tis 05 nov 2024, 20:16#860615
Vad har hänt med svenska ingenjörer eller utbildningsväsendet i Sverige ?
För ca 50 år sedan kunde Sverige bygga kärnkraftsreaktorer lite varstans.
Vart har den kunskapen tagit vägen ?
Är alla ingenjörer numera lobotomerade typ Alvarsson eller vad har skett ?
Kan det vara så för***nt svårt att bygga några kopior av O - trean.
Vart har den kunskapen tagit vägen ?
ALLT utvecklas och blir oftast bättre men kärnkraftsteknologin verkar gått bakåt - eller ?
Jag är fullt medveten om att våra kärnreaktorer undan för undan renoverats och byggts om, men vart är ritningarna ?
Med A I teknik borde det vara enkelt att bygga nytt - men viljan kanske inte finns - eller ?
Normalt utvecklas och förfinas teknik, men inte minst förbilligas - men kärnkraften blir bara dyrare - det är något som verkligen är skumt.
På "den gamla goda tiden" varade ett avgassystem på en p-bil bara några år, idag håller de hela bilens livslängd = det kallar jag för utveckling eller kvalitetsförbättring.
Men kärnkraftverk ? - men allra mest dessa s.k. vindkraftverk där mer eller mindre ALLTID minst 20 % står still p.g.a. - vad som helst + de fungerar väldigt dåligt om inte vinden är gynnsam.
Ja, sedan ska vi åka kollektivt - åka gäller inte, men VÄNTA på att något tåg "kanske" kommer.
Mindre än 50 % kommer i tid - men sedan kommer det kanske någon ersättningsbuss - hur alla som satt på tåget ska få plats på EN buss kan man fråga sig.
Jag bara undrar : Hur länge ska det fortgå med att svensk kunskap och teknologi ska gå utför.
Snart sagt inget fungerar, men man ska nog inte bli förvånad eftersom 30 % av dagens skolelever inte godkänns i svenska eller matematik när de slutar grundskolan.
Vart är Sverige på väg ????????????????????????????????