Alvarsson skrev:Håller vi oss till verkligheten så har vi ny kärnkraft tidigast 2045!
Du får återkomma 2045 och berätta hur pass fel du hade.
Alvarsson skrev:Håller vi oss till verkligheten så har vi ny kärnkraft tidigast 2045!
aho skrev:Det är illavarslande att man i Asien (Kina, Indien, Korea) kan bygga kärnkraft till under halva kostnaden och på en tredjedel av tiden jämfört med Europa.
Även för vindkraftverk börjar det ryktas om att priserna är hälften från kinesiska tillverkare jämfört med europeiska och att de är ikapp eller förbi vad det gäller prestanda och kvalité. Nästa bransch där Europa tappar konkurrenskraften verkar bli bilindustrin.
För batterier och solpaneler verkar Europa inte ens ha varit med när racet startade.
Om vi tror att kan komma ikapp på batterier och inte förlora racet på vindkraft och bilar, varför skulle inte Europa kunna bli bättre även på kärnkraft?
Vi har ju uppenbarligen kunnat bygga kärnkraft en gång i tiden.
aho skrev:Det är illavarslande att man i Asien (Kina, Indien, Korea) kan bygga kärnkraft till under halva kostnaden och på en tredjedel av tiden jämfört med Europa.
Även för vindkraftverk börjar det ryktas om att priserna är hälften från kinesiska tillverkare jämfört med europeiska och att de är ikapp eller förbi vad det gäller prestanda och kvalité. Nästa bransch där Europa tappar konkurrenskraften verkar bli bilindustrin.
För batterier och solpaneler verkar Europa inte ens ha varit med när racet startade.
Om vi tror att kan komma ikapp på batterier och inte förlora racet på vindkraft och bilar, varför skulle inte Europa kunna bli bättre även på kärnkraft?
Vi har ju uppenbarligen kunnat bygga kärnkraft en gång i tiden.
Alvarsson skrev:Nu var det inte Svensk vindenergi jag hänvisade till utan tidningen Energinyheterna. Det har tagit sin kunskap från IEAs rapport. Finner inget felaktigheter i detta. De skriver att det förnybara skall gå från 27% av total elproduktion till 74%., till år 2050. Ovanstående bild stödjer detta. Sedan om man som kärnkraftskramare inte gillar att kärnkraftens andel av elproduktionen skall gå från 25% till 14 dert må så vara.
aho skrev:Måste vara ett rent sammanträffande att dagen innan Energinyheter publicerade (18/10) så har Svensk Vindenergi släppt ett pressmeddelande (17/10) där det första stycket är identiskt ord för ord. Däremot finns det ingen sådan formulering i IEAs rapport, inte ens på engelska.
https://svenskvindenergi.org/pressmedde ... ftigt-i-eu
svampbob skrev:Alvarsson skrev:Nu var det inte Svensk vindenergi jag hänvisade till utan tidningen Energinyheterna. Det har tagit sin kunskap från IEAs rapport. Finner inget felaktigheter i detta. De skriver att det förnybara skall gå från 27% av total elproduktion till 74%., till år 2050. Ovanstående bild stödjer detta. Sedan om man som kärnkraftskramare inte gillar att kärnkraftens andel av elproduktionen skall gå från 25% till 14 dert må så vara.
Visst heter det EXPERTORGANET IEA?
Experterna som 2018 spådde att kolkraften i världen skulle plana ut och sedan fem år senare ser vi en ökning på 58% vilket ger en årlig ökning på 9,5%.
En fråga har vindkraften någonsin varit i närheten av den tillväxten?
Alvarsson skrev:Då har jag nog utryckt mig oklart, har inte uppfattat dig som sur. I övrigt är jag helt överens. Sorgligt gällande Europas konkurrenskraft.