Öppna kategorin

Norrlandskolonialismen

5 inlägg 2167 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Norrlandskolonialismen

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#361410 https://www.frihetsportalen.se/2015/12/ ... nialismen/

NEDAN EN KOMMENTAR SOM JAG KOPIERAT RAKT IN HÄR:

Sten-Arne Persson says:
2015-12-27 at 21:01

De korporativistiska organisationerna fackföreningar, näringslivsorganisationer, naturskyddsföreningar, djurskyddsföreningarna osv. fungerar som stater i staten i Sverige och utgör själva motorn i utsugningen dirigerad och sekonderad av vår politiskt korrekta och statligt subventionerade massmedia som genom sina journalister (”böneutropare”) bombar oss med propaganda minst varje halvtimma i radio och TV. Undra på att folk har blivit helt tomma i blicken när man möter dem på gatan. För att travestera Viktor Rydberg: endast Mats Jangdal och några till är vakna.

Det fanns en tid när vi hade jämställdhet mellan hög och låg. Alla fick lika stor folkpension och vi fick grundavdrag vid beskattningen efter försörjningsbörda. ATP 1960, och 1970 års beslut att ta bort skatt efter försörjningsbörda (alla blev ungkarlsbeskattade). Istället köpte staten barnen från föräldrarna med i princip gratis barntillsyn, båda föräldrarna drevs ut på arbetsmarknaden. De skattefria barnbidragen var det enda som behölls lika för alla familjer oavsett behov. Bostadsbidragen var utformade så att jordbrukare nästan inte kunde få dem på grund av taxeringsvärdet på fastigheten räknades som privatkapital. Föräldraförsäkring infördes med rätt att stanna hemma hos sjukt barn utan karensdag 60 dagar per år, som delades ut enligt inkomstbortfallsprincipen på samma sätt som ATP delades ut i proportion till hur mycket inkomst som föll bort när man gick i pension.

Denna inkomstbortfallsprincip har varit förödande för i synnerhet lantbruksnäringen och andra olönsamma småföretagare på landsbygden. Enligt EU-statistiken har intäkterna i Sveriges jordbruk i medeltal under de 15 första åren i EU bara räckt till att täcka 15 procent av kostnaderna i jordbruket. År 2012 låg vi på 21 procents kostnadstäckning och fortfarande i botten på skalan.

Jordbruksverkets statistik över jordbrukarhushållens inkomster har under lång tid visat på att hela 82 procent av jordbrukarhushållens inkomster kommer från inkomst av tjänst, näringsverksamheten inklusive skogen och andra jordbruksfrämmande inkomster står för 16 procent och kapital 2 procent.

Med den usla ekonomi som växtodling och djurskötsel visar upp i statistiken under lång tid inser var och en att just inkomstbortfallsprincipen utgör en katastrof för landsbygden i sin helhet. Det blir inte bättre av våra extremt låga grundavdrag vid beskattning som vi har i förhållande till vår omvärld.

Det finns två grupper i vårt samhälle som man kan kalla precis vad som helst och behandla hur som helst närhelst det passar och de finns företrädesvis på landsbygden och det är djurbönder och hemmafruar. Före detta folkpartiledaren, Maria Leissner, kallade de kvinnor som tog hand om sina egna barn för näriga kvinnosuggor. Själv satt hon i riksdagen och tjänade grova pengar medan hennes man såg till att deras barn fick komma till sin mor och bli ammad med jämna mellanrum på hennes arbetsplats. Nu har hon fått uppdrag att återupprätta romerna i Sverige. Jag anser att hon i så fall också skall återupprätta hemmaföräldrarna och ge dem en anständig pension för det oavlönade arbetet de har utfört. Varje heltidsplats på dagis kostar minst 160 000 kronor per barn och år och är en skattefri och momsfri förmån (gåva) på ungefär en miljon per barn som hemmafrun aldrig sett röken av. När det gäller bönderna så kan de kallas näst intill vad som helst utan att de politiskt korrekta reagerar. När någon i lagidrottens värld spelar riktigt uselt så benämns de regelmässigt som ”bonnjävlar” eller någon synonym för detta uttryck.
I mitten på 80-talet initierade jag en motion till LRF:s riksförbundsstämma som gick igenom på fyra riksförbundsstämmor trots ett massivt motstånd från vår länsförbundsstyrelse och hela riksförbundsstyrelsen. Tolv Länsförbund motionerade om att LRF skulle verka för att vi skulle få en rättvis fördelning av familjestödet. Jag hade räknat ut att om man slog ihop alla pengar som var riktade till småbarnfamiljerna och delade ut pengarna med lika belopp till alla barn, så skulle landsbygden tillföras dubbla värdet av jordbruksavtalet c:a 7 miljarder per år 1985.

Jag hade upptäckt professor Jörgen Westerståhls forskning där han runt 1980 hade gjort en undersökning som klargjorde att 66 procent av de väljare som röstat på Socialdemokraterna hellre ville ha vårdlön än daghem i någon form. Endast 17 procent av S-väljarna ville ha institutionsdaghem. Min tanke med motionen var att LRF skulle gå ut i sina tidningar och sprida nyheten att S inte lyssnade på rörelsen i denna viktiga fråga. Massmedia hade sopat denna undersökning under mattan då den inte hade kommit till ett politiskt korrekt resultat. S-väljarna hade inte en aning om att de hade majoritet för vårdlön bland S-väljarna medan bara 19 procent av fullmäktigeledamöterna i S föredrog daghem. Om massmedia skött sin uppgift hade vi haft valfrihet. Nu har vi ekonomiskt förtryck (dagistvång). Vad gjorde då LRF-styrelsen. Jo de gjorde givetvis det politiskt korrekta och propagerade i Land för kooperativa daghem och skördedagis som inte har berikat landsbygden. Här ser vi staten i staten tydligt (LRF). Vem blir förvånad när LRF bildar en Jämställdhetsakademi 2009 som i dagsläget har en kraftig majoritet av kvinnor i styrelsen. De pengar denna PK-aktivitet kostar kunde man använt till att se till att få till lika villkor i jordbruket mellan EU:s medlemsländer vilket borde vara av större värde för Sverige och LRF:s medlemmar. Österrike och Finland som kom med i EU samtidigt som vi 1995 hade en kostnadstäckning som var 5 respektive 4 gånger mindre dålig än Sverige som hade 14,6 procents kostnadstäckning. Det innebär att intäkterna i jordbruket räcker till att täcka 14,6 procent av kostnaderna. Var kommer de resterande 85,4 procenten ifrån?



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Norrlandskolonialismen

JörgenO  
#361461 Det som citeras ovan är brottstycken av en strategi som förvandlade Sverige från ett jordbruksland till ett industriland.
Perspektivet är "förlorarens", det försvinnande jordbrukssamhället.

Vill man så kan man ta på industrialismens och massproduktionens glasögon och förklara detta bondeoffer som nödvändigt för den framgångsrika export och teknologination som växte fram.

Småbondens tynande tillvaro är inte heller unik för Sverige under de senaste hundra åren.

Om det är beklagligt eller inte, och vilket samhälle vi haft om Sverige valt en annan väg, tål att funderas över.

Är inte rubriken missvisande? Ursprungsartikeln relaterade till Norrland men den citerade kommentaren är allmänt hållen, riktad snarare mot bondesamhällets kräftgång och LRF.

Användarvisningsbild

Re: Norrlandskolonialismen

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#361476
JörgenO skrev:Det som citeras ovan är brottstycken av en strategi som förvandlade Sverige från ett jordbruksland till ett industriland.
Perspektivet är "förlorarens", det försvinnande jordbrukssamhället.

Vill man så kan man ta på industrialismens och massproduktionens glasögon och förklara detta bondeoffer som nödvändigt för den framgångsrika export och teknologination som växte fram.

Småbondens tynande tillvaro är inte heller unik för Sverige under de senaste hundra åren.

Om det är beklagligt eller inte, och vilket samhälle vi haft om Sverige valt en annan väg, tål att funderas över.

Är inte rubriken missvisande? Ursprungsartikeln relaterade till Norrland men den citerade kommentaren är allmänt hållen, riktad snarare mot bondesamhällets kräftgång och LRF.


Här kommer då ursprunget, bara för att man ska förstå samanhanget.
Som norrlänning så håller jag på att Norrlänningarnas äganderätt behöver stärkas och intrången från Stockholm och avsugningen behöver minskas...


Norrlandskolonialismen
Posted on 2015-12-27 by mats
Rickard Axdorff skrev i Skogsaktuellt nr 11, 16 december 2015, en ledare om hur vinsterna från skogen och vattenkraften samlas på hög i bolag skrivna i Stockholm. Tänk om det var enda problemet! Inte ens en så insatt person som Axdorff ser hela vidden av problemet. Vi har så länge jag kan minnas tjatat om att vinsterna från Norrlands råvaror går Norrland förbi. Redan på 60-talet talade Sara Lidman om hur skogen, malmen, älvarna samt de uppfostrade och utbildade ungdomarna försörjde Stockholm.

Oavsett politisk grundsyn är det bara att hålla med. Att det blir så beror på flera saker. Andelen privatägd skog är låg i Norrland. Det som ägs av stat, kyrka och bolag beskattas endast av staten, i Stockholm. Vanligtvis har dessa ägare också sina huvudkontor i Stockholm, Så de högst betalda anställda betalar sina kommunalskatter i Stockholm med omnejd. Därför fattas även besluten om pengarnas användning där och inte där råvarorna utvinns eller upparbetas.

Jag har säkert skrivit om detta många gånger. Inte minst märkte jag vid flytten till Värmland 1989, att deras självbild inte stämde med verkligheten. Då var det ganska nyligt som ägandet av skogen flyttat ur länet, men värmlänningarna hade inte ännu insett skillnaden, hur fattiga de hade blivit. Som norrlänning kände jag igen fattigdomen som kommer av att inte äga det som ger försörjningen.

Som jag skrev för bara någon vecka sedan bidrar också statens stödsystem till att bejaka denna utarmning av landsbygden. Stöden får endast i begränsad omfattning betalas till landsbygdens vanligaste ägandeform, det enskilda ägandet hos fysiska personer. Så även statens stöd beskattas i Stockholm. Bumerangeffekten är överväldigande. Alla ”satsningar” staten gör på landsbygden ser man till att de på något sätt kommer tillbaks till Stockholm.

Jag tror att det vartenda år de senaste 50 åren kommit en motion från någon lokalavdelning inom LRF, centerpartiet eller till och med socialdemokraterna, som föreslår att värdena från lokal produktion återförs till bygden. Inget sådant förslag har vad jag vet någonsin kommit förbi länsnivån.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Norrlandskolonialismen

JörgenO  
#361482 Var jag som landsflyktig norrlänning står i sakfrågan finns i den här tråden :mrgreen:
JörgenO - Hallwylska palatset

Sen tycker jag väl att nästan inget var bättre förr. det har varit mycket bra med den resursomfördelning från jord o skog till industri och kunskap som skett de senaste hundra åren. Detta gäller både levnadsstandard och kvinnors situation och ställning och även levnadsvillkoren för alla svenskar oavsett väderstreck.
Senast redigerad av JörgenO tor 31 dec 2015, 13:54, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Norrlandskolonialismen

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#361491 Staten konfiskerade än idag värdefull mark och skog från landsbygdens folk......
Men som tur var har nackdelarna med kommunismens ideer börjat genomskådas...

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).