tor 03 okt 2024, 12:11#857627
Något som även du borde införskaffat dig - ERFARENHET.
har varit med så länge att jag, när jag verkligen är intresserad, går jag tillbaka till källan.
Upptäcker då oftast att KÄLLAN kommer med korrekta uppgifter, medans massmedia - reportrarna oftast dra ut väl valda delar ur sitt sammanhang, vilket gör att läsarna senare får en felaktig bild av det hela.
När någon läsare då klagar och säger att det som stod i reportaget inte stämmer med verkligheten framkommer det då oftast att man INTE får ta vad som stod i reportaget som generellt- utan uppgifterna gällde detta enskilda FALL.
Har ett exempel där jag själv var indirekt inblandad.
Körde lastbil, såg hur en p-bil ca 50 meter framför fick sladd och krockade med en annan p-bil från motsatt körriktning.
Egentligen inget märkvärdigt, fick bara en sladd i snömodden som fick "lite" olycksaliga följder.
När man senare läste reportaget hade tydligen min lastbil också varit inblandad i trafikolyckan, jag hade tydligen blivit omkörd av p-bilen som vid omkörningen fick moddplaning från lastbilens snöstänk och av den orsaken krockade med p-bilen från motsatt riktning.
Visst p-bilen hade kört om mig, men det var flera km tidigare.