Öppna kategorin

Den Gröna omställningen.

8697 inlägg 413199 visningar 49 följer Svara, dela mm...   

Re: Den Gröna omställningen.

Alvarsson  
Rotvältaren skrev:
Alvarsson skrev:Håll dig till sanningen dom har deklarerat ett framtidsscenario där sol och vind utgör över 70% av den globala elmarknaden framledes. Bara att kalla en rapport från expertorganet IEA för fantasiscenario visar på din okunskap. Skickar med en artikel där IEA förväntar sig att sol och vind skall stå för över 70% av den globala elmarknaden framledes.
https://www.energinyheter.se/en/node/30 ... page=%2C29

Nej man har inte "deklarerat" något vilket redan har klargjorts på detta forum.

Det är bara att läsa artikeln så förstår du hur fel du har.

Elmia
Användarvisningsbild

Rotvältaren  
Alvarsson skrev:
Rotvältaren skrev:
Alvarsson skrev:Håll dig till sanningen dom har deklarerat ett framtidsscenario där sol och vind utgör över 70% av den globala elmarknaden framledes. Bara att kalla en rapport från expertorganet IEA för fantasiscenario visar på din okunskap. Skickar med en artikel där IEA förväntar sig att sol och vind skall stå för över 70% av den globala elmarknaden framledes.

Eftersom det inte är frågan om en prognos eller något man deklarerat då det rör sig om ett modellerat fantasiscenario och eftersom du argumenterar utifrån din läsförståelse så du får leva i din villfarelse.

Alvarsson  
#855512 Precis, IEA förväntar sig att sol och vind står för över 70% av den globala elmarknaden framledes.

Alvarsson  
#855514 Utvecklingen av flytande vindkraft rusar.
https://www.energinyheter.se/20240911/3 ... framtidens

Användarvisningsbild

Rotvältaren  
Alvarsson skrev:Utvecklingen av flytande vindkraft rusar.

Det är ju bara att läsa artikeln som du själv länkar till för den bekräftar hur fel du har. IEA förväntar sig, alltså är det fråga om förväntningar, eller modellerade fantasiscenarion. Men det var ju det här med läsförståelsen, att förvänta är inte det samma som som deklarera.

Användarvisningsbild

Rotvältaren  
Alvarsson skrev:Utvecklingen av flytande vindkraft rusar.

När kostnaderna kommer på bordet tar det roliga slut.

Alvarsson  
#855517 Det har du ingen aning om

gurka  
Alvarsson skrev:Precis, IEA förväntar sig att sol och vind står för över 70% av den globala elmarknaden framledes.

Något om hur IEA ser på modellen till skillnad från Alvarssons tolkning...

"GEC-modellen används för att utforska olika scenarier, som vart och ett bygger på olika underliggande antaganden om hur energisystemet kan utvecklas över tid. Genom att jämföra dem kan läsarna bedöma vad som driver de olika resultaten och vilka möjligheter och fallgropar som ligger på vägen.

Scenariot med nettonollutsläpp till 2050 (NNE-scenariot) är normativt, eftersom det är utformat för att uppnå specifika resultat – en utsläppsbana som är förenlig med att hålla temperaturökningen år 2100 under 1,5 °C (med minst 50 % sannolikhet)

https://www.iea.org/reports/global-ener ... -scenarios

Tor R  
Rotvältaren skrev:
Alvarsson skrev:
Rotvältaren skrev:

Eftersom det inte är frågan om en prognos eller något man deklarerat då det rör sig om ett modellerat fantasiscenario och eftersom du argumenterar utifrån din läsförståelse så du får leva i din villfarelse.
IEA har presenterat en översikt över hur vi kan bli ett nollutsläppsland, med den teknik som finns tillgänglig från och med idag.
De har inte menat att det är så det kommer att hända, bara att det kan göras på det här sättet.

Om vi ​​tar utvecklingen de senaste 25 åren så kommer mycket att göras annorlunda om 25 år från vad som görs idag, så IEA:s skiss kan bli väldigt annorlunda när vi känner till aspekten av teknikutveckling.

Alvarsson  
#855521 Framtiden är alltid svår att sia om dock är IEA väldigt precisa i sina beräkningar där sol och vind beräknas nå över 70% av den globala elmarknaden. Kärnkraften ökar i absoluta tal dock räknar IEA med att den relativt sett går ner från dagens 10% av den globala elmarknaden till 9% framledes.

jannee  
#855522 Alvarsson ,jag baserar mina uttalanden på sunt förnuft.
S.k. expertorgan ger jag inte mycket för, under hela min livstid har de nämligen alltid haft helt eller delvis fel.
För att se framåt måste man se bakåt och ta lärdom av vad som tidigare skett.
Självklart kan både sol och vind bli en resurs, inget tal om annat, men både du och jag vet att man inte kan bygga något på lös grund = slumpkraft.
Att det sedan sitter en drös drömmare och spår - men Gud rår, är inget att långsiktigt bygga ett framtida samhälle på.
Visst kan sol men även vind, där RÄTT förutsättningar finns bli en energitillgång, men mer blir det aldrig - sanna mina ord.
Vad vi verkligen behöver är en långsiktig lösning och då en STABIL baskraft, vilket tyvärr varken sol eller vind har några förutsättningar att erbjuda.
SveaSkog ska sätta upp solceller på 2 0000 ha ett projekt som kommer att kosta betydligt MER än det ger i intäkter, men eftersom vi skattebetalare står för kalaset så ok.
Undrar egentligen hur mycket skattepengar som HELT i onödan ska gå till den s.k. gröna omställningen.
Men den som tar fram de siffror eller kostnader som staten helt i onödan slarvat bort på vansinnesprojekt bli säkert halshuggen.
Sedan jämrar du dig Alvarsson över några små kärnkraftsprojekt, till slut kommer det att visa att dessa miljarder är den bästa investering nuvarande regering gjort. 👍

Alvarsson  
#855524 Yes det var det jag trodde på din egen expertis. Det är helt ok, dock förlitar jag mig i större grad på IEAs experter än på din expertis!

Alvarsson  
jannee skrev:Alvarsson ,jag baserar mina uttalanden på sunt förnuft.
S.k. expertorgan ger jag inte mycket för, under hela min livstid har de nämligen alltid haft helt eller delvis fel.
För att se framåt måste man se bakåt och ta lärdom av vad som tidigare skett.
Självklart kan både sol och vind bli en resurs, inget tal om annat, men både du och jag vet att man inte kan bygga något på lös grund = slumpkraft.
Att det sedan sitter en drös drömmare och spår - men Gud rår, är inget att långsiktigt bygga ett framtida samhälle på.
Visst kan sol men även vind, där RÄTT förutsättningar finns bli en energitillgång, men mer blir det aldrig - sanna mina ord.
Vad vi verkligen behöver är en långsiktig lösning och då en STABIL baskraft, vilket tyvärr varken sol eller vind har några förutsättningar att erbjuda.
SveaSkog ska sätta upp solceller på 2 0000 ha ett projekt som kommer att kosta betydligt MER än det ger i intäkter, men eftersom vi skattebetalare står för kalaset så ok.
Undrar egentligen hur mycket skattepengar som HELT i onödan ska gå till den s.k. gröna omställningen.
Men den som tar fram de siffror eller kostnader som staten helt i onödan slarvat bort på vansinnesprojekt bli säkert halshuggen.
Sedan jämrar du dig Alvarsson över några små kärnkraftsprojekt, till slut kommer det att visa att dessa miljarder är den bästa investering nuvarande regering gjort. 👍

Det är helt ok Jannee att du vill ha ny kärnkraft finansierad av oss skattebetalare med kraftigt höjd elskatt och 60% ökning av statsskulden.

Tor R  
#855530 IEA:s förutsägelse är fortfarande en översikt över hur vi "KAN" nå nollutsläpp till 2050.
Det är "INTE" ett definitivt svar de skriver när de anspelar på att det kan vara 70% sol & vind.
Men, det har blivit så här när en konspirationsteoretiker skapar något som inte finns, därför kallas sådana som Alvarsson för konspirationsteoretiker.

jannee  
#855531 Min senaste åkare, som för övrigt växt bra, sa alltid :
Köp nytt, kör tryggt och amortera, i stället för att köra gammalt, stå still och reparera.
Men du Alvarsson vem tror du står för investeringarna när det gäller slumpkraften el och vind ?
Är det inte vi skattebetalare + då även via EU som står för fiolerna - eller kreditgarantierna ?
Har du Alvarsson svårt att begripa att elen kommer att bli fruktansvärt dyr och osäker om vi ska förlita oss på sol och vind.
Trygghet kan vara guld värt, men det är inget du förstår.
Men DU Alvarsson varför inte själv sätta upp en liten vindsnurra + några solceller får du själv snart märka hur säker elproduktion du erhåller.
Detta skulle nog ge dig en sådan tankeställare att du direkt kommer att tänka om och börja resonera vettigt 👍

Annons:
Farma LF8 Tour
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).