Öppna kategorin

Den Gröna omställningen.

8772 inlägg 415065 visningar 50 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Den Gröna omställningen.

nyrjoh  
Alvarsson skrev:
nyrjoh skrev:
Alvarsson skrev:
nyrjoh skrev:
Alvarsson skrev:Ja det är precis den inre marknaden är till för. Vi behöver inte gå längre tillbaka än år 2022, när Tysk elproduktion räddade det helt kärnkraftsberoende Franska elsystemet från total kollaps!

Det var då det. Hur tycker du det ser ut med överskott för deras del nu när det inte blåser eller det är molnigt? Ska de veva på vindkraftsverken för hand?

Varken ett vindkraftverk eller ett kärnkraftverk producerar el när det står stilla. Ett vindkraftverk producerar el oftare än ett kärnkraftverk alla fall i Sverige.

Jadu, det är ju härligt att du har en sådan fin fantasivärld du lever i.

Nej, det är ingen fantasivärld det är fakta ett vindkraftverk producerar oftare el en ett kärnkraftverk i Sverige.

Är vindkraft planerbar i din värld?

Elmia

Alvarsson  
#861149 Vet inte om kärnkraften är så planerbar heller, Svensk kärnkraft ligger i toppskiktet i ligan på oplanerade stopp i hela världen. Ja väderleksrapporterna är nog så träffsäkra så man kan planera utifrån.

Användarvisningsbild

nyrjoh  
Alvarsson skrev:Vet inte om kärnkraften är så planerbar heller, Svensk kärnkraft ligger i toppskiktet i ligan på oplanerade stopp i kärnkraften. Ja väderleksrapporterna är nog så träffsäkra så man kan planera utifrån.

Du har missförstått det här med att planera tror jag. Jag vill inte ha en elförsörjning som baseras på väderrapporter.

Användarvisningsbild

Rotvältaren  
#861159 Google, Amazon och Microsoft har förstått det här med planerbar elförsörjning och eftersom de är vinstdrivande så har de förstått att deras verksamheter är i behov av stabil baskraft, inte oberäknelig slumpkraft.

Alvarsson  
#861167 Du får återkomma när de bygger! Fiaskot för kärnkraften i USA. Läsvärd artikel.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ab ... -karnkraft

Användarvisningsbild

Rotvältaren  
Alvarsson skrev:Du får återkomma när de bygger!

Varför det?

Alvarsson  
#861171 Förmodligen så behöver du aldrig göra dig besväret!

Användarvisningsbild

Rotvältaren  
Alvarsson skrev:Förmodligen så behöver du aldrig göra dig besväret!

Varför skulle jag göra mig något besvär för din skull? De ska inte bygga förstår du, de har gjort investeringar och det är inte i olönsam vindkraft eller opålitlig solkraft de investerat i.

Alvarsson  
#861174 I framtiden kommer sol och vindkraft stå för över 70% av EUs elproduktion. Därför att den är mycket billigare än kärnkraften. Allt enligt expertorganet IEA!

Nedan ett exempel av många på Googles investeringar i vindkraft.
https://www.breakit.se/artikel/21805/al ... i-hittills

tallen100  
#861180 "Allt enligt expertorganet på horoskop" 🤣 😂

Användarvisningsbild

Rotvältaren  
tallen100 skrev:"Allt enligt expertorganet på horoskop" 🤣 😂

Ja och trots alla dessa horoskopskrivande experter på IEA så valde alltså Google att investera i kärnkraft. Det ska funka att googla, även när det är vindstilla.

Användarvisningsbild

svampbob  
#861236 Jag har ju visat lite av detta tidigare i veckan men FIVE HUNDRED BILLION € för en försumbar andel av elförsörjningen.

Alvarsson  
#861262 Och jag har visat att sol och vind för första gången producerat mer el än vad det fossila bränslet gjort i Tyskland!
https://growsverige.se/2024/11/08/solen ... a-och-gas/

Användarvisningsbild

nyrjoh  
Alvarsson skrev:Och jag har visat att sol och vind för första gången producerat mer el än vad det fossila bränslet gjort i Tyskland!
https://growsverige.se/2024/11/08/solen ... a-och-gas/

Du tycker detta är en bra situation alltså? En elproduktion som är skitigare än det mesta och el som är svindyr...

Alvarsson  
#861320 Jag tycker det är utmärkt att den rena energin som sol och vind i Tyskland för första gången producerar mer el än vad det fossila bränslet gör.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).