Öppna kategorin

Den Gröna omställningen.

9743 inlägg 522643 visningar 50 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Den Gröna omställningen.

Rotvältaren  
Alvarsson skrev:Håller vi oss till verkligheten så har vi ny kärnkraft tidigast 2045!

Du får återkomma 2045 och berätta hur pass fel du hade.

Elmia

Alvarsson  
#860679 Ge apan en banan

aho  
#860682 Det är illavarslande att man i Asien (Kina, Indien, Korea) kan bygga kärnkraft till under halva kostnaden och på en tredjedel av tiden jämfört med Europa.
Även för vindkraftverk börjar det ryktas om att priserna är hälften från kinesiska tillverkare jämfört med europeiska och att de är ikapp eller förbi vad det gäller prestanda och kvalité. Nästa bransch där Europa tappar konkurrenskraften verkar bli bilindustrin.

För batterier och solpaneler verkar Europa inte ens ha varit med när racet startade.

Om vi tror att kan komma ikapp på batterier och inte förlora racet på vindkraft och bilar, varför skulle inte Europa kunna bli bättre även på kärnkraft?
Vi har ju uppenbarligen kunnat bygga kärnkraft en gång i tiden.

Användarvisningsbild

Rotvältaren  
#860683 Nya siffror: Kostnadschock för att bygga havsbaserad vindkraft
https://www.tn.se/hallbarhet/39883/nya- ... vindkraft/

Och vadslagningen har börjat, hur många tramsinlägg kommer det nu att skrivas som förklarar att 270 öre/kWh alltid kommer att vara lägre än 80 öre kWh?

Alvarsson  
aho skrev:Det är illavarslande att man i Asien (Kina, Indien, Korea) kan bygga kärnkraft till under halva kostnaden och på en tredjedel av tiden jämfört med Europa.
Även för vindkraftverk börjar det ryktas om att priserna är hälften från kinesiska tillverkare jämfört med europeiska och att de är ikapp eller förbi vad det gäller prestanda och kvalité. Nästa bransch där Europa tappar konkurrenskraften verkar bli bilindustrin.

För batterier och solpaneler verkar Europa inte ens ha varit med när racet startade.

Om vi tror att kan komma ikapp på batterier och inte förlora racet på vindkraft och bilar, varför skulle inte Europa kunna bli bättre även på kärnkraft?

Jo men det var under helt andra förutsättningar tekniskt, säkerhetsmässigt och inte minst ekonomiskt. Kärnkraften har förmodligen aldrig varit kommersiellt särskilt konkurrenskraftig. Och nu är den definitivt inte det efter som der förnybara har blivit så otroligt mycket billigare. Det finns orsaker till att IEA skriver att det förnybara skall gå ifrån dagens 27% av den totala elproduktionen inom EU till 74% år 2050. Kärnkraften däremot minskar från dagens 25 till 14% till år 2050.

För övrigt så delar jag din analys till fullo.

aho  
#860690 Tycker inte att man ska tillskriva IEA en formulering som Svensk Vindenergi är upphovet till.
IEA är väldigt noga med att klargöra att deras rapport inte utgör någon prognos.

Kineserna har 30 reaktorer under byggnation och tog beslut om 11 reaktorer i augusti år.
De tycks tydligen anse att kärnkraft är lönsamt att bygga.

Bilden nedan är tagen ur IEAs rapport i år, nu visar den i och för sig totalt energibehov och inte enbart el.
Ger en lite annorlunda bild än den som Svensk Vindenergi vill sälja in.

Alvarsson  
#860697 Nu var det inte Svensk vindenergi jag hänvisade till utan tidningen Energinyheterna. Det har tagit sin kunskap från IEAs rapport. Finner inget felaktigheter i detta. De skriver att det förnybara skall gå från 27% av total elproduktion till 74%., till år 2050. Ovanstående bild stödjer detta. Sedan om man som kärnkraftskramare inte gillar att kärnkraftens andel av elproduktionen skall gå från 25% till 14 dert må så vara.

aho  
#860702 Måste vara ett rent sammanträffande att dagen innan Energinyheter publicerade (18/10) så har Svensk Vindenergi släppt ett pressmeddelande (17/10) där det första stycket är identiskt ord för ord. Däremot finns det ingen sådan formulering i IEAs rapport, inte ens på engelska.

https://svenskvindenergi.org/pressmedde ... ftigt-i-eu

Användarvisningsbild

svampbob  
aho skrev:Det är illavarslande att man i Asien (Kina, Indien, Korea) kan bygga kärnkraft till under halva kostnaden och på en tredjedel av tiden jämfört med Europa.

Vi kan snart inte bygga annat än bostäder på totalentreprenad där ligger problemet. När hade vi senast ett större lite komplicerat projekt som höll budget och tidplan?
Jag hävdar att okunniga beställare är det största problemet men även orealistiska kravställningar inom kvalite, miljö och arbetsmiljö.

Användarvisningsbild

svampbob  
Alvarsson skrev:Nu var det inte Svensk vindenergi jag hänvisade till utan tidningen Energinyheterna. Det har tagit sin kunskap från IEAs rapport. Finner inget felaktigheter i detta. De skriver att det förnybara skall gå från 27% av total elproduktion till 74%., till år 2050. Ovanstående bild stödjer detta. Sedan om man som kärnkraftskramare inte gillar att kärnkraftens andel av elproduktionen skall gå från 25% till 14 dert må så vara.

Visst heter det EXPERTORGANET IEA?

Experterna som 2018 spådde att kolkraften i världen skulle plana ut och sedan fem år senare ser vi en ökning på 58% vilket ger en årlig ökning på 9,5%.
En fråga har vindkraften någonsin varit i närheten av den tillväxten?

Alvarsson  
aho skrev:Måste vara ett rent sammanträffande att dagen innan Energinyheter publicerade (18/10) så har Svensk Vindenergi släppt ett pressmeddelande (17/10) där det första stycket är identiskt ord för ord. Däremot finns det ingen sådan formulering i IEAs rapport, inte ens på engelska.

https://svenskvindenergi.org/pressmedde ... ftigt-i-eu

Min poäng var sakfrågan ifrån IEAs rapport. Där även du med två bilder stödet detta framtidsscenario att det förnybara skall utgöra över 70% av EUs framtida elproduktion. Sedan att kärnkraften relativt kommer att minska är en sur sanning för många. Men det är ju lov att tänka lite själv. Det byggs vind och sol för fullt inom EU varje dag. När startades upp ett nytt kärnkraftsbygge i västvärlden?
Senast redigerad av Alvarsson ons 06 nov 2024, 14:32, redigerad totalt 3 gånger.

Alvarsson  
svampbob skrev:
Alvarsson skrev:Nu var det inte Svensk vindenergi jag hänvisade till utan tidningen Energinyheterna. Det har tagit sin kunskap från IEAs rapport. Finner inget felaktigheter i detta. De skriver att det förnybara skall gå från 27% av total elproduktion till 74%., till år 2050. Ovanstående bild stödjer detta. Sedan om man som kärnkraftskramare inte gillar att kärnkraftens andel av elproduktionen skall gå från 25% till 14 dert må så vara.

Visst heter det EXPERTORGANET IEA?

Experterna som 2018 spådde att kolkraften i världen skulle plana ut och sedan fem år senare ser vi en ökning på 58% vilket ger en årlig ökning på 9,5%.
En fråga har vindkraften någonsin varit i närheten av den tillväxten?

Yes, IEA är världens expertorgan för energi. Ja visst kan även IEA ha fel, de hade inte kunnat förutse den snabba utbyggnaden av sol och vind som nu görs i bland annat EU.

aho  
#860717 Signatur Alvarsson har helt missförstått mig. Jag är inte sur över att det inte byggs ny kärnkraft i Europa.
Ser gärna livstidsförlängning på den nuvarande, det lär bli riktigt kostnadseffektivt, så det är där man ska börja.

Däremot är jag irriterad över att kineserna kan bygga kärnkraft till under halva kostnaden och på en tredjedel av tiden jämfört med Europa.
Europas konkurrensförmåga verkar vara på väg åt helt fel håll.

Alvarsson  
#860720 Då har jag nog utryckt mig oklart, har inte uppfattat dig som sur. I övrigt är jag helt överens. Sorgligt gällande Europas konkurrenskraft.

Användarvisningsbild

nyrjoh  
Alvarsson skrev:Då har jag nog utryckt mig oklart, har inte uppfattat dig som sur. I övrigt är jag helt överens. Sorgligt gällande Europas konkurrenskraft.

Vad säger du om tyskarnas elpriser idag nu då? Har de byggt för lite slumpkraft?

https://x.com/Tibber_DE/status/18540813 ... Z6iTQ&s=19

Annons:
FTG skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).