tor 30 jan 2025, 10:33#869633
Alvarsson skrev:Vi vet att du tycker att sol och vind inte ökar i betydelse fast de ökar från 12% till över 70% av den globala elmarknaden. De allra flesta andra vet att ökar man från 12% till över 70% så ökar det i betydelse.
Ja ni vet så mycket ni, du och dina bananflugor.
Sett med Alvarssons retorik anser vederbörande alltså att dennes inlägg i forumet har större betydelse än mina eftersom de av Alvarsson nästan 9300 publicerade inlägg utgör 1.10% av forumets totala inlägg och mina drygt 4540 utgör endast 0.54% av forumets totala inlägg.
Konklusionen blir alltså att eftersom Alvarssons andel inlägg är dubbelt större än min andel så har Alvarssons inlägg större betydelse. Det var ju enkelt.
Men det är nu det skiter sig i resonemanget utifrån Alvarssons retorik. Ser man till antalet gillade inlägg har Alvarssons inlägg gillats 4886 gånger vilket gör att andelen gillade inlägg utgör 48.2% av publicerade inlägg.
Jag min jävla amatör har ju bara fått mina drygt 4550 inlägg gillade 5596 gånger och det gör att andelen gillade inlägg är 123.3%.
Konklusionen blir då att trots mindre andel inlägg har mina inlägg en större betydelse eftersom de uppskattas mer av läsarna. Att forumägarna tycker Alvarssons högre andel vara av större betydelse då de ser kvantitet före kvalitet då det skapar mer trafik på forumet torde vara ostridigt.
Så att komma med påståenden att kärnkraftens betydelseminskar och vindkraftens betydelse ökar då det är andelen vindkraft som ökar är bara snicksnack och det är direkt felaktigt. När andel sol och vind ökar i andel ökar betydelsen av stabil baskraft av den anledningen att förnybar produktion gör elnätet instabilt och det behövs tunga generatorer från baskraft för balanseringen.
Men för all del, vi är nu inne på femte dygnet där vi ska pådyvlas narrativet att kvantitet betyder mer än kvalitet.
Hellre en tom bensindunk i handen än tio fulladdade batterier utspridda i skogen