Öppna kategorin

Den Gröna omställningen.

8574 inlägg 409791 visningar 49 följer Svara, dela mm...   

Re: Den Gröna omställningen.

Tor R  
aho skrev:Det som är skrämmande är att kineser och koreaner börja dominera över oss på områden som kärnkraft, vindkraft, solkraft, batterier, elbilar, ...
Frågan blir vad vi i Norden ska satsa på där vi redan är steget före och inte steget efter.

AI som grundforskning var kört redan för 5-6 år sedan, däremot kan vi säkert hitta nischer där vi kan bli bäst på att applicera AI.
Läkemedel är en möjlighet, det har gått hyfsat för Novo Nordisk.

Det är teknisk utveckling som driver välstånd mer än något annat. Så vad har vi att komma med?

Vi (Europa) gjorde misstaget att stänga funktionella kärnkraftverk och satsa på rysk gas. Det är inget fel i sig, men det är fel val när du inte har ett backup-system ifall stora förändringar inträffar, vilket hände med Ukraina-invasionen.
Det skulle också vara fantastiskt med en gemensam europeisk kraftmarknad, sa de.
För att kompensera för misstagen slängs det för närvarande pengar på vind och sol, det finns inga andra alternativ då EU har misslyckats i grunden. Nu vill de införa en hel drös förändringar i Acer 4, göra det mycket lättare för byggare att jämna ut landskap mot vind och sol.
Samtidigt måste naturskadorna vändas, vilket kan vara en svår balansgång när man ena dagen vill ha en ökad takt på förnybart...medan man nästa dag vill ta hand om naturen.

Kineserna kan räkna, vad det än sägs om de kan matematiken, alltså varför lägger de också pengar på kärnkraft, de har byggt mycket vind och sol, de vet mycket väl hur mycket de producerar nuförtiden, ergo, det resulterade i en massiv kärnkraftsutbyggnad.

PS, notera att högerkrafter är på frammarsch i Europa, det händer alltid när människor är mycket missnöjda.

Elmia
Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Alvarsson skrev:Du framhäver Kina! Inte ett enda nybygge i forna väst Europa.

Enligt listan i ovanstående länk är det två i Storbritannien (Hinkley Point C1 och C2) och en i Frankrike (Flamanville 3)

Alvarsson  
#855188 Det har jag skrivit vid flera tillfällen i tråden. De färdigställs de skulle varit färdigbyggda 2012 respektive 2017

Användarvisningsbild

Rotvältaren  
#855189 Det byggs alltså kärnreaktorer i både UK och Frankrike.

Alvarsson  
Tor R skrev:
Alvarsson skrev:Ja du framhåller Kina och Ryssland. Har du problem med arr det inte är några nybygge av kärnkraft i västvärlden?
Kärnkraftverk byggs varje dag, pratat färdigt!
Om DU kunde få huvudet ur rumpan, kanske du skulle kunna se kartan, efter att du har rengjort dina ögon såklart!

Ja det färdigställs tre reaktorer i västvärlden. 1 i Frankrike den skulle ha varit färdigbyggd 2012. 2 i UK de skulle ha varit i drift 2017. Inga nybyggen i västvärlden.

Användarvisningsbild

Rotvältaren  
Alvarsson skrev:
Tor R skrev:
Alvarsson skrev:Ja du framhåller Kina och Ryssland. Har du problem med arr det inte är några nybygge av kärnkraft i västvärlden?
Kärnkraftverk byggs varje dag, pratat färdigt!
Om DU kunde få huvudet ur rumpan, kanske du skulle kunna se kartan, efter att du har rengjort dina ögon såklart!

Ja det färdigställs tre reaktorer i västvärlden. 1 i Frankrike den skulle ha varit färdigbyggd 2012. 2 i UK de skulle ha varit i drift 2017. Inga nybyggen i västvärlden.

Varför ljuger du?

Alvarsson  
#855193 Jag ljuger inte!

Användarvisningsbild

Rotvältaren  
Alvarsson skrev:Jag ljuger inte!

Nu ljuger du igen. Förutom UK och Frankrike byggs det SMR i Kanada.

https://www.opg.com/projects-services/p ... ngton-smr/

Alvarsson  
#855196 Jag har sagt hela tiden att det färdigställs tre reaktorer i västvärlden. SMR i Canada har inte ens fått myndighetsgodkännande.

Användarvisningsbild

Rotvältaren  
#855199 Alltså byggs det kärnreaktorer i Frankrike, UK, Kanada och USA. Men fortsätt tjafsa du som den riktiga pajas du är.

Alvarsson  
#855200 Jag har skrivit hela tiden att det färdigställs tre reaktorer i västvärlden. Det bekräftades av din källa som du delade. Inga andra byggprojekt i västvärlden var med på din lista (källa)

Användarvisningsbild

Rotvältaren  
Alvarsson skrev:Jag har skrivit hela tiden att det färdigställs tre reaktorer i västvärlden. Det bekräftades av din källa som du delade. Inga andra byggprojekt i västvärlden var med på din lista (källa)

Alltså byggs det kärnreaktorer i Frankrike, UK, Kanada och USA.

Alvarsson  
#855202 Enligt av din källa så färdigställs det tre reaktorer i västvärlden. Precis som jag skrivit hela tiden.

Användarvisningsbild

Rotvältaren  
Alvarsson skrev:Enligt av din källa så färdigställs det tre reaktorer i västvärlden. Precis som jag skrivit hela tiden.

Jag har angett andra källor också vilket du nturligtvis väljer att bortse från eftersom du hellre tjafsar.
Det byggs alltså kärnreaktoer i Frankrike, UK , Kanada och USA. Och precis som jag skrev tidigare när jag länkade till bygget i Kanada så skriver du tjafsinlägg efter tjafsinlägg. Jag tror att jag tidigare skrev att du skulle skriva 17 tjafsinlägg men jag får nog revidera den uppgiften för av tidigare erfarenheter brukar du hålla på och tjafsa 2-3 dagar.
Senast redigerad av Rotvältaren mån 09 sep 2024, 07:34, redigerad totalt 1 gång.

Alvarsson  
#855206 Var någon stans i din källa står det att det byggs kärnkraft i USA och Canada?

Annons:
Farma LF8 Tour
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).