gran, fint finansierat inte som förut "röj ned allt löv" som det brukar stå i brevet från från SS :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
Åt skogen = stadsbor möter skogen av SkogsGotte - tis 04 jan 2011, 18:27
i Länkar
3 svar
5129 läst
av sparvhjerta     
tor 06 jan 2011, 01:17
Så tjänar du pengar på skogen av Zalman - mån 01 nov 2010, 00:13
i Skogsnyheter
2 svar
2638 läst