Öppna kategorin

Den Gröna omställningen.

8696 inlägg 412961 visningar 49 följer Svara, dela mm...   

Re: Den Gröna omställningen.

Alvarsson  
Tor R skrev:
Rotvältaren skrev:Det räcker inte med att göra elnätet instabilt, det ställer till det för vattenkraften också.
https://www.vigga.no/meninger/i/Kn0qmy/ ... nkraftverk
Välskrivet, och gedigna fakta som förbises i vindkraftsvansinnet.

För några år sedan var jag i området, på de körningar jag hade i Kvinesdal - Knaben hade jag alltid undrat varför huvudälven hade lite flöde när man kommit bra upp i ån, det var lätt att se att den en gång varit stor . Så jag körde upp till en av de stora dammarna, och blev ingen klokare, där vattnet försvann. När jag var där såg jag också att det måste ha varit ett riktigt spektakel innan vattenkraftverkets tid.
Däremot fick jag reda på var vattnet tog vägen senare, själva kraftstationen ligger i grannälven. Vi förstörde allt i en flod för maximal produktion.

Och det är där jag står i vindkraftsdiskussionen också, vi har förstört tillräckligt med natur, tid att lägga pengar på något som kan producera stabilt, och mycket, utan att förstöra naturen.

PS, i Tonstad finns också en naturpark, de bygger väderkvarnarna i en cirkel runt parken.

Jo men det är väl därför skogsbolaget Holmen som har stora vattenkraftstillgångar storsatsar på vindkraft!

Elmia
Användarvisningsbild

Rotvältaren  
Alvarsson skrev:
Tor R skrev:
Rotvältaren skrev:Det räcker inte med att göra elnätet instabilt, det ställer till det för vattenkraften också.

För några år sedan var jag i området, på de körningar jag hade i Kvinesdal - Knaben hade jag alltid undrat varför huvudälven hade lite flöde när man kommit bra upp i ån, det var lätt att se att den en gång varit stor . Så jag körde upp till en av de stora dammarna, och blev ingen klokare, där vattnet försvann. När jag var där såg jag också att det måste ha varit ett riktigt spektakel innan vattenkraftverkets tid.
Däremot fick jag reda på var vattnet tog vägen senare, själva kraftstationen ligger i grannälven. Vi förstörde allt i en flod för maximal produktion.

Och det är där jag står i vindkraftsdiskussionen också, vi har förstört tillräckligt med natur, tid att lägga pengar på något som kan producera stabilt, och mycket, utan att förstöra naturen.

PS, i Tonstad finns också en naturpark, de bygger väderkvarnarna i en cirkel runt parken.

Jo men det är väl därför skogsbolaget Holmen som har stora vattenkraftstillgångar storsatsar på vindkraft!

Logiskt resonemang, man vill alltså förstöra sin vattenkraft med egen vindkraft?

Alvarsson  
#856157 Det bevisar bara att Holmen anser att det du delar är kvalificerat hittepå.

Användarvisningsbild

Rotvältaren  
Alvarsson skrev:Det bevisar bara att Holmen anser att det du delar är kvalificerat hittepå.

Du menar att de skador man är medvetna om och som man konstaterat blivit värre på grund av vindkraftens in och urkoppling förvärrats är hittepå?
Snarare är väl din konklusion vad Holmen anser ren hittepå. Eller har du ringt/mailat Holmen och frågat vad de anser?

https://youtube.com/shorts/VshAnyBvBFI? ... kV6FwpUWpU

Tor R  
Alvarsson skrev:
Tor R skrev:

Du måste läsa länken Rotvältaren hade för att förstå vad vi diskuterar. Upp- och nedstarten av vattenkraftverk orsakar skador på vattentunnlarna.

Alvarsson  
#856174 Jo, men det är säkert därför skogsbolaget Holmen som har stora kraftverksdammar, storsatsar på vindkraft.

aho  
#856178 De är uppenbart att operatörerna som kört det skadade vattenkraftverket i Norge inte haft tillräcklig kunskap om det säkra reglerområdet.
Att man skulle ha startat och stoppat turbinerna helt 2000 gånger på ett är låter extremt mycket, i och för sig står det att det är 5 turbiner så det kan vara 400 reglercykler på ett år.

Att mer reglering orsakar mer och annorlunda slitage på ett vattenkraftverk än konstant drift det vet man och i de flesta fall har man också rutiner för att hålla koll på det.

Vattenhammareffekten i en lång matningstunnel till ett vattenkraftverk är inte att leka med.

Användarvisningsbild

Rotvältaren  
Alvarsson skrev:Jo, men det är säkert därför skogsbolaget Holmen som har stora kraftverksdammar, storsatsar på vindkraft.

För att de uppsåtligen ska orsaka skador på sin egen vattenkraft?

aho  

Det här är ett exempel på den digitala varianten av viskleken eller om man är elak kan man kalla det för "dum, dummare, dummast".
Någon har läst en publikation från EIA, skriver något på Cleantechnica som en svensk bloggare plockar upp etc. och sedan länkas det till här.

Ett par saker vet jag med säkerhet:
Vare sig vindkraftverk eller solkraft producerar när de är mitt i en orkan. Är det rätt byggt så tar de dock ingen permanent skada.
Med få (om ens några) undantag så är vare sig solkraft eller vindkraft idag byggt för ö-drift eller klarar att genomföra en dödnätsstart.
Däremot är det något man skulle kunna bygga om det anses finnas ekonomi i i det.

Den mest troliga förklaringen till att EIA inte skrivit något om sol och vindkraft är att det fanns inte tillräckligt av det i orkanens väg för att det skulle vara värt att nämna.

aho  
#856181 Det är ju näst intill garanterat att någon kommer att fråga efter "källa på det" så här kommer den:
https://windexchange.energy.gov/states/la

0 MW vind i drift och 0 MW under byggnation.
Sollkraft utgör 0.62% av den installerade kapaciteten i Louísiana.

Tor R  
#856193 Jag var inte medveten om att uppstart av vattenkraft kan orsaka skador i vattentunnlarna. Detta problem kommer då att gälla de flesta av våra anläggningar.
Kanske därför det pratas så mycket om att uppgradera anläggningarna så att de kan leva med vindkraft.

Med prislappen som kommer, där Statskraft till exempel ska lägga 150 miljarder på nätupprustning, skulle man nästan lika gärna kunna bygga kärnkraft, strategiskt på två eller tre ställen.

Alvarsson  
#856219 Intressant artikel om solenergins enorma expansion, och utmaning.
https://www.energinyheter.se/20240918/3 ... -avgorande

Alvarsson  
#856223 Dessa utmaningar har jag flaggat för gång på gång.
https://www.di.se/ledare/regeringen-mas ... gspolitik/

Användarvisningsbild

Rotvältaren  
Tor R skrev:Jag var inte medveten om att uppstart av vattenkraft kan orsaka skador i vattentunnlarna. Detta problem kommer då att gälla de flesta av våra anläggningar.
Kanske därför det pratas så mycket om att uppgradera anläggningarna så att de kan leva med vindkraft.

Med prislappen som kommer, där Statskraft till exempel ska lägga 150 miljarder på nätupprustning, skulle man nästan lika gärna kunna bygga kärnkraft, strategiskt på två eller tre ställen.

Det finns säkert rutiner för hur man reglerar så att man undviker onödigt slitage eller skador men frågan är om det går att hålla dessa rutiner vid plötsligt ändrade väderförhållanden som kräver en snabbare reglering än vad rutinerna anger.

gurka  
#856226 "Statliga miljarder på gröna industrier får svidande kritik

Riksrevisionen riktar hård kritik mot Industriklivet – en storsatsning som ska få industrin att minska utsläppen.

Både regeringen och Energimyndigheten har brustit i sitt arbete, menar Riksrevisionen.

Bristerna riskerar att leda till ineffektiva satsningar"

https://sverigesradio.se/artikel/statli ... nde-kritik

"Industriklivet är ett statligt stöd till forskning och investeringar med syftet att minska klimatpåverkande utsläpp. Brister i planering, genomförande och uppföljning riskerar dock att göra satsningarna ineffektiva."

https://www.riksrevisionen.se/rapporter ... jning.html

Annons:
Farma LF8 Tour
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).