Öppna kategorin

Den Gröna omställningen.

7820 inlägg 325148 visningar 47 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Den Gröna omställningen.

Bosse1  
#855620 "Hands off my government paycheck!!"


Elmia
Användarvisningsbild

Re: Den Gröna omställningen.

svampbob  
#855629 Jag pratade just med en entreprenör som har 25 miljoner i fordran på NV. NV har nu hävt alla kontrakt med sina byggentreprenörer.
Han säger nu upp folk i panik och hoppas på att NV betalar ut det som dom är skyldiga.

Användarvisningsbild

Re: Den Gröna omställningen.

svampbob  
#855664 Någon fler än jag som har läst detta? Det känns som att det är helt kört nu.


https://www.affarsvarlden.se/kronika/no ... ande-agare

Avatar Fallback

Re: Den Gröna omställningen.

jannee  
#855665 Börjas med att fråga de anställda.
Stämningen på arbetsplatsen är INTE god, många har stannat kvar för att nöden har ingen lag.
Företaget är totalt toppstyrt, kan ibland vara nödvändigt men efter många misstag som inte sällan de anställda indirekt beskyllts för så.....
NV kräver numera 90 dagars kredit, normalt är annars 30 eller 15 dagar.
Volkswagen bygger egen batterifabrik
Sverige kan ALDRIG konkurrera mot Kina när det gäller att tillverka batterier - dömt att misslyckas, redan från början.
Jag vill göra en jämförelse med en unggran - är den skadad är det ingen mening alls att satsa på den -tyvärr

Upp som en sol - ned som en pannkaka.

Avatar Fallback

Re: Den Gröna omställningen.

Tor R  
#855672
svampbob skrev:Någon fler än jag som har läst detta? Det känns som att det är helt kört nu.


https://www.affarsvarlden.se/kronika/no ... ande-agare
När människor dör som flugor på arbetsplatsen hade fabriken inte livets rätt.

Användarvisningsbild

Re: Den Gröna omställningen.

svampbob  
#855677
Tor R skrev:
svampbob skrev:Någon fler än jag som har läst detta? Det känns som att det är helt kört nu.


https://www.affarsvarlden.se/kronika/no ... ande-agare
När människor dör som flugor på arbetsplatsen hade fabriken inte livets rätt.


Det är väl tveksamt att dödsfallen som har skett på fritiden verkligen är relaterat till jobbet men det har helt klart skrämt upp de som har kunnat tänka sig att jobba där.
Nu stänger man Uppstream som ändå aldrig har lyckats leverera något som fungerar.

Det blir intressant att se om någon kommer att vara beredd att betala mer för konkursboet än skrothandlarna?

Avatar Fallback

Re: Den Gröna omställningen.

aho  
#855681 Finns det någon del av Northvolts fabrik som levererar i närheten av vad som var tänkt?

Att styrelse och VD inte pratar med pressen nu har jag respekt för, de bör lägga varenda sekund av sin vakna tid åt att knacka dörr hos potentiella investerare. Inte helt lätt att hitta någon som både har kapital och som kan få en ny ledning på plats som kan batteribranschen.

Som högst lär NV ha varit värderat till 110 miljarder, är det värt en tiondel av det idag?

Användarvisningsbild

Re: Den Gröna omställningen.

svampbob  
#855691
aho skrev:Finns det någon del av Northvolts fabrik som levererar i närheten av vad som var tänkt?

Att styrelse och VD inte pratar med pressen nu har jag respekt för, de bör lägga varenda sekund av sin vakna tid åt att knacka dörr hos potentiella investerare. Inte helt lätt att hitta någon som både har kapital och som kan få en ny ledning på plats som kan batteribranschen.

Som högst lär NV ha varit värderat till 110 miljarder, är det värt en tiondel av det idag?


Jag har hört att Down stream funkar. Den ursprungliga planen var två DS för varje US men nu håller man på och bygger på DS 5 trots att US 1 inte alls funkar och ingen fler US är byggd. Om det kan man tänka att man rätt länge har gett upp sin ursprungliga plan att vara en komplett fabrik och nu istället försöker hanka sig fram genom att köpa halvfabrikat för att sälja under eget namn.

Användarvisningsbild

Re: Den Gröna omställningen.

Rotvältaren  
#855739 Westinghouse och Hyundai inleder samarbete för nya kärnkraftsprojekt i Sverige och Finland

https://www.energinyheter.se/20240913/3 ... verige-och

Avatar Fallback

Re: Den Gröna omställningen.

Alvarsson  
#855747 Solel och batterier, för framtiden.
https://growsverige.se/2024/09/13/indon ... singapore/

Avatar Fallback

Re: Den Gröna omställningen.

Tor R  
#855767 Singapore kommer alltid att vara en importör, ganska logiskt när man vet hur landet ligger till.
Borde veta lite om dem eftersom jag faktiskt har bott på landet.

Avatar Fallback

Re: Den Gröna omställningen.

jannee  
#855769 Sverige och Indonesien ligger ännu inte på samma breddgrad.
Undrar på hur någon person i Sverige kan räkna hem solceller ?
Hur mycket ger solceller i Sverige av installerad effekt på årsbasis ?
Är det någon som är insatt och kan ge en uppskattning.
Hur länge håller dagens solceller ?
Hur mycket betalar energiföretagen för den ström som du eventuellt kan leverera, är det dagens spotpris eller ?
Någon som har solceller och kan ge sanna siffror ?
Enligt solcellsföretagen ska det vara Win Win att installera solceller, men de vill ju sälja så personligen tar jag det med en nypa salt.
vad jag läst mig till så bör man också införskaffa ett batteri, som tydligen håller eller varar något mellan 5 till 10 år - ett batteri som kostar minst 30 tkr - kan det verkligen då bli någon ekonomi i detta ?????????????????????????

Avatar Fallback

Re: Den Gröna omställningen.

Alvarsson  
#855770 Men för att bygga solel behöver vi inte kraftigt höja elskatten och öka statsskulden med upp till 60%.

Avatar Fallback

Re: Den Gröna omställningen.

Alvarsson  
#855771 Den gröna omställningen är här och nu. Kloka ord av en duktig företagsledare.
https://www.di.se/debatt/sverige-behove ... allningen/

Avatar Fallback

Re: Den Gröna omställningen.

Tor R  
#855784 Har nio svenskar tunga solcellstillverkare?
Har nio svenskar tunga vindkraftsproducenter?

Till skillnad från vattenkraften måste det mesta av detta köpas från andra nationer, det ger inte fler jobb än montering och några driftledare och några underhållsarbetare.

Det viktigaste Sverige bör göra är att ha en lagstiftning på plats så att parkägarna ska betala naturresursskatt på varenda kilowatt som produceras.
Precis som det som vi i Norge också måste se upp med händer.

Batterifabriker? Jag kan inte se att svenska eller norska kan tävla mot kineser och inte heller mot amerikanska.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).